|
Turisté, nasedejte.
Jízda stojí 15 korun, ztrátu platí radnice
Až 390 osob za
hodinu je schopná přepravit lanová dráha, která od včerejška funguje mezi
ústeckým obchodním centrem Forum a výletním zámečkem Větruše. Z centra města
trvá cesta na Větruši pěšky minimálně 20 minut, jízda lanovkou zabere asi
desetinu času. „Lanovka překonává převýšení 50 metrů. Je to jediná lanovka v
České republice, která nemá podpěrný sloup v průběhu své dráhy. Lana jsou
ukotvena pouze v horní a dolní stanici lanovky, tím je opravdu výjimečná,“
zmínil náměstek ústeckého primátora Jan Řeřicha. Jízdenka na cestu k Větruši
stojí 15 korun, stejně jako základní jízdné v ústecké městské hromadné dopravě.
Ačkoli lanovku provozuje Dopravní podnik města Ústí (DPMÚ), běžné jízdenky na
MHD ani SMS jízdné na lanovce nelze uplatnit.
„Na lanovku je stanoven zvláštní tarif, který říká, že každá jednotlivá jízda
pro každého bez ohledu na to, zda jde o dítě, dospělého, studenta, či důchodce,
stojí 15 korun. Platí pouze státem nařízené slevy pro děti do 6 let a zdravotně
či tělesně postižené,“ vysvětlil ředitel DPMÚ Tomáš Kraus. Jízdní řád lanovky je
dostupný na webových stránkách dopravního podniku. „Jediný způsob, jak získat
jízdní doklad na lanovku, je přijít do příslušné stanice a tam si koupit
jednosměrnou jízdenku.
Chci-li jet nahoru i dolů, musím si nahoře koupit jízdenku dolů,“ dodal Kraus.
Chcete-li se tedy lanovkou svézt k Věruši i zpět do Fora, připravte si 30 korun.
Samotné uvedení kabiny do chodu je záležitost jednoho zmáčknutí tlačítka na
displeji moderního ovládacího zařízení. „Před každou jízdou se musím pomocí
vysílačky domluvit se staničníkem na dolní i horní stanici, jestli je volno
okolo kabin, po souhlasu oznámím, že lanovka odjíždí,“ popsal proceduru strojník
Milan Huja. Součástí horní stanice je také prostorná prosklená čekárna s
výhledem na centrum města. Její součástí je i model Ústí nad Labem.
„Předpokládám, že ji bude případně využívat iměsto třeba pro nějaké tematické
výstavy. Místnost bude otevřena po celou dobu provozu lanovky,“ uvedl Kraus.
Stavba lanovky na Větruši stála přibližně 80milionů korun, město Ústí však z
této sumy platilo jen 7,5 procenta -projekt totiž získal dotaci z evropských
fondů. Projekt lanovky má od samého počátku v krajském městě řadu odpůrců -lidé
ze Strany zelených například poukazují na to, že provoz lanovky bude ročně
zatěžovat městský rozpočet několika miliony. Problém prý může nastat i v tom, že
lanovka nestojí na pozemcích města - její dolní stanice je součástí obchodního
centra Forum. To je podle kritiků v rozporu se zásadami pro udělení evropských
peněz. „Vzhledem k tomu, že máme nájemní smlouvu na pronájem dolní stanice, a
vzhledem k tomu, že veškeré naše projekty jsou předem konzultovány s regionální
radou, nepředpokládám, že by tady nastal nějaký problém,“ reagoval Řeřicha.
Dodal, že město bude na provoz lanovky doplácet. „Stejně jako ostatní města v
republice doplácejí na městskou hromadnou dopravu, i tady bude město hradit
takzvanou prokazatelnou ztrátu. V tuto chvíli neumím říci, jak velká tato částka
bude,“ řekl Řeřicha. Další peníze město zaplatí obchodnímu centru Forum za
pronájem dolní stanice lanovky. „Forum na své náklady vybudovalo dolní stanici,
tedy tu hrubou stavbu. Město platilo jen technologii a pokladnu. Za prostor ve
Foru budeme platit nájemné,“ doplnil náměstek. Výběrové řízení na stavbu lanovky
město vypsalo letos v lednu, zvítězila v něm firma Viamont DSP. Stavební práce
začaly 26. března předáním staveniště. Práce na stavbě horní stanice lanovky
vypukly 1. června.
(MF Dnes - Jan Brož)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|
|