
|
Čtyřsedačková lanovka
na Kohútce
V roce 2009 se své první lanovky dočkaly Javorníky – a to na Kohútce, která
je jedním z nejstarších turistických cílů regionu. Během léta a podzimu 2009 zde
byla vybudována zcela nová neodpojitelná čtyřsedačka Doppelmayr, která nahradila
dvojici lyžařských vleků a zpřístupňuje mj. také nejatraktivnější černou
sjezdovku. Modernizaci Ski centra Kohútka, která byla největší investicí do
zimního cestovního ruchu v roce 2009, si podrobně představíme v tomto
článku.
Javorníky se
nacházejí jižně od Moravskoslezských Beskyd na hranici se Slovenskem a táhnou se
v délce 30 km od Lyského prů smyku na jihozápadě až po Makovský průsmyk na
severovýchodě, nejvyšším vrcholem je zde Veľký Javorník (1071 m.n.m.). Mezi
nejznámější lyžařská střediska v Javorníkách patří právě Kohútka
s vrcholem v nadmořské výšce 913 m.n.m. Nachází se zde horský hotel a od roku
1958 také lyžařské středisko. To prošlo během uplynulých 50 let mnoha změnami,
jmenujme například výstavbu dvojice páteřních lyžařských vleků, tzv. “dvojvleku“
od firmy Tatrapoma, který v roce 1986 nahradil původní zvratkové vleky. Ten byl
zajímavý především tím, že oba vleky byly umístěny na společných podpěrách ve
tvaru T. Podobný „dvojvlek“ se nachází rovněž na Pradědu ve známém areálu
Ovčárna, obecně je však takové řešení v České republice ojedinělé.
Poslední
větší modernizací prošlo středisko v roce 2001, kdy zde byly postaveny dva vleky
typu LDT 18,5 od firem SSZ Blahuta a Transmisie CZ. Bez esporu
největší investice však přišla v roce 2009, kdy byla na Kohútce postavena
neodpojitelná čtyřsedačková lanovka Doppelmayr s rozběhovým pásem. Ta přinesla
rapidní zvýšení komfortu pro lyžaře a posunula tak celý areál výrazně dopředu.
Společně s lanovkou byl ale vybudován také systém technického zasněžování firmy Technoalpin s 15 sněhovými děly T60 a dvěma retenčními nádržemi o celkové
kapacitě 15 000 m³ (původně bylo na Kohútce zasněžováno 10% sjezdových tratí,
nyní to bude 60%), pořízen moderní odbavovací systém Skidata a zakoupena nová
rolba Kässbohrer PistenBully 600W s navijákem (dosud se zde o úpravu sjezdovek
staraly rolby PistenBully 240 a 300). Součástí projektu byla také stavba zbrusu
nového česko-slovenského informačního centra za dvaadvacet milionů korun, které
bude umístěno přímo v sedle Kohútky a otevřeno bylo v létě 2010. Dále byla pořízena menší rolba pro úpravu 15 km běžeckých tratí vedoucích po
hřebeni Javorníků. Celková hodnota investice činí 130 mil. Kč, velkou
část nákladů pokryla dotace z Evropského fondu pro regionální rozvoj.
Lanovka byla
postavena na levé straně sjezdovky ve shodné trase s původními lyžařskými vleky,
na rozdíl od nich se však v dolní část i prodloužila o 150 metrů. Mezi novou
dolní stanicí a dojezdem sjezdovky se ovšem nacházela hluboká roklina s potokem,
což si vyžádalo nemalé stavební úpravy – potok musel být sveden do potrubí a
celá roklina byla zavezena zeminou, tak, aby byl zajištěn bezproblémový dojezd
lyžařů. Trasa lanovky je vedena na osmi podpěrách a probíhá bez větších terénních zlomů,
dolní mírně konkávní úsek trasy je vyřešen nosnotlačnou podpěrou č. 3. Dolní
poháněcí a napínací stanice je realizována v provedení Chairdrive, horní stanici
tvoří jednoduchá konstrukce s vratným lanáčem. Nástupiště je však umístěno na
plošině, tak aby pod ním mohly projíždět rolby do garáže. Dopravní lano dodala
firma Fatzer. Samozřejmostí je rozběhový pás v dolní stanici, který sníží
relativní rychlost mezi lyžařem a přijíždějící sedačkou.
Výstavba
lanovky byla zahájena 19. května 2009, ještě na začátku června se vrtulníkem
vybetonovaly patky všech podpěr. Pot é přišla na řadu betonáž základů a pilířů
obou stanic – nejprve jednodušší horní a následně také náročnější dolní. Mezitím
byla z Wolfurtu dovezena technologie nové lanovky a 3. září byly autojeřábem
usazeny první dvě podpěry – č. 7 a 8. K montáži ostatních pak 7. září vzlétnul
vrtulník firmy Techmont. Na přelomu září a října pak byla smontována také horní
stanice s plošinou pro nástupiště a v polovině října přišla na řadu také stanice
dolní. Výstavba čtyřsedačky byla završena na přelomu listopadu a prosince
usazením sedaček na dopravní lano, do pravidelného provozu byla nová lanovka
uvedena 6. ledna 2010.
Zatímco stavební část lanovky zajistila firma KERS Jičín, objekty dolní
stanice a retenční nádrže měla na starost firma Skanska.
Výhodou
střediska je snadná dostupnost – přímo na Kohútku vede přístupová komunikace jak
z české, tak slovenské strany. Tomu odpovídá také složení návstěvníků, kde 50%
tvoří lyžaři z České republiky a 50% ze Slovenska. Obě komunikace jsou sjízdné a
udržované i v zimním období, v sedle pod Kohútkou je pak umístěno centrální
parkoviště. Další možnost pak představuje záchytné parkoviště v údolí v lokalitě
Vranča u Nového Hrozenkova, odkud jezdí o víkendech skibus do střediska.
V současnosti se v lyžařském areálu nachází kromě sedačkové lanovky 5 lyžařských
vleků (z toho jsou čtyři nové) a 6,6 km sjezdovek. Lůžková kapacita činí 450
míst, v okruhu do 10 km se pak nachází dalších 1000 lůžek. V roce 2005 byla
dokončena kompletní rekonstrukce horského hotelu Kohútka a ten nabízí nyní
společně s přilehlými objekty celkem 160 lůžek. Součástí hotelu je také Ski
bufet „Kurník“.
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|