
|
Historie lanové dráhy
na Portášovy Boudy
V letošním roce oslaví výročí 45 let sedačková lanovka z Velké Úpy na Portášovy
Boudy. O pětačtyřicetileté historii lanové
dopravy na Portášovy Boudy si povíme více na následujících řádcích.
Celá historie
se začala psát v polovině 60. let, kdy byla zahájena výstavba jednosedačkové lanovky na Portášovy Boudy. Cílem bylo ulehči t známé dvousedačkové lanovce na Sněžku, která se již tehdy setkávala s obrovským zájmem
o přepravu, a také zpřístupnit nové značené cesty na hřebeni mezi Pěnkavčím
vrchem a Růžovou horou, což by dále podpořilo turistický ruch v této oblasti. Po
kyvadlové lanovce z Jánských Lázní na Černou horu, lanovce na Pláň ve
Špindlerově Mlýně a dvou úsecích sedačkové lanovky na Sněžku to tak byla
v pořadí 5. lanovka v Krkonoších. Dodavatelem technologie byla tak jako u všech
lanovek z této doby chrudimská Transporta. Do provozu byla nová lanovka uvedena
v roce 1968 a ulehčila tak rovněž přístup k horské chatě Portášky. Portášovy
Boudy představují také alternativní východisko k pěší túře na Sněžku. Během
svého provozu prošla lanovka několika rekonstrukcemi, tou největší byla výměna
sedaček za nové, modernější konstrukce a úprava hlav podpěr v roce 1983. Později
bylo také několik dalších sedaček přidáno, čímž se mírně zvýšila přepravní
kapacita. Pohon lanovky byl umístěn v dolní stanici, napínací závaží se pak
nacházelo v horní stanici. Na trase bylo lano vedeno přes 24 podpěr, z toho 3
byly tlačné.
Původně
provozovalo lanovku město Pec pod Sněžkou, po privatizaci v roce 1992 se novým
provozovatelem stala společnost Bobolift. V dalších letech vý razně stoupalo
lyžařské využití areálu na „Portáškách“ a jednosedačková lanovka s přepravní
kapacitou 274 osob za hodinu tak již nemohla stačit nárokům na kapacitní a
pohodlnou přepravu lyžařů. Proto byla rozhodnuto nahradit ji novou lanovkou.
Původně provozovatel uvažoval o neodpojitelné čtyřsedačce, nakonec se ale na
základě výběrového řízení rozhodnul pro použitou, kompletně repasovanou
trojsedačkovou lanovkou Tatrapoma s nižší kapacitou, aby nedocházelo
k přetěžování sjezdovky. Tato lanovka má velmi zajímavou historii. V roce 1987
byla postavena v největším slovenském lyžařském středisku Jasná na trase Otupné
– Luková. Již v roce 1996 však byla nahraz ena odpojitelnou čtyřsedačkou s tím,
že trojsedačka bude přemístěna na kratší úsek Koliesko – Luková, kde nahradí
odpojitelnou dvousedačku systému Von Roll. Nakonec i tam byla postavena úplně
nová lanovka (neodpojitelná čtyřsedačka), a tak byla trojsedačka rozebrána a
uskladněna. V létě 2004 ji pak po kompletní repasi ve firmě Tatrapoma výhodně
odkoupil provozovatel lanovky na Portášovy Boudy. 28.6.2005 se uskutečnilo
rozloučení s původní lanovkou a následně byla zahájena její demontáž. Některé
části původní jednosedačkové lanovky neskončily ve šrotu a využily se pro další
lanovky Transporta v České republice – tak například motor z „Portášek“ nyní
pohání jednosedačkovou lanovku na šumavské Kleti. Po vybetonování patek podpěr a
základů stanic byla 20. září zahájena montáž technologie nové lanovky. Šest
podpěr v méně náročném terénu bylo postaveno jeřábem, k instalaci ostatních
musel vzlétnout vrtulník. Do provozu byla nová lanovka slavnostně uvedena 15.
prosince 2005.
Trojsedačková
lanovka byla kompletně repasována a mnoho částí jako např. motor, kompletní
elektronika, dopravní lano, poháněcí la náč, nouzový hydrostatický pohon,
provozní brzda, podpěry, fixní úchyty sedaček nebo vratná stanice bylo vyrobeno
zcela nově. Zároveň byly původní opěradla a sedáky z dřevěných latěk nahrazeny
novými vybavenými tepelno-izolační hmotou. Dá se tedy říci, že se z 80% jedná o
novou lanovku. Pohon i hydraulické napínání se nachází v dolní stanici typu
Delta. Na trati je vystavěno celkem 15 podpěr, z toho jsou 4 nosnotlačné (neboli
se střídavým zatížením) a 1 tlačná. Kromě lanovky se ve středisku s názvem
Skiport nachází další dva kotvové lyžařské vleky Doppelmayr Modřín a Hofer a
celková přepravní kapacita areálu tak činí 3700 osob za hodinu. O úpravu
sjezdových tratí o celkové délce 2,9 km se starají dvě rolby PistenBully 300,
zasněžování zajišťuje 8 děl Areco a 3 tyče BK 10. Největší část příjmů (85%) je
ze zimní sezóny, zbylých 15% pak tvoří letní sezóna. Odbavovací turniketový
systém umožňuje společný skipas se sousední Pecí pod Sněžkou a pochází od firmy
SKI DATA.
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|