
|
Kouty nad Desnou –
první šestisedačková lanovka v ČR
Výstavba
obřího lyžařského areálu v Koutech nad Desnou v Jeseníkách byla ostře
sledována a jistě nikomu neunikla. Dominuje mu především šestisedačková lanovka, která je
první svého druhu v České republice.
Celá investice toho ovšem v sobě zahrnovala podstatně více, představme si tak na
následujících řádcích tento na naše poměry výjimečný projekt podrobněji.
Záměr na
vybudování velkého lyžařského areálu v Koutech nad Desnou na svahu Medvědí hory
vzniknul již před osmi lety. Dlouhých 7 let pak ovšem trv alo, než investorská
firma K3 Sport získala všechna potřebná povolení. Konečný projekt rozdělený do
několika etap počítá s vybudováním 2 až 3 lanových drah a 4 lyžařských vleků o
celkové přepravní kapacitě téměř 12 tisíc osob za hodinu a veškeré s lyžováním
související infrastruktury. V první etapě bylo rozhodnuto vybudovat páteřní
přepravní zařízení areálu a zároveň jeho největší chloubu a lákadlo –
odpojitelnou šestisedačkovou lanovku, první svého druhu v České republice a dále
dva lyžařské vleky a 4 sjezdové tratě, z nichž nejdelší měří 2450 metrů.
Areál disponuje i dvěma restauracemi a rychlým občerstvením, slunnou
terasou, půjčovnou lyží, skiservisem, lyžařskou školou, sociálním zázemím,
velkým záchytným parkovištěm, ale i pódiem pro letní společenské a kulturní
akce. Na základě výběrového řízení byla dodavatelem lanové dráhy a obou lyžařských
vleků firma Doppelmayr, stavební část pak zajistila firma KERS.
Výstavba
první etapy byla zahájena na
jaře 2009 a nový areál měl být původně uveden do
provozu již v prosinci 2009. Při kácení stromů pro trasu la novky a sjezdovky
ovšem bohužel došlo k časovému skluzu, a tak bylo rozhodnuto realizovat v roce
2009 pouze stavební část lanovky a vleků a samotnou montáž technologií nechat až
na rok 2010. Na podzim 2009 tak byly po vykácení stromů provedeny základní
terénní úpravy a vybetonovány všechny patky podpěr. Po zimní
přestávce pak výstavba pokračovala na jaře betonáží staničních pilířů. V červnu
již došlo na usazování podpěr – zatímco montáž šesti v méně náročném terény byla
provedena autojeřábem, k instalaci zbývajících 11 v těžko přístupném terénu
vzlétnul ve dnech 23. až 26. června vrtulník. Na začátku července pak dorazila i
staniční technologie, bezprostředně poté byla zahájena i její montáž – nejprve
byla smontována horní poháněcí stanice, pak přišla na řadu i dolní napínací
stanice. V polovině srpna se výstavba lanové dráhy již znatelně blížila do cíle
– ve dnech 10. a 11. srpna bylo zapleteno dopravní lano a o pět dní později již
dorazily z Rakouska i sedačky. Ty byly usazeny na lano počátkem října a po
úspěšné vykonání zátěžových zkoušek byla první česká šestisedačka předána dne
23. října 2010 provozovateli. Zkušební provoz zde byl zahájen v sobotu 4.
prosince 2010, velkolepé slavnostní otevření střediska se pak uskutečnilo o
čtrnáct dní později, 18. prosince.
Přepravní
kapacita lanovky činí 3200 osob za hodinu a je nejvyšší nejen v České republice,
ale podle dostupných informací také v zemích celého bývalé ho sovětského bloku.
Rekordů v rámci České republiky má tato lanovka ovšem více – jmenujme například
nejsilnější dopravní lano (47 mm) nebo nejvyšší výkon pohonu (632 kW). Třicet
tun těžké a 4 kilometry dlouhé dopravní lano dodala firma Fatzer. Komfort a
bezpečnost lyžařů při nastupování zajišťuje nástupní pás. Bohužel už bylo
upuštěno od původního záměru vybudovat vedle dolní stanice depo pro sedačky a
vybavit je bublinami proti nepříznivému počasí. Trasu lanové dráhy tvoří celkem
17 podpěr, z nichž jsou 3 nosnotlačné a 1 tlačná. Společně s šestisedačkou budou
letos zprovozněny také již zmíněné dva kotvové lyžařské vleky s délkou 650 a 410
metrů. Zatímco kratší z nich je umístěn v dolní části areálu a bude sloužit
především jako přibližovací (zároveň bude ale vybaven osvětlením pro večerní
lyžování), delší se nachází naopak v horní části areálu a bude umožňovat
lyžování i v období, kdy již na dolní části hlavních sjezdovek nebude sníh.
Nejmodernější zasněžovací
systém s třiceti děly bude schopen při nedostatku sněhu zasněžit sjezdovky za
několik dnů. K dispozici jsou sněhová dě la firmy Sufag typů COMPACT ECO, COMPACT
POWER a GEMINI POWER, každý typ je zastoupen 10 kusy. Zdrojem vody je řeka
Divoká Desná. O úpravu sjezdových tratí se budou starat rolby Kässbohrer
PistenBully, jedna třístovka a jedna šestistovka s navijákem. Odbavovací
turniketový systém značky Axess dodala firma Aster. Návštěvníkům areálu bude
k dispozici rozsáhlé bezplatné parkoviště s celkovou kapacitou 600 osobních aut
a 20 autobusů. Výhodou
nového skiareálu je také snadná dostupnost – středisko leží přímo na hlavním
tahu z Šumperku do Jeseníku. Provoz střediska a šestisedačkové lanovky je celoroční, v letní sezóně lanovka usnadňuje přistup k turistické
cestě, která vede kolem větrných elektráren na Medvědí hoře až k horní nádrži
přečerpávací vodní elektrárny Dlouhé stráně. V dalších etapách se počítá
s vybudováním dalších jedné až dvou čtyřsedačkových lanovek a dvou lyžařských vleků. Celkové
náklady se již nyní vyšplhaly na 500 milionů korun, část nákladů pokryla dotace
z Evropské unie. V budoucnu by měl tento areál
hostit dokonce i závody světového poháru. Areál v Koutech se tak jednoznačně
stane největším a nejmodernějším v Jeseníkách a plně se vyrovná největším
krkonošským lyžařským střediskům.
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|