
|
Čtyřsedačková lanovka
s oranžovou bublinou na Klínovci
Bezesporu největší investicí
roku 2011 byla 1. etapa kompletní proměny lyžařského areálu na Klínovci. Jeho
páteří se stala moderní odpojitelná čtyřsedačková lanovka Doppelmayr
s oranžovými bublinami a příznačným názvem Centrální vedoucí ze současného
miniareálu až na vrchol Klínovce, která nahradila lyžařský vlek Pařezovka a
společně s lanovou dráhou ve SKI PARKu Červená Voda se stala prvními
čtyřsedačkovými lanovkami s bublinami na území České republiky.
Dráha s délkou 1235
metrů bude disponuje přepravní kapacitou 2400 osob za hodinu a depem pro všech
89 sedaček umístěným v dolní stanici. V dolní s tanici je nástup z prostorových
důvodů řešen jako kolmý k ose trati, jedná se tak již o 4. lanovku s tímto
řešením na území České republiky. Generálním dodavatelem celé stavby byla
osvědčená stavební firma KERS. Součástí první etapy bylo i prodloužení sjezdovky
Pařezovka na celkovou délku 1500 m (nová lanovka obslouží ale i stávající
sjezdovky U zabitého a Přemostěná) s vybudováním přemostění přes silnici z Loučné
pod Klínovcem na Boží Dar, rozšíření a prodloužení zasněžovacího systému včetně
výstavby nové retenční nádrže s celkovou kapacitou 15 tisíc m3 a
pořízení 25 nových sněhových děl, náhrada dvou původních lyžařských vleků v miniareálu
za nový výkonnější, navýšení počtu bezpečnostních prvků a sítí a nový odbavovací
systém umožňující společný skipas se sousedním německým lyžařským areálem
Oberwiesenthal. Tím vznikla Skiaréna Fichtelberg - Klínovec s 27 kilometry
sjezdovek, 1 kabinovou lanovku, 5 sedačkovými lanovkami a 10 lyžařskými vleky,
dvou- a vícedenní skipasy budou automaticky platné v obou střediscích.
Výstavba na Klínovci byla zahájena 10. července
2011
a
již koncem srpna bylo na své místo usazeno všech 11 podpěr. Čtyři podpěry č. 4,
6, 7 a 8 v těž ko přístupném terénu byly usazeny za pomocí vrtulníku Mi-8
slovenské firmy Techmont, pro ostatní podpěry v méně náročném terénu postačil
autojeřáb. Na přelomu září a října byly smontovány obě stanice (napřed horní
vratná, poté dolní poháněcí a napínací) v designu UNI-G se slušivým černo-oranžovo-šedým
barevným provedením. V říjnu již bylo rozvinováno a zaplétáno dopravní lano
Fatzer a na parkoviště byly z firmy Doppelmayr dodávány další a další zabalené
sedačky s bublinami, pravidelný provoz nové lanové dráhy pak byl zahájen 16.
prosince 2011. Součástí první etapy je také rozvoj letních aktivit, ve fázi
příprav a projektování je projekt Singltrek Klínovec – trvale udržitelná stezka,
budující vztah cyklistů s přírodou. Ten si klade za cíl rozvíjet rodinnou
cykloturistiku v lokalitě a na svazích Klínovce tak vznikne zpočátku přibližně
10 kilometrů dlouhá jednosměrná trať přírodního charakteru, která bude
respektovat místní krajinu, terén, flóru a okolí. Singltrek navazuje na již
probíhající projekt Cyklistika bez námahy, součástí projektu je i nové značení
stezek a jejich pravidelná údržba. Celková hodnota investice v roce 2011 dosáhla
140 milionů korun.
Tím ovšem proměna klínoveckého areálu
zdaleka neskončila, v následujících letech na první etapu navážou další tři. Ve
druhé etapě, která se uskutečnila v roce 2012, byl kotvový vlek u sjezdovky
Přemostěná nahrazen neodpojitelnou čtyřsedačkovou s rozběhovým pásem. Třetí
etapa se bude týkat výměny dnes již zastaralé jednosedačkové lanovky z roku 1965
na jižním svahu Klínovce za 2300 metrů dlouhou odpojitelnou čtyřsedačku
s bublinami a výstavby téměř tři kilometry dlouhé sjezdovky s převýšením 500 m
podél nové lanovky se systémem technického zasněžování. Dostupnost jižní strany
by se měla zlepšit i díky výstavbě nové příjezdové cesty z Jáchymova a
parkoviště pro 600 vozů. Konečně poslední 4. etapa zajistí díky vybudování nové
dvoukilometrové sjezdovky a k ní přilehlé čtyřsedačkové lanovky na severozápadní
straně Klínovce směrem k německým hranicím do lokality Fuchsloch a na ni
navazující čtyřsedačky na německé straně fyzické propojení areálů Klínovec a
Oberwiesenthalu bez sundání lyží. Realizace všech 4 etap se předpokládá do roku
2020. Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|