
|
Dvousedačková lanovka
ve Filipovicích
Jedna ze
4 nových lanovek roku 2009 byla postavena ve Skiparku Filipovice nedaleko
Jeseníku. Stávající dva lyžařské vleky zde doplnila použitá dvousedačková lanovka, která přispěla k výrazné modernizaci tohoto menšího
areálu, vhodného jak pro pohodové rodinné lyžování, tak pro vyznavače
sportovnějšího lyžování a snowboardingu.
Skipark Filipovice
se nachází u obce Bělá pod Pradědem na úpatí Červené hory v nadmořské výšce
670–8 70 metrů a je vzdálen jen 10 kilometrů od města Jeseník. Tento lyžařský
areál je velmi mladý - vzniknul teprve v roce 1998, kdy zde byl postaven 200 m
dlouhý talířový lyžařský vlek TLV. V roce 2004 k němu přibyl další paralelní
vlek stejného typu, tentokrát však již 450 metrů dlouhý. Velmi důležitá
investice přišla v roce 2006, kdy byla vybudována 1. etapa systému technického
zasněžování společně s kilometrovým přivaděčem vody. O rok později byl přímo pod
sjezdovkou postaven obslužný objekt se zázemím a restaurací s kapacitou 50 míst.
Ve stejném roce byla nabídka sjezdových tratí rozšířena o modrou sjezdovku,
která byla v roce 2008 vybavena rovněž systémem technického zasněžování. Zároveň se
již delší dobu připravovala výstavba sedačkové lanovky, jejíž trasa by byla
prodloužena o 400 metrů na téměř dvojnásobek dosavadní délky a vedla by až na
vrchol. Původně se počítalo se zcela novou neodpojitelnou čtyřsedačkovou
lanovkou, po neúspěšné žádosti o dotace z Evropské unie bylo rozhodnuto o
výstavbě ekonomicky přijatelnější lanovky použité. Vzhledem k omezenosti nabídky
použitých technologií v roce 2009 (použitých neodpojitelných čtyřsedaček je
obecně k dispozici jen minimum) byla nakonec vybrána alternativa použité dvousedačkové
lanovky od firmy Girak. Ta pochází ze slavného rakouského Zürsu (oblast Ski
Arlberg), kde přepravovala pod jménem Muggengratbahn lyžaře od roku 1974. Během
svého provozu byla ovšem několikrát zásadně modernizována – v roce 1992 byla
kompletně vyměněna pohonná stanice včetně elektroinstalace a řídícího systému a
o dva roky později byl nainstalován také rozběhový pás. Konečně v roce 2001 byly
vyměněny rovněž sedačky za nové od firmy Doppelmayr.
Takto byla
lanovka v provozu až do roku 2009, kdy uvolnila místo svému nástupci –
odpojitelné šestisedačkové lanovce Doppelmayr. Po demontáži byla původní
technologie dovezena v srpnu 2009 do České republiky. Nový majitel lanovky
rozhodnul o její další modernizaci a původní motor tak byl nahrazen za nový od
německé firmy WEG. Lanovka dostala rovněž novou řídicí elektroniku a dopravní
lano od firmy ŽDB Bohumín. Pohon lanovky je umístěn v dolní stanicí, napínací
závaží o hmotnosti 28 t pak v stanici horní. Využit byl původní rozběhový pás,
který přispěl k plynulejšímu nastupování lyžařů. Na trase bylo postaveno všech
11 podpěr, které byly k dispozici, jediné dvě tlačné se nachází za dolní
stanicí. Největší volné rozpětí lana činí 170 metrů a nachází se mezi podpěrami
č. 7 a 8. Projekt vypracovala firma Dikram, stavební část pak zajistila firma
Stavpur z Jeseníku. Výstavba lanovky byla zahájena relativně pozdě – teprve na
přelomu srpna a září byly zahájeny terénní úpravy pro obě stanice a kácení lesa
v horní prodloužené části. Ve druhé polovině října již ovšem byly usazeny
všechny podpěry a vratná stanice a zcela první lyžaře svezla lanovka 5. února
2010, o den později se pak uskutečnilo slavnostní zahájení provozu.. Skipark Filipovice se tak
přidal ke stále přibývajícímu počtu jesenických
středisek, která disponují lanovou dráhou (připomeňme, že až do roku 2002 se zde
nacházely pouhé 2 lanovky). Dvousedačka ve Filipovicích je první lanovkou od
firmy Girak v České republice.
Společně
s lanovkou bylo rozšířeno technické zasněžování na nový
úsek prodloužené
sjezdovky a v současnosti je tak zasněžováno 100% sjezdových tratí ve středisku.
K dispozici jsou tři děla Technoalpin 18 a jeden Sufag. Úpravu sjezdovek pak
zajišťuje rolba Kässbohrer PB260D. Dále bylo rozšířeno bezplatné
parkoviště až na 200 míst a vybudována nová trafostanice. Celková hodnota
investice se tak vyšplhala na 18 milionů korun. Snadnou
dostupnost areálu zaručuje jeho umístění přímo u hlavní trasy z Jeseníku do
Šumperku. Celkové délka sjezdových tratí po rozšíření činí 2,4 km a přepravní
zařízení jsou schopna vyvézt za hodinu až 2600 osob. Hlavní sjezdovka je dlouhá
950 m (v alternativě s modrou „objízdnou“ sjezdovkou až 1100 m) a její šířka
osciluje mezi 40 a 60 metry. Svah má severovýchodní orientaci a jeho průměrný
sklon činí 23%. Areál nabízí rovněž večerní lyžování. Průměrná denní návštěvnost
činí 300 osob, 30% klientely přijíždí z Polska. Osada Filipovice nabízí
ubytovací kapacitu 350 lůžek, v budoucnosti se pak připravuje stavba další
ubytovací kapacity apartmánového typu se 100 lůžky. Ve vzdálenější budoucnosti
se pak v případě potřeby počítá s další sedačkovou lanovkou a sjezdovkou o délce
1000 metrů.
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|