* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Turisté, nasedejte. Jízda stojí 15 korun, ztrátu platí radnice

Až 390 osob za hodinu je schopná přepravit lanová dráha, která od včerejška funguje mezi ústeckým obchodním centrem Forum a výletním zámečkem Větruše. Z centra města trvá cesta na Větruši pěšky minimálně 20 minut, jízda lanovkou zabere asi desetinu času. „Lanovka překonává převýšení 50 metrů. Je to jediná lanovka v České republice, která nemá podpěrný sloup v průběhu své dráhy. Lana jsou ukotvena pouze v horní a dolní stanici lanovky, tím je opravdu výjimečná,“ zmínil náměstek ústeckého primátora Jan Řeřicha. Jízdenka na cestu k Větruši stojí 15 korun, stejně jako základní jízdné v ústecké městské hromadné dopravě. Ačkoli lanovku provozuje Dopravní podnik města Ústí (DPMÚ), běžné jízdenky na MHD ani SMS jízdné na lanovce nelze uplatnit.
„Na lanovku je stanoven zvláštní tarif, který říká, že každá jednotlivá jízda pro každého bez ohledu na to, zda jde o dítě, dospělého, studenta, či důchodce, stojí 15 korun. Platí pouze státem nařízené slevy pro děti do 6 let a zdravotně či tělesně postižené,“ vysvětlil ředitel DPMÚ Tomáš Kraus. Jízdní řád lanovky je dostupný na webových stránkách dopravního podniku. „Jediný způsob, jak získat jízdní doklad na lanovku, je přijít do příslušné stanice a tam si koupit jednosměrnou jízdenku.
Chci-li jet nahoru i dolů, musím si nahoře koupit jízdenku dolů,“ dodal Kraus. Chcete-li se tedy lanovkou svézt k Věruši i zpět do Fora, připravte si 30 korun. Samotné uvedení kabiny do chodu je záležitost jednoho zmáčknutí tlačítka na displeji moderního ovládacího zařízení. „Před každou jízdou se musím pomocí vysílačky domluvit se staničníkem na dolní i horní stanici, jestli je volno okolo kabin, po souhlasu oznámím, že lanovka odjíždí,“ popsal proceduru strojník Milan Huja. Součástí horní stanice je také prostorná prosklená čekárna s výhledem na centrum města. Její součástí je i model Ústí nad Labem. „Předpokládám, že ji bude případně využívat iměsto třeba pro nějaké tematické výstavy. Místnost bude otevřena po celou dobu provozu lanovky,“ uvedl Kraus. Stavba lanovky na Větruši stála přibližně 80milionů korun, město Ústí však z této sumy platilo jen 7,5 procenta -projekt totiž získal dotaci z evropských fondů. Projekt lanovky má od samého počátku v krajském městě řadu odpůrců -lidé ze Strany zelených například poukazují na to, že provoz lanovky bude ročně zatěžovat městský rozpočet několika miliony. Problém prý může nastat i v tom, že lanovka nestojí na pozemcích města - její dolní stanice je součástí obchodního centra Forum. To je podle kritiků v rozporu se zásadami pro udělení evropských peněz. „Vzhledem k tomu, že máme nájemní smlouvu na pronájem dolní stanice, a vzhledem k tomu, že veškeré naše projekty jsou předem konzultovány s regionální radou, nepředpokládám, že by tady nastal nějaký problém,“ reagoval Řeřicha.
Dodal, že město bude na provoz lanovky doplácet. „Stejně jako ostatní města v republice doplácejí na městskou hromadnou dopravu, i tady bude město hradit takzvanou prokazatelnou ztrátu. V tuto chvíli neumím říci, jak velká tato částka bude,“ řekl Řeřicha. Další peníze město zaplatí obchodnímu centru Forum za pronájem dolní stanice lanovky. „Forum na své náklady vybudovalo dolní stanici, tedy tu hrubou stavbu. Město platilo jen technologii a pokladnu. Za prostor ve Foru budeme platit nájemné,“ doplnil náměstek. Výběrové řízení na stavbu lanovky město vypsalo letos v lednu, zvítězila v něm firma Viamont DSP. Stavební práce začaly 26. března předáním staveniště. Práce na stavbě horní stanice lanovky vypukly 1. června.

(MF Dnes - Jan Brož)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku