
|
Za lanovkami Alp 2008
(2. část)
Nesselwang, 22.7.
Po krátce odbočce do Rakouska jsme se vrátili zpět do Německa
a navštívili lyžařské středisko Nesselwang, které prošlo taktéž v nedávné
době
výraznou modernizací.
Nesselwang se nachází v bavorském Allgäu v předhůří Alp. První lanovka zde byla
postavena již v roce 1950, jednalo se o jednosedačkovou lanovku od firmy Heuss.
Na ni navázala v roce 1967 druhým úsekem až na Alpspitz další jednosedačka,
rovněž od firmy Heuss. V dalších letech postupně přibývaly další lyžařské vleky
a středisko nabývalo svého významu hlavně v zimě. V roce 1996 se však rozšířila
nabídka možností i v letní sezóně, když zde byla vybudována bobová dráha firmy
Wiegand s délkou 966 metrů. Především v zimní sezóně už ale lanovka přestávala
kapacitně postačovat, proto byl v roce 2006
první úsek nahrazen kombinovanou lanovkou, první svého druhu v Německu.
Zajímavostí je kombinace 8-místných kabinek a 4-místných sedaček, která byla tehdy použita vůbec poprvé. V zimní sezóně následují za
každou kabinkou 3 sedačky, v letním provozu je počet kabinek i sedaček
vyrovnaný. Původní jednosedačka, kterou nová lanovka nahradila, nebyla
demontována, ale byla zkrácena a dál slouží pro účely bobové dráhy.

Kässbohrer (PistenBully), Laupheim, 23.7.
V úterý 23.7. jsme přijali pozvání paní Susanne Polak
(koordinátorka obchodu a servisu pro střední a východní Evropu) a navštívili výrobní závod sněžných
pásových vozidel (nejen) pro úpravu sjezdových tratí PistenBully. Asi není třeba
uvádět, že nejvíce sněžných pásových vozidel na českých horách je právě od firmy
Kässbohrer, vyplývá to již při pohledu na "červenající" se české sjezdovky
(červená je firemní barva firmy Kässbohrer). Firma Kässbohrer má dlouhou
historii. Rodinná firma Karla Kässbohrera byla založena na přelomu 19. a 20.
století a zabývala se zpočátku výrobou užitkových vozidel. Teprve po 2. světové
válce přibyly do výrobního programu rovněž autobusy velmi známé značky Setra
(tento název vzniknul ze slov selbsttragende Karroserie, v překladu samonosná
karoserie). Na přelomu let 1968 a 69 byl postaven prototyp sněžného pásového
vozidla pro úpravu sjezdových tratí, který dostal název PistenBully. V roce 1993
došlo k rozdělení firmy a výroba PistenBully a
Beach Tech přešla do nové firmy Kässbohrer Geländefahrzeug GmbH. Výroba neustále
vzrůstala a brzy již přestaly postačovat pronajaté prostory v Sendenu u Ulmu.
Proto byl v letech 2001 a 2002 postaven zcela nový výrobní závod v Laupheimu.
Celková rozloha montážní haly činí
31 000 m2, dalších 6 200 m2
zabírá sklad náhradních dílů. Jako zajímavost lze uvést, že kompletace jednoho
stroje trvá přibližně 7 - 8 dní a ročně firma vyrobí více než 15 km pásů.
Závěrem bych chtěl poděkovat paní Susanne Polak za prohlídku výrobního závodu.

Beatenberg - Niederhorn,
25.7.
1950
metrů vysoký Niederhorn se nachází u jezera Thunersee nedaleko Interlakenu a je z něho
překrásný výhled nej en na celou oblast Jungfrau
s čtyřtisícovkami Eiger, Mönch a Jungfrau, ale také na rozlehlá údolí. Již od roku 1889 přepravuje turisty
pozemní lanovka od Thunersee na Beatenberg, která byla v roce 2005 kompletně
rekonstruována firmou Doppelmayr. Zajímavostí je, že lanovka je jednak
provozována bez průvodčích a její dolní stanice je dosažitelná lodí. Z Beatenbergu pak pokračovaly dva úseky
odpojitelných 2-sedaček až na Niederhorn. Jednalo se o lanovky VR101 od firmy
Von Roll, podobné, jakou známe ze Sněžky. V roce 1996 byl jejich provoz po téměř
50 lety ukončen a místo nich byla firmou postavena mimořádně unikátní lanovka.
Jedná se totiž o pulzační lanovku, ovšem systému 3S, tedy s 2 nosnými a 1 tažným
lanem! Celkem dvanáct 17-místných kabin je sdruženo do 4 skupin po 3 kabinách. V
polovině trasy se nachází mezistanice Vorsass. U horní stanice se nachází
televizní vysílač a také vyhlídková terasa. Turisté si mohou vybrat z velké
nabídky značených nenáročných tras. Středisko nabízí v zimě také
možnost sjezdového lyžování, zimní sezóna však tvoří jen jednu třetinu celkové
návštěvnosti.

