* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Jaká je ta lanovka? Bublavská novinka je teď magnetem

Od víkendu začala lanovka jezdit po týdenním zkušebním provozu 'oficiálně' a s parádou. Včera tak příchozím zahrála přímo na sjezdovce nad hlavní pokladnou skupina Nightwork. Bublavská čtyřsedačka je první na české straně Krušných hor. Mluvilo se o ní ovšem také kvůli sporu provozovatelů vleků s obcí, kvůli které vede sjezdovka přes silnici, po které mohou jezdit auta. A teď už k odpovědi na úvodní otázku, kterou lze shrnout: Areál se regulérně zařadil mezi největší krušnohorskou trojku po bok Klínovce a Neklidu. Jeho velkou předností (umělé vysněžování, půjčovnu lyží, občerstvení, lyžařskou školu a dostatek míst k parkování zdarma už bereme jako příjemný standard) je fakt, že ani o prázdninovém víkendu, kdy byl dostatek sněhu a ucházející počasí, nebyly u vleků fronty (počítáme s občasnou tolerancí jedné dvou minut, které při postupu k vleku či sedačce fakticky nezdrží). Příjemné je, že lze od parkoviště dojet na lyžích buď k hlavní pokladně, nebo nově i k pokladně u dolní zastávky lanovky.
Nová sjezdovka nabídla zhruba jízdu po osmi stech metrech až kilometru trasy, kterou si užijí především středně pokročilí lyžaři. „Lanovka vyveze 1650 lidí za hodinu, pojme běžně 200 - 250 návštěvníků, kteří by jinak stáli ve frontách u ostatních vleků,“ říká provozovatel areálu Jiří Lhota. Lanovka není sice zcela nová, ale jde o současný typ. Nastupuje se na ni přímo z terénu, bez zrychlujícího pásu. Některé lyžaře už možná někdy svezla, pokud lyžovali v Rakousku. „Je moderní, vozila lyžaře v oblasti Skiwelt poblíž Kitzbühelu. Ale dávali ji pryč, protože už nestačila tamní kapacitě, měnili ji za osmisedačku,“ vysvětluje Lhota. Sedačky nechrání plastový kryt, oproti Neklidu ji ale v dolní části kryje napravo les, v horní pak prochází lesním průsmykem.
Vadou na kráse dostatečně široké, a lyžaři nepřecpané sjezdovky podél lanovky je fakt, že lyžaři musí přejíždět zhruba po 300 metrech přes silnici, po které projede podle místních 3 - 5 aut denně. V sobotu dopoledne to bylo za dvě hodiny například jedno malé modré suzuki. Nejdelší sjezdovka - pro mnohé lyžaře větší lákadlo než lanovka, je tak rozdělená na dvě kratší. U silnice je potřeba přibrzdit a projet uprostřed sjezdovky zhruba třímetrovým koridorem mezi laminátovými ploty a nápisem STOP. Spíš než na projíždějící auto, které by bylo z dálky dobře vidět, je potřeba dávat pozor na ostatní lyžaře a snowboardisty, aby se v úzkém 'hrdle' nesrazili. Nebezpečný přejezd není, ale nepříjemný ano. Místo je možné i objet, ale to není tak pohodlné, protože mimo vymezený koridor jsou na silnici vyjeté koleje. Letos už to lepší nebude.
Otevření lanovky neznamená, že by všude jinde zůstalo prázdno. Na černé sjezdovce pořádali v sobotu závody ve slalomu místní tatíci, jejichž soutěžní čísla zdobil nápis Hbitý hroch. „Jetzt herunter!“ vybízela na vrcholu sjezdovky Střední Bleiberg k jízdě dolů družstvo malých lyžařů cvičitelka Ski Alpin klubu z Klingenthalu. Německý ski klub má na Bublavě své zázemí, trénují tam pravidelně i v týdnu, stejně jako jejich kolegové z Bublavy. U všech vleků se vůbec mísí čeština s němčinou. Kromě lyžařů ze Sokolova či Kynšperku přijíždějí lidé ze sousedního Německa. Jedním z nich byl Ingmar Jahr zWeimaru. „Děti mají právě prázdniny. Tak jsme jeli na dovolenou za příbuznými do Klingenthalu a chtěli jsme to poznat i tady.“ Provozovatelé věří, že s novou lanovkou zájemců ještě přibude. „Hodně lidí od nás odešlo do přibližně dvacet limometrů vzdáleného Schönecku, kde postavili čtyřsedačku. A teď se zase vrací, protože nabízíme lepší zázemí,“ dodává Lhota, který by do budoucna rád propojil novým vlekem bublavský areál s menším areálem na Stříbrné. Bublavský areál, jehož součástí jsou i sjezdovky na Stříbrné, může být zajímavou alternativou pro lyžaře mířící jak do menších horských středisek, tak do těch největších. Dojem trochu kazí kvalita silnic z Kraslic, ať už motoristé volí jízdu přes Stříbrnou nebo přes Bublavu.

(MF Dnes - Josef Šorfa)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku