|
Lanovka na Sněžku má
peníze
Když se v roce 1989 objevil první plakát nové futuristické lanovky na Sněžku,
nikdo netušil, že potrvá ještě dvacet let, než se o její výstavbě definitivně
rozhodne. Během té doby měla několikrát na kahánku stařičká lanovka a nová měla
mít konečnou stanici na Růžové hoře. I přes všechny peripetie Regionální rada
regionu soudržnosti Severovýchod nyní také projektu nové lanové dráhy na
nejvyšší českou horu, který se připravoval osm let, dotaci přiklepla. „Jsem
nadšen a po osmi letech práce je to i určité zadostiučinění, že se nám to
podařilo. Přesto ještě nevíme, zda se nám podaří dát dohromady všechny peníze,
tedy i těch 7,5 procenta, která dosud vláda dávala ze státního rozpočtu. Koncem
září totiž vláda rozhodla, že projekty schválené před tímto datem podpoří, ale
nevíme, zda se to vztahuje i na projekty, jejichž schvalování bylo v té době
pozastaveno,“ řekl starosta Pece pod Sněžkou Alan Tomášek.
Zatím největší projekt, do kterého se krkonošské městečko pustilo, má i podporu
tamní veřejnosti. V komunálních volbách dostala nejvíc hlasů uskupení, která
stavbu podporují. Nynější starosta Alan Tomášek, jenž stavbu od začátku
prosazuje, má největší šanci ve funkci pokračovat. Projekt lanové dráhy má
stavební povolení a město nyní vybírá stavební firmu. „Soutěž jsme prodloužili
do druhé poloviny listopadu. Chceme, abychom mohli vybírat z co největšího počtu
zájemců, protože nejde o jednoduchou stavbu,“ vysvětlil Tomášek. Před dvěma lety
se sice počítalo s tím, že lanovka by mohla být v provozu už v roce 2011, avšak
tento termín se určitě nestihne.
„Pokud všechno půjde tak, jak si představujeme, stavbu bychom mohli zahájit
příští rok. Celý rok by turisty na Sněžku ještě vozila stará lanovka. V roce
2012 by na Sněžku nejezdilo nic a v létě 2013 bychom mohli uvést do zkušebního
provozu novou lanovku,“ dodal Tomášek. Nová lanovka bude mít prosklené
čtyřmístné kabinky a oproti nynější bude mít dvojnásobnou rychlost. Dolní
stanice bude stát u chaty Lesovna, takže bude blíž k centru horského městečka.
Trasu z Pece až na vrchol Sněžky urazí zhruba za čtvrt hodiny. Za hodinu
přepraví 250 lidí, což je stejný počet osob jako dnes. To byla podmínka Správy
Krkonošského národního parku. Diskuse o stavbě lanovky trvají od roku 1989.
Správci národního parku se od počátku výstavbě nové dráhy až na vrchol bránili.
Zlom nastal v roce 2007, kdy se obě strany dohodly, že lanovka na vrchol povede,
ale hodinová kapacita bude stejná jako dnes, tedy 250 cestujících. Kromě toho
správci parku stanovili přísné podmínky, které investor musí při výstavbě
dodržet. Například rýhy pro kanalizaci z Růžové hory do Pece pod Sněžkou se musí
vyhloubit ručně. Staré stožáry musí firma rozebrat jen pomocí ručních nástrojů,
veškerá suť se musí svážet vrtulníkem. Také podoba jednotlivých stanic se
postupně měnila. Projektanti museli opustit futuristickou vizi rotačního tubusu
dolní stanice, aby se vešli do původního půdorysu a snížili náklady. Omezili i
zázemí pro turisty a obsluhu.
(MF Dnes -
Vladimír Bílek)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|
|