Kandersteg - Öschinensee,
26.7.
Jako další v pořadí jsme navštívili doslova za minutu dvanáct
lanovku Kandersteg - Öschinensee. Jedná se totiž o dvous edačkovou lanovku VR101,
která je jednou z posledních tří svého druhu ve Švýcarsku (další 2 jsou na Weissensteinu). Proč za minutu dvanáct? 7. září 2008 bude provoz této historické
lanovky bohužel ukončen a lanovka bude nahrazena osmikabinkou Doppelmayr. Již
teď je postavena velká část nové stanice a na trase jsou již vybetonovány nové
patky podpěr. Zcela poslední "vonnrolkou" ve Švýcarsku tak zůstane dvouúseková
lanovka Weissenstein, i ta se má ale bohužel již příští rok nahrazovat novou
lanovkou. Pro úplnost uveďme, že současná lanovka oslaví letos 60 let - do
provozu byla uvedena v roce 1948. Z horní stanice se za pouhých 20 min.
dostaneme ke krásnému horskému jezeru Öschinensee, které se nachází přímo pod
téměř čtyřtisícovým horským masívem. Jezero samotné vzniklo po poslední době
ledové zřícením horského masívu. Öschinensee nabízí také možnost rybaření a
samozřejmě je východiskem mnoha turistických tras. Nachází se zde rovněž bobová
dráha s délkou 750 metrů, kterou postavila v roce 1995 firma Wiegand. V
Kanderstegu začíná rovněž známý Lötschbergtunnel, který je důležitou spojnicí
mezi kantony Bern a Wallis a byl otevřen již v roce 1913. U Öschinensee se
nachází také několik lyžařských vleků, větží vytížení má však středisko v letní
sezóně.

Saas Grund - Hohsaas,
27.7.
V údolí Saastal neleží jen známé Saas Fee, ale také menší
středisko Hohsaas. Disponuje 2 osmimís tnými kabinkovými lanovkami a několika
vleky. 1. úsek tvoří 8-kabinka Leitner z roku 1997 s jednovětvovou mezistanicí,
která nahradila 4-kabinku Müller z roku 1979 a dvousedačkovou lanovku.
Zajímavostí je nejen použití kabinek Spacecab od firmy Gangloff, ale také
jednovětvová mezistanice Trift. Dolní část trasy je navíc velmi strmá a vede nad
neschůdným terénem, proto je lanovka vybavena separátní záchrannou lanovkou s
plošinami. Na druhém úseku se
nacházela rovněž 4-kabinka Müller (z roku 1983), ta však byla v roce 2005
nahrazena 8-kabinkou Doppelmayr již s klasickými kabinkami CWA. Zajímavostí této
lanovky je malé zalomení trasy, které je rozloženo na 5 podpěr. Horní stanice se
nachází v nadmořské výšce téměř 3200 m.n.m. Zajímavostí je, že úplně původní
projekt z roku 1968 počítal se 3 úseky kyvadlových lanovek až na 3 495 metrů
vysoký Lagginjoch. V zimní sezóně je Hohsaas alternativou ke známějšímu
středisku Saas Fee, v letní sezóně je zase vyhledávaným východiskem pěších túr s
možností výstupu až na 4017 metrů vysoký Weissmies. Nenároční turisté zase mohou
využít naučný okruh u horní stanice, kde na 18 tabulích najdou informace o 18
místných čtyřtisícovkách. Na 3206 m vysokém Jägihornu se zase nachází nejvýše
položená zajištěná cesta (tzv. feráta) východních Alp.

Saas Fee,
28.7.
Vynechat jsme nemohli samozřejmě ani známé ledovcové
středisko Saas Fee, které je právem nazýváno "Perla Alp". Zajímavostí je, že provoz aut je v celém Saas Fee zakázán -
všechen automobilový provoz je ukončen na kraji obce, kde se nachází rozsáhlé
parkovací plochy. Hlavní osu střediska tvoří dvouúsekový Alpin Express, což je
oběžná 30-místná kabinková lanovka systému 3S, tehdy první svého typu na světě.
Oba úseky byly vyvinuty a dodány firmou Von Roll, liší se jen rokem zprovoznění
- zatímco první úsek se rozjel již v roce 1991, dru hý až o 3 roky později. Téměř
paralelně s Alpin Express vede kyvadlová lanovka Felskinnbahn, která byla v
loňském roce rekonstruována. Na Alpin Express navazuje Metro Alpin, což je
pozemní tunelová lanovka. Ta vyváží turisty až na Mittelallalin do nadm. výšky
3500 m.n.m., kde se nachází mj. i několik ledovcových lyžařských vleků s letním
provozem. Zchladit se lze také v ledové jeskyni Eispavillon, která je se svými
2500 metry největší svého druhu na světě. Na Mittelalalinu se nachází také
otočná panoramatická restaurace, jejíž podlaha se během necelé hodiny otočí o
360 stupňů. Poněkud stranou se nachází Plattjen, který byl v roce 1963 zpřístupněn
2-místnou kabinkovou lanovkou Von Roll. Ta byla v roce 1999 nahrazena moderní
6-kabinkovou lanovkou Doppelmayr. Další přepravní osu tvoří 2 úseky na Längfluh,
kde se na prvním úseku na Spielboden nachází 4-místná kabinková lanovka Von Roll
a na 2. úseku pak 60-místná kabinková lanovka. Konečně poslední oblastí je
Hannig, kde se nachází 4-místná kabinková lanovky od firmy Giovanola.

Pokračování
příště.
(Radim Polcer)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|