* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Vrtulník donesl na ústecký zámek lano lanovky

Obě rozestavěné stanice lanové dráhy, která bude v Ústí převážet cestující z obchodního centra Forum na výletní zámeček Větruše, jsou od včerejška propojeny lanem. Během necelých 20 minut ho ze spodní stanice nahoru k Větruši vytáhl vrtulník. Ten se s burácením vznesl těsně po čtvrt na jedenáct dopoledne z parkoviště za zámečkem směrem k Foru. K jeho trupu bylo připevněné vlečné lano, ke kterému technici ve Foru připevnili lanko, s nímž vrtulník odletěl zpět k Větruši. Tady bylo nutné ho odepnout a připevnit ke zdejší stanici. Krátce po půl dvanácté už stroj dosedal zpět na parkoviště. „Spojili jsme horní a dolní stanici provizorním lankem, za pomoci kterého se potom natáhnou nosná a tažná lana. Byl to jediný možný způsob, jak lano dostat nahoru -mezi oběma stanicemi totiž vede silniční koridor, ale především železniční trať,“ vysvětlil Martin Kománek ze společnosti Viamont DSP, která lanovku staví.
Stavaři měli včera dopoledne na natažení lana tři pokusy - v půl desáté, v deset hodin a deset minut a v jedenáct hodin deset minut. Kvůli ranní mlze však první dva termíny nebylo možné využít a akce se musela povést v posledním možném čase. „Všechno dopadlo úplně stoprocentně, i když nás ráno trochu zlobilo počasí,“ oddechl si Kománek. Pilot vrtulníku provedl veškeré manévry s jistotou - podobné situace jsou pro něj totiž rutinou. „Náročné to je, ale protože to děláme dost často, máme v tom praxi. Takové operace provádíme téměř denně. V pondělí jsme měnili klimatizace v Plzni na Tesku, ještě teď odpoledne letíme do Prahy umístit na střechu ústředny pro mobilního operátora. V pátek nás čeká lanovka v Liberci,“ popsal pilot vrtulníku Petr Černý ze společnosti Aerocentrum. Dodal, že na takto náročnou operaci musí být dobré počasí -kdyby mlha neustoupila, musel by se start odložit na jiný den.
Kvůli natahování lana bylo nutné na čas zcela zastavit automobilovou i vlakovou dopravu v místech, nad kterými ho vrtulník vlekl. „Na 3 až 5 minut byl zastaven provoz v ulicích Žižkova, Malá Hradební a U Trati. V Malé Hradební a v centru také asi 15 minut nejely trolejbusy, byly zastaveny zhruba 5minut před tím, než vrtulník vyrazil ke spodní stanici. České dráhy nám vyšly vstříc v tom, že přesně stanovily tři dvacetiminutová místa, ve kterých jim tudy nejezdí vlaky. To byly právě ty časy, které jsme měli na přelet vrtulníku,“ popsal Kománek. Projekt lanové dráhy na Větruši je hrazen z velké části z dotací Evropské unie. Firma Viamont se zavázala lanovku postavit za necelých 70 milionů korun, město z této sumy zaplatí jen 7,5 procenta. Ambiciózní projekt je od začátku terčem kritiky mnoha Ústečanů, nelíbí se ani zdejším zeleným. Podle nich lanovka do budoucna zatíží městskou kasu vysokými provozními náklady. „Termín na dokončení stavby je 31. října. V listopadu proběhne kolaudace. Kolaudovat bude drážní úřad, a to jak stavební, tak technologickou část. Myslím, že než celé tohle kolečko proběhne, potrvá to odhadem takových 14 dní až měsíc. Samotný provoz nastane v polovině nebo po polovině prosince,“ upozornil Kománek. Jízda lanovkou má stát 15 korun, stejně jako v MHD.

(MF Dnes - Lucie Chlebná)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku