|
|
|
|
Zákaz lyžařských neodpojitelných sedačkových lanovek na delších trasách přinese revoluci na českých horách Tento článek je pouze aprílový příspěvek, nezbývá tak než doufat, že se v dohledné době dočkáme i na českých horách většího počtu moderních odpojitelných lanovek, které se stávají běžným standardem nejen v Alpách, ale pomalu již i v sousedním Polsku nebo Slovensku. Od 1.1.2014 vstoupí v platnost novela zákona o drahách, která v České republice mj. zakazuje provozovat lyžařské neodpojitelné sedačkové lanovky určené pro opakované jízdy na trasách s šikmou délkou větší než 1150 metrů. Toto opatření se dotkne celkem 14 lanových drah a má za cíl přinést podstatné zvýšení komfortu pro lyžaře. Provozovatelům těchto lanovek bude ze speciálního fondu hrazeno 50% nákladů na výstavbu nové odpojitelné lanovky v případě varianty čistě sedačkové lanovky a až 60% nákladů v případě varianty kombinované lanovky se sedačkami a kabinami. Podívejme se tedy, jak se s tím jednotliví provozovatelé vypořádají. Harrachov - Čertova hora Bude provedena náhrada kombinovanou lanovkou s osmimístnými kabinkami a šestimístnými sedačkami v poměru 1 : 4, využijí se původní tubusy podpěr. Původní čtyřsedačka se přemístí do lokality Rýžoviště, kde bude opět postavena v délce 330 m. Technické parametry lanovky:
Typ: Telemix 6/8 Albrechtice - Tanvaldský Špičák Bude provedena náhrada kombinovanou lanovkou s osmimístnými kabinkami a šestimístnými sedačkami v poměru 1 : 4, využijí se původní tubusy podpěr. Původní čtyřsedačka nahradí vlek Špičák 2 v délce 950 m. Technické parametry lanovky:
Typ: 6/8-CGD Pec pod Sněžkou - Hnědý vrch Bude provedena náhrada kombinovanou lanovkou s vyhřívanými osmimístnými kabinkami a šestimístnými sedačkami v poměru 1 : 3, využijí se původní tubusy podpěr. Původní čtyřsedačka nahradí vlek Zahrádky I v délce 900 m. Technické parametry lanovky:
Typ: 6/8-CGD-S Černá hora - Protěž Bude provedena náhrada čtyřsedačkovou lanovkou s bublinami a vyhřívanými sedačkami, využijí se původní tubusy podpěr. Původní čtyřsedačka nahradí vlek Košťálka 1 v délce 550 m. Technické parametry lanovky:
Typ: 4-CLD-B-S Špindlerův Mlýn - Labská Bude provedena náhrada čtyřsedačkovou lanovkou s bublinami. Původní trojsedačka nahradí vlek Krakonoš v délce 530 m. Technické parametry lanovky:
Typ: 4-CLD-B Železná Ruda - Špičák Bude provedena náhrada kombinovanou lanovkou s osmimístnými kabinkami a šestimístnými sedačkami v poměru 1 : 6, využijí se původní tubusy podpěr. Původní čtyřsedačka bude znovu postavena v pravé části areálu v délce 650 m. Technické parametry lanovky:
Typ: 6/8-CGD Velká Úpa - Portášovy Boudy Bude provedena náhrada použitou čtyřsedačkovou lanovkou, v současnosti se hledá vhodná technologie. Původní trojsedačka nahradí vlek Modřín v délce 530 m. Technické parametry lanovky:
Typ: 4-CLD Jáchymov - Klínovec Zde se opatření nijak výrazněji nedotkne, protože byla na rok 2013 stejně plánována náhrada jednosedačky novou lanovkou. Pouze byla změněna technologie na kombinovanou lanovkou s vyhřívanými osmimístnými kabinkami a čtyřmístnými sedačkami v poměru 1 : 2. Technické parametry lanovky:
Typ: 4/8-CGD-S Klínovec - Dámská Naopak zde opatření pravděpodobně způsobí menší komplikace, protože se z finančních důvodů vzhledem k výstavbě lanovky Jáchymov - Klínovec nestihne ve stejném roce provést náhrada trojsedačky. Ta tak bude zřejmě v sezóně 2013/2014 mimo provoz (částečně ji však zastoupí odpojitelná čtyřsedačka Pařezovka, která se rozjede již v roce 2011) a v létě 2014 ji nahradí šestisedačková lanovka s bublinami a vyhřívanými sedačkami. Technické parametry lanovky:
Typ: 6-CLD-B-S Herlíkovice - Žalý Bude provedena náhrada kombinovanou lanovkou s vyhřívanými osmimístnými kabinkami a čtyřmístnými sedačkami v poměru 1 : 3, využijí se původní podpěry. Původní čtyřsedačka nahradí přibližovací vlek v délce 750 m. Technické parametry lanovky:
Typ: 4/8-CGD-S Rokytnice - Horní domky Bude provedena náhrada kombinovanou lanovkou s vyhřívanými osmimístnými kabinkami a šestimístnými sedačkami v poměru 1 : 6, využijí se původní podpěry. Původní čtyřsedačka nahradí vlek Zalomený v délce 900 m. Technické parametry lanovky:
Typ: 6/8-CGD-S Říčky v Orlických horách - Zakletý vrch Bude provedena náhrada kombinovanou lanovkou s osmimístnými kabinkami a šestimístnými sedačkami v poměru 1 : 6, využijí se původní tubusy podpěr. Původní čtyřsedačka bude znovu postavena v levé části areálu v délce 600 m. Technické parametry lanovky:
Typ: Telemix 6/8 Lipno - Jezerní Bude provedena náhrada šestisedačkovou lanovkou s bublinami a vyhřívanými sedačkami, využijí se původní tubusy podpěr. Původní čtyřsedačka se přemístí do jiné lokality v areálu. Technické parametry lanovky:
Typ: 6-CLD-B-S Špičák - Hoffmanovy Boudy Bude provedena náhrada použitou šestimístnou kabinkovou lanovkou z roku 1992 dovezenou z italského Wolkensteinu v údolí Val Gardena, která bude v roce 2012 nahrazena novou lanovkou. Technické parametry lanovky:
Typ: CA6 Tomuto zákazu se vyhnou lanovky ve Zlatých horách a na Ramzové z Čerňavy na Šerák, které jsou vybaveny mezistanicí a pro opakované jízdy tak zde je využíván jen 650, resp. 1000 metrů dlouhý úsek, a dále lanovky Oldřichovice - Javorový vrch, Krasetín - Kleť, Hoffmanovy Boudy - Pancíř a Ráztoka - Pustevny, které slouží jen jako turistické, resp. plní pouze funkci primární přepravy lyžařů do střediska. (www.lanove-drahy.cz 1.4.2011) Zpět na zprávy a články Zpět na úvodní stránku
|