
|
Dvousedačková lanovka
na Horní Bečvě
Lyžařský areál Rališka leží v nadmořské výšce 605 – 729 m.n.m. a dosud disponoval 3 lyžařskými
vle ky (Tatrapoma a EPV, oba s délkou 400 metrů a dětský vlek Skill o délce 160
m) a čtyřmi sjezdovými tratěmi v délce 200 m až 550 m. Umělé zasněžování
zajišťují sněhová děla firmy Areco, o úpravu sjezdových tratí se stará sněžné
pásové vozidlo Kässbohrer Pisten Bully 42.280D. Přibližně 60 % návštěvníků tvoří
lyžařské kurzy, lyžaři mají na výběr mezi bodovými a časovými jízdenkami. Pod
sjezdovkou se nachází bufet se 40 místy k sezení. Společně s lanovkou bylo nově
vybudováno osvětlení sjezdovky pro večerní lyžování. Přístup do areálu je
zajištěn silnicí z Rožnova pod Radhoštěm na hraniční přechod Bumbálka, areál se
nachází asi 1,3 km vpravo nad přehradou Horní Bečva. Bezplatné parkoviště se
nachází přímo u dolní stanice lanovky, lyžaři tak mohou mít své auto neustále
pod dohledem.
První vlek na
Rališce byl postaven v roce 1990, jednalo se o Tatrapomu, kterou lanovka letos
nahrazuje. Po stupně byl tento vlek posunován a areál dále rozšiřován, významnou
investici představovala výstavba zasněžovacího systému v roce 2003. Ovšem
největší investice přišla letos - dvousedačková lanovka zde na trase dlouhé
pouhých 500 metrů nahradila již zmíněný lyžařský vlek Tatrapoma, který bude po
přesunutí na pravou část sjezdovky dále vyvážet lyžaře společně s lanovkou.
Trasu lanovky se oproti původnímu vleku podařilo v horní části trasy prodloužit
o 100 m, v budoucnu se ale předpokládá prodloužení o dalších 200 – 250 metrů,
což ovšem závisí na stanovisku CHKO.
Pojďme si ale říct
něco k lanovce samotné. Jedná se o použitou lanovku, která byla vyrobena firmou Doppelmayr v r oce 1974 v italském závodě Lana a v jihotyrolském středisku Reinswald přepravovala lyžaře až do roku 1997, kdy byla nahrazena šestikabinkou
Agamatic. Poté byla zakoupena skiareálem v Herlíkovicích, kde se rozjela v zimní
sezóně 1999/2000. Lanovka přepravující v zimě lyžaře a v létě turisty na vrch Žalý zde byla vybavena mezistanicí. V Herlíkovicích lanovka vydržela dalších 8
let, až byla v roce 2006 nahrazena neodpojitelnou čtyřsedačkou Doppelmayr.
Původní lanovka po demontáži ovšem neskončila ve šrotu, ale byla zakoupena právě
areálem na Horní Bečvě. Nejnutnější úpravy dle projektu provedla firma Michálek
Chrudim, stavební část zajistila firma KERS Jičín. Podmínkou CHKO byl například
zelený nátěr podpěr. Dolní stanice je stanicí poháněcí a zároveň napínací, horní
stanice je vratná. Protože byla trasa lanovky v Herlíkovicích mnohem delší,
zůstalo novému provozovateli k dispozici i dostatek náhradních dílů, jako jsou
sedačky, kladkové baterie nebo podpěry pro případné prodloužení. Výstavba
lanovky byla zahájena v červenci, na konci srpna dokončila firma KERS betonáž
základů a samotná montáž technologie začala ve druhé polovině září. Uvedení
lanovky do provozu se předpokládá před nadcházející zimní sezónou, nejzazší
termín je podle provozovatele 25. prosinec 2007. Lanovka je první ve Zlínském
kraji a opět se potvrzuje, že i v menších střediscích na kratších tratích se
vyplatí stavět lanovky místo vleků.
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|