|
Vrtulník donesl na
ústecký zámek lano lanovky
Obě rozestavěné
stanice lanové dráhy, která bude v Ústí převážet cestující z obchodního centra
Forum na výletní zámeček Větruše, jsou od včerejška propojeny lanem. Během
necelých 20 minut ho ze spodní stanice nahoru k Větruši vytáhl vrtulník. Ten se
s burácením vznesl těsně po čtvrt na jedenáct dopoledne z parkoviště za zámečkem
směrem k Foru. K jeho trupu bylo připevněné vlečné lano, ke kterému technici ve
Foru připevnili lanko, s nímž vrtulník odletěl zpět k Větruši. Tady bylo nutné
ho odepnout a připevnit ke zdejší stanici. Krátce po půl dvanácté už stroj
dosedal zpět na parkoviště. „Spojili jsme horní a dolní stanici provizorním
lankem, za pomoci kterého se potom natáhnou nosná a tažná lana. Byl to jediný
možný způsob, jak lano dostat nahoru -mezi oběma stanicemi totiž vede silniční
koridor, ale především železniční trať,“ vysvětlil Martin Kománek ze společnosti
Viamont DSP, která lanovku staví.
Stavaři měli včera dopoledne na natažení lana tři pokusy - v půl desáté, v deset
hodin a deset minut a v jedenáct hodin deset minut. Kvůli ranní mlze však první
dva termíny nebylo možné využít a akce se musela povést v posledním možném čase.
„Všechno dopadlo úplně stoprocentně, i když nás ráno trochu zlobilo počasí,“
oddechl si Kománek. Pilot vrtulníku provedl veškeré manévry s jistotou - podobné
situace jsou pro něj totiž rutinou. „Náročné to je, ale protože to děláme dost
často, máme v tom praxi. Takové operace provádíme téměř denně. V pondělí jsme
měnili klimatizace v Plzni na Tesku, ještě teď odpoledne letíme do Prahy umístit
na střechu ústředny pro mobilního operátora. V pátek nás čeká lanovka v
Liberci,“ popsal pilot vrtulníku Petr Černý ze společnosti Aerocentrum. Dodal,
že na takto náročnou operaci musí být dobré počasí -kdyby mlha neustoupila,
musel by se start odložit na jiný den.
Kvůli natahování lana bylo nutné na čas zcela zastavit automobilovou i vlakovou
dopravu v místech, nad kterými ho vrtulník vlekl. „Na 3 až 5 minut byl zastaven
provoz v ulicích Žižkova, Malá Hradební a U Trati. V Malé Hradební a v centru
také asi 15 minut nejely trolejbusy, byly zastaveny zhruba 5minut před tím, než
vrtulník vyrazil ke spodní stanici. České dráhy nám vyšly vstříc v tom, že
přesně stanovily tři dvacetiminutová místa, ve kterých jim tudy nejezdí vlaky.
To byly právě ty časy, které jsme měli na přelet vrtulníku,“ popsal Kománek.
Projekt lanové dráhy na Větruši je hrazen z velké části z dotací Evropské unie.
Firma Viamont se zavázala lanovku postavit za necelých 70 milionů korun, město z
této sumy zaplatí jen 7,5 procenta. Ambiciózní projekt je od začátku terčem
kritiky mnoha Ústečanů, nelíbí se ani zdejším zeleným. Podle nich lanovka do
budoucna zatíží městskou kasu vysokými provozními náklady. „Termín na dokončení
stavby je 31. října. V listopadu proběhne kolaudace. Kolaudovat bude drážní
úřad, a to jak stavební, tak technologickou část. Myslím, že než celé tohle
kolečko proběhne, potrvá to odhadem takových 14 dní až měsíc. Samotný provoz
nastane v polovině nebo po polovině prosince,“ upozornil Kománek. Jízda lanovkou
má stát 15 korun, stejně jako v MHD.
(MF Dnes - Lucie
Chlebná)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|
|