|
Radní chtějí lanovku.
Plán nevzdají
Odvážné proroctví o
dostavbě nedokončené lanovky na Tři kříže nevyjde náměstkovi primátora Tomášovi
Hybnerovi. Před pěti lety totiž v lázeňském centru máchl rukou směrem k vrchu
Tři kříže a prohlásil, že tam bude nejpozději v roce 2013 jezdit lanovka. Jak je
vidět, nepojede. Magistrát ale investici za 150 milionů korun nevzdává. Radní
tento týden doporučili zastupitelům schválit změnu územního plánu. „Ten současný
totiž nepočítá s korytem lanové dráhy,“ řekl náměstek primátora Zdeněk Hybner.
Městskou pokladnu zatím přišla plánovaná lanová dráha téměř na milion korun.
Projektovou dokumentaci za 917 tisíc korun zpracovala firma ARD architects.
Dokumentace počítá nejen s obnovením betonového koryta, ale i s novým záchytným
parkovištěm na mezistanici v ulici Na Vyhlídce. Technicky je vyřešena výstupní
stanice na Třech křížích i další využití oblíbeného výletního místa, odkud je
rozhled na město.
Novodobé plány na dostavbu lanové dráhy počítaly se dvěma variantami. Vagony by
jely z nástupní stanice ve Vřídelní ulici na Panoramu a dále na Tři kříže. Podle
úspornější, ale nepřijaté varianty, by pasažéři z kolejové dráhy přesedli v
půlce trati na sedačkovou lanovku a dojeli na vrcholek. Náměstek Hybner nechce,
aby lanovka vedla odnikud nikam. Na vrchu Tři kříže totiž není nicmimo jednoho
altánu a několika laviček. „Sehnali jsme si v archivu podklady, podle kterých se
v letech totality plánoval na Třech křížích odborářský hotel. Nové plány proto
počítají s občanskou vybaveností.“
Lanovka na Tři kříže má své příznivce, ale i odpůrce. Mezi ty druhé patří
občanské sdružení O co jim jde?! Loni se ozvalo s první kritikou a nyní v ní
pokračuje. „Nepotřebujeme žádné megastavby, ale startovací byty pro mladé
rodiny, kvalitní mateřské školy a malou průmyslovou zónu, která by zlepšila
zaměstnanost a průměrné výdělky v Karlových Varech, “ argumentoval včera člen
Sdružení Jaroslav Fujdiar. Sdružení jde do podzimních komunálních voleb. Netají
se, že pokud v nich uspěje, tak megalomanské plány zarazí.Na adresu kritiků a
opozičních zastupitelů, kteří říkají, že lanovka je bláznivý projekt za 150
milionů korun a na magistrátu nejsou normální, náměstek Hybner odpovídá, že by
byl jako opozičník také proti. „Když budeme mít v zásobě některé projekty, jako
je lanovka, tak můžeme čerpat dotace. Potvrdilo se to v minulých čtyřech letech,
kdy Karlovy Vary získaly miliardu korun,“ říká Hybner.
Samotné vedení magistrátu považuje za přehnané, aby celou výstavbu financovaly
samy Karlovy Vary. Schůdnější jsou podle Hybnera evropské fondy anebo
financování z takzvaných PTP projektů, které ještě neodstartovaly. „Sto padesát
milionů na lanovku možná v dnešní době vypadá jako science fiction. Ekonomika se
ale pohybuje v cyklech a za dva až tři roky budeme jinde,“ věří náměstek Hybner.
Je přesvědčený, že do budoucna lanovku využijí samotní obyvatelé Karlových Varů,
turisté a lázeňští hosté. V Karlových Varech nyní jezdí dvě lanové dráhy.
Nejstarší a jediná tunelová, postavená v roce 1907, spojuje Divadelní náměstí se
sanatoriem Imperial. Od roku 1912 je v provozu lanovka na rozhlednu Diana.
Lanovku na Tři kříže, kde měl stát velký horský hotel, naši předkové nikdy
nedokončili. Práce přerušila I. světová válka. Stavební práce pokračovaly v
letech 1920 až 1921. Tehdejší vedení radnice ale nemělo chuť do dokončení
lanovky a stavební firma zkrachovala. Mimo provoz je také lanovka od řeky Teplá
k sanatoriu Imperial.
(MF Dnes - Vladimír
Zedník)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|
|