
|
Trojsedačková lanovka
na Neklidu
Další nové lanovky se v roce 2009 po letech dočkaly konečně také Krušné hory. Během léta a
podzimu byla paralelně k stávajícímu kotvovému vleku na Neklidu postavena
použitá trojsedačková lanovka, která podstatně zvýšila komfort přepravy a
také zkrátila až čtyřicetimetrové fronty na minimum.
Krušným horám se
dlouhá léta nové lanovky poněkud vyhýbaly. První vlaštovkou byla použitá trojsedačková lanovka Graffer v areálu Klínovec-s ever, která nahradila v roce
2005 na sjezdovce Dámská již nevyhovující lyžařský vlek. V roce 2009 se pak
na nedalekém Neklidu postavila trojsedačková lanovka, která se stala v pořadí teprve
čtvrtou lanovkou v Krušných horách. Lyžování na Neklidu u
Božího Daru má dlouhou tradici a sahá už do období před válkou. První lyžařský
vlek pak zde byl postaven na konci 50. let minulého století. V současnosti
disponuje areál 4 jedno- i dvoumístnými lyžařskými vleky od firem Metasport a
Doppelmayr a od zimy 2009/2010 také sedačkovou lanovkou, která byla postavena
paralelně k nejdelšímu kotvovému vleku a výrazně zvýšila přepravní kapacitu celého
areálu. Jedná se o použitou trojsedačkovou lanovku, která přepravovala lyžaře
pod názvem Silleralmbahn v letech 1986 – 2008 v středisku Söll, který je
součástí největší lanovkami propojené lyžařské oblasti v Rakousku s názvem
SkiWelt Wilder Kaiser - Brixental. V roce 2008 však uvolnila místo nové
moderní šestisedačkové lanovce Doppelmayr s vyhříváním sedaček a oranžovými
bublinami a byla zakoupena Tělovýchovnou jednotou Jáchymov, která provozuje
lyžařský areál na Neklidu. Technologii lanovky vyrobila firma Swoboda z
Oberweissu (ano, tato firma vyráběla dříve kromě známých lanovkových kabin také
kompletní lanovky) a jedná se tak o vůbec první lanovku od tohoto (dnes již
zaniklého) výrobce v České republice.
Původní plán počítal
s uvedením zařízení do provozu již v zimní sezóně 2008/09, nakonec však bylo
rozhodnuto výstavbu o rok odložit. V červe nci 2009 tak byla zahájena betonáž
patek podpěr a základů stanic, na kterou ve druhé polovině srpna navázala montáž
podpěr a dolní vratné stanice. Během září pak byla smontována také horní
poháněcí stanice s hydraulickým napínáním a na přelomu října a listopadu přišlo
na řadu rozvinování a zaplétání dopravního lana. Úplně první lyžaři se novou
lanovkou svezli 17. ledna 2010, slavnostní uvedení do provozu se pak uskutečnilo
o 5 dní později. Lano je na trase
vedeno přes 13 podpěr, z toho 2 jsou tlačné. Zajímavostí jsou dvě traťové
podpěry (č. 9 a 10), které mají jako první v České republice zdvojenou hlavu a
připomínají tak tvar písmene Y. Takové podpěry umožňují překonat větší úhel
vertikálního lomu trasy, což bylo potřebné v původní lokalitě v Söllu.
Naopak jejich instalace na Neklidu nebyla vyvolána nutností (zde probíhá trasa
bez větších terénních zlomů), ale prostým faktem, že nová trasa je o něco delší
než původní a vyžadovala tak využití všech 13 podpěr, které byly ze Söllu
k dispozici. Stavební část zajistila jičínská firma KERS, která má se stavěním
lanovek perfektní zkušenosti. S instalací rozběhového pásu se nepočítá.
Zasněžování areálu
zajišťuje 9 děl (7 tyčových a 2 klasické) Snowstar, o sjezdovky pečují rolby
Kässbohrer PistenBully 300 a Prinoth T4. Celkem nabízí oblast Neklidu a Božího
Daru 6,6 km sjezdovek s lehkou až střední obtížností vhodné i pro začátečníky a
rodiny s dětmi a běžecké tratě o délce až 70 km. V areálu najdeme také velmi
oblíbený snowpark se skoky a překážkami pro začátečníky, pokročilé i zdatné, kde
se pořádají pravidelné závody Českého poháru. Nadmořská výška sjezdových tratí
se pohybuje mezi 850 a 1135 m n. m a zaručuje tak velmi dobré sněhové podmínky
během celé zimy. Boží Dar pak poskytuje doprovodné služby pro turisty jako je
ubytování ve všech kategoriích (1500 lůžek), stravování, lyžařské snowboardové
školy, půjčovny sportovního vybavení nebo snowtubing. Na české poměry zaujme
poněkud netypické uspořádání areálu, kde se centrální parkoviště a nástup do
areálu nachází u horní stanice. Lyžařský areál je velmi dobře dostupný
z komunikace z Božího Daru na Klínovec a nachází se 120 km od Prahy a 20 km od
Karlových Varů. Nová lanovka
je určena především pro zimní provoz, kdy díky přepravní kapacitě téměř
2000 osob za hodinu podstatně zkrátila fronty, které zde ve špičkách dosahovaly
až čtyřiceti metrů. Celková hodnota této investice činila přibližně 20 mil. Kč. Ve vzdálenější
budoucnosti se počítá s vybudováním odpojitelné čtyřsedačkové lanovky s délkou
1200 metrů, která by byla umístěna vpravo od stávajícího areálu a umožnila by
tak propojení se sousedními sjezdovkami na Klínovci. Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|