
|
Výměna lanové dráhy
na Šerák
V zimě 2010/2011
se lyžaři na Ramzové dočkali dalšího zkvalitnění služeb. Po dokončení
odpojitelné čtyřsedačkové lanovky z Ramzové na Čerňavu byla během podzimu
provedena výměna technologie také na druhém úseku Čerňava – Šerák, kam byla
přesunuta původní dvousedačka z prvního úseku.
Pro úplnost
si
nejprve ve stručnosti připomeňme historii lanovek na Ramzové. V roce 1976 byl
uveden do provozu 1. úsek jednosedačkové lanovky Transpo rta na Čerňavu, který se
stal vůbec první lanovkou v Jeseníkách. Na něj pak navázal o pět let později
technologicky shodný, ale o něco delší druhý úsek z Čerňavy na Šerák. Zatímco
v letní sezóně přepravní kapacita jednosedaček postačovala, v zimní sezóně se u
dolní stanice především prvního úseku tvořily dlouhé fronty. V roce 1996, přesně
20 let od uvedení do provozu, bylo rozhodnuto vyřešit nedostatečnou přepravní
kapacitu prvního úseku náhradou jednosedačkové lanovky dvousedačkovou. Ta byla
dovezena z italského střediska Bellamonte – Alpe Lusia, kde přepravovala lyžaře
od roku 1983 na trase Castelir – Le Fassane a jedná se o technologii do té doby
v Čechách málo známého výrobce Nascivera. Ani dvousedačka však nevydržela na
prvním úseku zrovna dlouho, protože byla v roce 2008 nahrazena odpojitelnou
čtyřsedačkovou lanovkou.
S osvědčenou
technologií
Nascivery měl ovšem provozovatel areálu, firma Bonera, dobré zkušenosti, a tak
bylo rozhodnuto ji dále využít pro náhradu téměř třicet let staré jednosedačky
na druhém úseku. Vzhledem k náročnějším klimatickým podmínkám nebylo možno
převzít kladkové baterie s křížovým čepem (kompromis mezi pevným a volným
upevněním), a tak byly firmou Reden dodány hlavy podpěr s klasickými kladkovými
bateriemi z jedné italské lanovky od firmy Leitner. Stejně tak byly dodány i
sedačky Leitner, protože bylo potřebné změnit tažnou větev z pravé na levou, což
u původních sedaček Nascivera nebylo možné. Nohy podpěr byly pozinkovány u firmy
Michálek Chru dim,
ta dodatečně vyrobila i chybějící (zatímco na prvním úseku bylo 16 podpěr, na
druhém jich je potřeba 25). Výraznou změnou oproti jednosedačkové lanovce je
zřízení výstupní mezistanice na Mračné, lyžaři se tak mohou vyhnout nepříjemnému
odpichování se na horní velmi mírné části sjezdovky ze Šeráku. Mezistanice je
tvořena dvěma tlačnými podpěrami a vystoupit na ní bude možno pouze v zimní
sezóně. Během léta 2010 byly provedeny veškeré práce, které šlo realizovat ještě
za provozu
Transporty, jednosedačková lanovka pak dojezdila 31. srpna a bezprostředně na to
byla zahájena její demontáž. Během první poloviny září tak byly původní podpěry
nahrazeny novými, přičemž byly z větší části využity stávající patky, což bylo
možné díky speciálním koncovkám nových podpěr. V říjnu pak následovala montáž
obou stanic, které byly umístěny před původní budovy a po zapletení dopravního
lana a usazení sedaček svezla lanová dráha své první lyžaře na Štědrý den. Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|