|
|
|
|
Čtyřsedačková lanovka s oranžovou bublinou na Klínovci Bezesporu největší investicí roku 2011 byla 1. etapa kompletní proměny lyžařského areálu na Klínovci. Jeho páteří se stala moderní odpojitelná čtyřsedačková lanovka Doppelmayr s oranžovými bublinami a příznačným názvem Centrální vedoucí ze současného miniareálu až na vrchol Klínovce, která nahradila lyžařský vlek Pařezovka a společně s lanovou dráhou ve SKI PARKu Červená Voda se stala prvními čtyřsedačkovými lanovkami s bublinami na území České republiky. Dráha s délkou 1235 metrů bude disponuje přepravní kapacitou 2400 osob za hodinu a depem pro všech 89 sedaček umístěným v dolní stanici. V dolní stanici je nástup z prostorových důvodů řešen jako kolmý k ose trati, jedná se tak již o 4. lanovku s tímto řešením na území České republiky. Generálním dodavatelem celé stavby byla osvědčená stavební firma KERS. Součástí první etapy bylo i prodloužení sjezdovky Pařezovka na celkovou délku 1500 m (nová lanovka obslouží ale i stávající sjezdovky U zabitého a Přemostěná) s vybudováním přemostění přes silnici z Loučné pod Klínovcem na Boží Dar, rozšíření a prodloužení zasněžovacího systému včetně výstavby nové retenční nádrže s celkovou kapacitou 15 tisíc m3 a pořízení 25 nových sněhových děl, náhrada dvou původních lyžařských vleků v miniareálu za nový výkonnější, navýšení počtu bezpečnostních prvků a sítí a nový odbavovací systém umožňující společný skipas se sousedním německým lyžařským areálem Oberwiesenthal. Tím vznikla Skiaréna Fichtelberg - Klínovec s 27 kilometry sjezdovek, 1 kabinovou lanovku, 5 sedačkovými lanovkami a 10 lyžařskými vleky, dvou- a vícedenní skipasy budou automaticky platné v obou střediscích. Výstavba na Klínovci byla zahájena 10. července 2011 a již koncem srpna bylo na své místo usazeno všech 11 podpěr. Čtyři podpěry č. 4, 6, 7 a 8 v těžko přístupném terénu byly usazeny za pomocí vrtulníku Mi-8 slovenské firmy Techmont, pro ostatní podpěry v méně náročném terénu postačil autojeřáb. Na přelomu září a října byly smontovány obě stanice (napřed horní vratná, poté dolní poháněcí a napínací) v designu UNI-G se slušivým černo-oranžovo-šedým barevným provedením. V říjnu již bylo rozvinováno a zaplétáno dopravní lano Fatzer a na parkoviště byly z firmy Doppelmayr dodávány další a další zabalené sedačky s bublinami, pravidelný provoz nové lanové dráhy pak byl zahájen 16. prosince 2011. Součástí první etapy je také rozvoj letních aktivit, ve fázi příprav a projektování je projekt Singltrek Klínovec – trvale udržitelná stezka, budující vztah cyklistů s přírodou. Ten si klade za cíl rozvíjet rodinnou cykloturistiku v lokalitě a na svazích Klínovce tak vznikne zpočátku přibližně 10 kilometrů dlouhá jednosměrná trať přírodního charakteru, která bude respektovat místní krajinu, terén, flóru a okolí. Singltrek navazuje na již probíhající projekt Cyklistika bez námahy, součástí projektu je i nové značení stezek a jejich pravidelná údržba. Celková hodnota investice v roce 2011 dosáhla 140 milionů korun. Tím ovšem proměna klínoveckého areálu zdaleka neskončila, v následujících letech na první etapu navážou další tři. Ve druhé etapě, která se uskutečnila v roce 2012, byl kotvový vlek u sjezdovky Přemostěná nahrazen neodpojitelnou čtyřsedačkovou s rozběhovým pásem. Třetí etapa se bude týkat výměny dnes již zastaralé jednosedačkové lanovky z roku 1965 na jižním svahu Klínovce za 2300 metrů dlouhou odpojitelnou čtyřsedačku s bublinami a výstavby téměř tři kilometry dlouhé sjezdovky s převýšením 500 m podél nové lanovky se systémem technického zasněžování. Dostupnost jižní strany by se měla zlepšit i díky výstavbě nové příjezdové cesty z Jáchymova a parkoviště pro 600 vozů. Konečně poslední 4. etapa zajistí díky vybudování nové dvoukilometrové sjezdovky a k ní přilehlé čtyřsedačkové lanovky na severozápadní straně Klínovce směrem k německým hranicím do lokality Fuchsloch a na ni navazující čtyřsedačky na německé straně fyzické propojení areálů Klínovec a Oberwiesenthalu bez sundání lyží. Realizace všech 4 etap se předpokládá do roku 2020. Radim Polcer Zpět na zprávy a články Zpět na úvodní stránku
|