
|
Dvousedačka s
bublinou
na Paprsku
Paprsek se nachází nedaleko Starého města pod Sněžníkem na rozhraní tří horských
celků: Hrubého Jeseníku, Rychlebských hor a Králického Sněžníku. Již od roku
1932 je zde vyhlášený horský hotel, k němuž později přibyla sjezdovka s několika
lyžařskými vleky. V roce 2009 byl nejdelší z nich nahrazen sedačkovou
lanovkou.
Lyžařský areál na
Paprsku leží v blízkosti polských hranic v nadmořské výšce 780 – 1010 m.n.m.,
což zajišťuje velmi dobré sněhové podmínky během cel é zimy. První vleky zde byly
postaveny v roce 1970, jednalo se o dva na sebe navazující 250 metrů dlouhé
zvratkové vleky. O 14 let později se pak areál rozšířil o 510 m dlouhý vlek TLV
v levé části svahu. Výraznou modernizací pak prošel areál v roce 2002, kdy zde
byl postaven hlavní 970 metrů dlouhý kotvový vlek. Jednalo se o použité zařízení
firmy Leitner. O dva roky později pak byl na Paprsku postaven systém technického
zasněžování, které dnes zajišťují 3 děla Sufag a jedno Areco. Jako zdroj vody
slouží uměle vybudovaná retenční nádrž o kapacitě 1600 m³, která se nachází
nahoře u horského hotelu. O úpravu sjezdových tratí se stará rolba Kässbohrer PB
260 D, běžecké tratě, kterých je v okolí Paprsku 30 km, projíždí menší PB 100.
Odbavování lyžařů zajišťují turnikety firmy Elvis. Průměrná denní návštěvnost
areálu je 400-500 lidí, přičemž 70% klientely tvoří Češi a zbývajících 30% pak
lyžaři polské národnosti.
Největší investicí
však
areál prošel v roce
2009, kdy již zmíněný kotvový vlek nahradila
sedačková lanovka. Původně byla zvažována varianta jak zcel a nové čtyřsedačkové
lanovky, tak použité 2- nebo 4-sedačky. Z ekonomických důvodů byla nakonec
zvolena varianta použité dvousedačkové lanovky, která na Paprsku kapacitně
postačuje. Jedná se o lanovku dovezenou z německého Willingenu, která byla
v roce 2007 nahrazena osmikabinkovou lanovkou Doppelmayr. Původní dvousedačková
lanovka zde byla postavena v roce 1971 firmou PHB (Pohlig-Heckel-Bleichert) na
Ettelsberg, ovšem v roce 1993 byla zásadně rekonstruována firmou Doppelmayr, při
níž dostala např. novou moderní poháněcí stanici a 17 původních sedaček bylo
vyměněno za nové s ochranným krytem neboli bublinami. Na trase tak vždy po 7
normálních sedačkách následovala jedna sedačka s bublinou. Tato kombinace
je
samozřejmě využita i na Paprsku a tato lanovka se tak stala vůbec první
sedačkovou lanovkou s bublinami v České republice (byť je bublinami vybavena jen
část sedaček). Navíc použití bubliny na neodpojitelné lanovce je velmi unikátní,
na světě existuje jen pár takovýchto lanovek. Toto řešení ocení především skalní
lyžaři při nepříznivém počasí, kdy stejně nelyžuje moc lidí a není tak problém
si vždy počkat na sedačku s bublinou. Jedná se o zajímavou a přitom velmi
účelnou koncepci, rozdíl při osmiminutové jízdě za hustého sněžení nebo při
dešti na kryté nebo nekryté sedačce snad ani netřeba komentovat…
Výstavba lanovky na Paprsku zahájena v půlce července
2009. Do 10. srpna byly vybetonovány patky všech podpěr, 21. srpna pak byly
usazeny všec hny podpěry (s výjimkou prvních tlačných č. 1 a 2) autojeřábem na
svá místa. Během září byly smontovány obě stanice a v první polovině října pak
bylo rozvinuto a zapleteno dopravní lano. Stavební část si provozovatel střediska
zajistil vlastními silami. Na rozdíl od Willingenu je z prostorových důvodů
poháněcí a zároveň napínací stanice umístěna nahoře, v dolní stanici, kde je
velmi málo místa, se nachází pouze vratný lanáč. Celková hodnota investice
činila přibližně 10 mil. Kč, část nákladů pokryla
dotace z Evropské
unie. Současně
s lanovkou byl u dolní stanice postaven zcela nový obslužný objekt, ve kterém se
nachází sociální zařízení, ski servis, lyžařská škola, ale také restaurace pro
80 míst. Samotný horský hotel pak kromě další restaurace s kapacitou 200 míst
nabízí ubytovací kapacitu 50 lůžek. Další ubytování poskytují okolní obce a
Staré město pod Sněžníkem. Samozřejmostí je parkování zdarma přímo pod
sjezdovkou. Do provozu byla lanovka uvedena jako první z čtveřice nových lanovek
roku 2009 dne 27. prosince 2009, avšak v první zimní sezóně ještě z technických
důvodů nemohly být využity sedačky s bublinami. Po vyřešení technických problémů
byly tyto sedačky
usazeny na dopravní lano před zimní sezónou 2010/2011. Momentálně je na laně
zavěšeno 98 normálních sedaček a 14 sedaček s bublinami (v pravidelných
intervalech tak vždy po 1 sedačce s bublinou následuje 7 normálních sedaček), po
opravě zbývajících by mělo být využito všech 17 ks „bublinových“ sedaček.
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|