|
Jaká je ta lanovka?
Bublavská novinka je teď magnetem
Od víkendu začala lanovka jezdit po týdenním zkušebním provozu 'oficiálně' a s
parádou. Včera tak příchozím zahrála přímo na sjezdovce nad hlavní pokladnou
skupina Nightwork. Bublavská čtyřsedačka je první na české straně Krušných hor.
Mluvilo se o ní ovšem také kvůli sporu provozovatelů vleků s obcí, kvůli které
vede sjezdovka přes silnici, po které mohou jezdit auta. A teď už k odpovědi na
úvodní otázku, kterou lze shrnout: Areál se regulérně zařadil mezi největší
krušnohorskou trojku po bok Klínovce a Neklidu. Jeho velkou předností (umělé
vysněžování, půjčovnu lyží, občerstvení, lyžařskou školu a dostatek míst k
parkování zdarma už bereme jako příjemný standard) je fakt, že ani o
prázdninovém víkendu, kdy byl dostatek sněhu a ucházející počasí, nebyly u vleků
fronty (počítáme s občasnou tolerancí jedné dvou minut, které při postupu k
vleku či sedačce fakticky nezdrží). Příjemné je, že lze od parkoviště dojet na
lyžích buď k hlavní pokladně, nebo nově i k pokladně u dolní zastávky lanovky.
Nová sjezdovka nabídla zhruba jízdu po osmi stech metrech až kilometru trasy,
kterou si užijí především středně pokročilí lyžaři. „Lanovka vyveze 1650 lidí za
hodinu, pojme běžně 200 - 250 návštěvníků, kteří by jinak stáli ve frontách u
ostatních vleků,“ říká provozovatel areálu Jiří Lhota. Lanovka není sice zcela
nová, ale jde o současný typ. Nastupuje se na ni přímo z terénu, bez
zrychlujícího pásu. Některé lyžaře už možná někdy svezla, pokud lyžovali v
Rakousku. „Je moderní, vozila lyžaře v oblasti Skiwelt poblíž Kitzbühelu. Ale
dávali ji pryč, protože už nestačila tamní kapacitě, měnili ji za osmisedačku,“
vysvětluje Lhota. Sedačky nechrání plastový kryt, oproti Neklidu ji ale v dolní
části kryje napravo les, v horní pak prochází lesním průsmykem.
Vadou na kráse dostatečně široké, a lyžaři nepřecpané sjezdovky podél lanovky je
fakt, že lyžaři musí přejíždět zhruba po 300 metrech přes silnici, po které
projede podle místních 3 - 5 aut denně. V sobotu dopoledne to bylo za dvě hodiny
například jedno malé modré suzuki. Nejdelší sjezdovka - pro mnohé lyžaře větší
lákadlo než lanovka, je tak rozdělená na dvě kratší. U silnice je potřeba
přibrzdit a projet uprostřed sjezdovky zhruba třímetrovým koridorem mezi
laminátovými ploty a nápisem STOP. Spíš než na projíždějící auto, které by bylo
z dálky dobře vidět, je potřeba dávat pozor na ostatní lyžaře a snowboardisty,
aby se v úzkém 'hrdle' nesrazili. Nebezpečný přejezd není, ale nepříjemný ano.
Místo je možné i objet, ale to není tak pohodlné, protože mimo vymezený koridor
jsou na silnici vyjeté koleje. Letos už to lepší nebude.
Otevření lanovky neznamená, že by všude jinde zůstalo prázdno. Na černé
sjezdovce pořádali v sobotu závody ve slalomu místní tatíci, jejichž soutěžní
čísla zdobil nápis Hbitý hroch. „Jetzt herunter!“ vybízela na vrcholu sjezdovky
Střední Bleiberg k jízdě dolů družstvo malých lyžařů cvičitelka Ski Alpin klubu
z Klingenthalu. Německý ski klub má na Bublavě své zázemí, trénují tam
pravidelně i v týdnu, stejně jako jejich kolegové z Bublavy. U všech vleků se
vůbec mísí čeština s němčinou. Kromě lyžařů ze Sokolova či Kynšperku přijíždějí
lidé ze sousedního Německa. Jedním z nich byl Ingmar Jahr zWeimaru. „Děti mají
právě prázdniny. Tak jsme jeli na dovolenou za příbuznými do Klingenthalu a
chtěli jsme to poznat i tady.“ Provozovatelé věří, že s novou lanovkou zájemců
ještě přibude. „Hodně lidí od nás odešlo do přibližně dvacet limometrů
vzdáleného Schönecku, kde postavili čtyřsedačku. A teď se zase vrací, protože
nabízíme lepší zázemí,“ dodává Lhota, který by do budoucna rád propojil novým
vlekem bublavský areál s menším areálem na Stříbrné. Bublavský areál, jehož
součástí jsou i sjezdovky na Stříbrné, může být zajímavou alternativou pro
lyžaře mířící jak do menších horských středisek, tak do těch největších. Dojem
trochu kazí kvalita silnic z Kraslic, ať už motoristé volí jízdu přes Stříbrnou
nebo přes Bublavu.
(MF Dnes -
Josef Šorfa)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|
|