![]() |
![]() |
|
|
|
|
|
Za lanovkami Alp 2008 (1. část) Ve druhé polovině července 2008 jsme s Ing. Romanem Gricem (korespondent rakouského časopisu ISR) během 18-denní cesty po Alpách (ano, pravidelní čtenáři si již jistě říkali, že už nějak dlouho nejsou žádné aktualizace webu :-) ) navštívili některá střediska a lanovky v rakouských, německých a švýcarských Alpách. Na následujících řádcích si je ve stručnosti představíme. Zwölferhornbahn, St. Gilgen, 18.7.Sankt Gilgen se nachází u jezera Wolfgangsee, asi 30 km od Salzburgu. Již od roku 1957 zde vyváží turisty historická dvoulanová 4-kabinková lanovka Girak na 1500 m vysoký Zwölferhorn. Přestože to zní neuvěřitelně, přepravu zde stále zajišťují kabinky Swoboda v původním stavu, tedy s ručním zavíráním a otevíráním dveří a ručním posunem ve stanici! Jízda na trase dlouhé 2745 m, při níž se cestujícím naskýtá překrásný výhled na jezero Wolfgangsee, je nevšedním zážitkem a trvá 16 min. Zwölferhorn byl dříve i lyžařské středisko s jednosedačkovou lanovkou, ta však byla bohužel před 2 lety demontována.
Untersbergbahn, St. Leonhard, 18.7.Untersberg je asi 1800 m vysoký horský masív v bezprostřední blízkosti Salzburgu. Je vyhledávaným cílem nejen turistů, ale také obyvatel Salzburgu. Od roku 1961 je zpřístupněn kyvadlovou 50-místnou lanovkou z obce St. Leonhard. Trasa lanovky s délkou 2850 m má úctyhodné převýšení 1320 m. Jediné dvě podpěry lanovky se nachází v horní části trasy. Lanovka, kterou vyrobila firma Pohlig, je dosud v provozu v prakticky nezměněné podobě. Při naší návštěvě nám bohužel moc nepřálo počasí, a tak byl samotný vrchol zahalen v mracích. Muttereralmbahn und Götznerbahn, 19.7. Oblíbená turistická oblast Mutterer Alm u Innsbrucku byla v
roce 1953 zpřístupněna dvouúsekovou dvoulanovou lanovkou Girak a na ní
navazující Nordpark Innsbruck, 20.7. Lyžařský a vyhlídkový areál Nordkette nad Innsbruckum se
během let 2005-2007 od základů změnil. Původní pozemní lano Laberbergbahn, Oberammergau, 21.7. V německém Oberammergau se nachází lanovka, která snad svým technickým provedením nemá ve světě obdoby. Jedná se o pulzační lanovku, ovšem dvoulanového systému s jedním nosným a jedním tažným lanem. Vyrobena byla v roce 1957 firmou Karl Peter. Na trase jsou pravidelně rozmístěny čtyři 11-místné kabiny, které se ve stanici otáčejí pozoruhodným způsobem - těsně před samotným otočením najede běhoun kabiny na volně otočnou kolejnici a při otáčení si ji stáhne s sebou (kabiny jsou samozřejmě fixně uchyceny k tažnému lanu). Vzhledem k tomu, že se jedná o čistě turistickou lanovku, přepravní kapacita činí pouhých 120 osob za hodinu. Füssener Jöchle, Grän, 21.7. V rakouském údolí Tannheim se nachází několik menších lyžařských středisek, my jsme navštívili Füssener Jöchle. Páteř areálu tvoří 8-kabinková lanovka Doppelmayr z roku 1998, která nahradila již zastaralou dvousedačkovou lanovku. Horní stanice se nachází v nadm. výšce 1800 m a přepravu na 2610 metrů dlouhé trase zajišťuje 43 kabin od firmy Swoboda. Výrazná modernizace areálu přišla v roce 2004, když byl lyžařský vlek Jochalpe nahrazen šestisedačkovou lanovkou Doppelmayr. Zajímavostí je její horní stanice, která je realizována v krátké, tzv. sportovní verzi. Pokračování příště. (Radim Polcer) Zpět na zprávy a články Zpět na úvodní stránku |