
|
„Záhadná“
jednosedačková lanovka Transporta v Krasiji
Během hledání na
internetu se mi čirou náhodou podařilo objevit
„záhadnou“ jednosedačkovou lanovku z Transporty Chrudim, která se nachází v
ukrajinském lyžařském areálu Krasija (Красия) ležícím jen asi 30 km od
slovenských hranic. Záhadná je především proto, že nefiguruje v žádných
referenčních seznamech firmy Transporta Chrudim. Lze tak z toho usoudit, že se s
největší pravděpodobností jedná o lanovku, která byla původně určena pro zcela
jinou lokalitu. Naopak v referenčních seznamech Transporty figurují
jednosedačkové lanovky určené pro lokality Krasnaja Poljana a Mončegorsk, které
byly sice vyrobeny a počátkem 70. let odeslány do Sovětského svazu, avšak už u
nich nebylo nikdy doloženo, že byly v určených lokalitách skutečně postaveny a
uvedeny do provozu. Prvně jmenovanou lanovku lze vyloučit, protože měla jiné
uspořádání stanic (dolní stanice napínací, horní stanice poháněcí), naopak
technologie určená pro Mončegorsk měla toto uspořádání shodné s dnešní lanovou
dráhou v Krasiji (dolní stanice poháněcí i napínací zároveň, horní stanice
pevná). Další zajímavostí, která jen podpo ruje teorii, že
se jedná skutečně o lanovku původně určenou pro Mončegorsk, jsou na Transportu
nezvykle velké vzdálenosti mezi podpěrami. Na celé 1980 metrů dlouhé trase v
Krasiji s převýšením 485 m se nachází pouhých přibližně 18 až 20 podpěr. Pro
srovnání – na ostatních lanovkách Transporta obdobné délky je počet podpěr téměř
dvojnásobný. Lanová dráha v Mončegorsku měla mít na 1218 metrů dlouhé trase
celkem 20 podpěr, což přibližně odpovídá právě počtu podpěr v Krasiji. Vzhledem
k výraznému prodloužení trasu jimi tedy bylo nutno „šetřit“.
Řekněme si nyní pár slov k samotné lanovce v
Krasiji. Dolní poháněcí stanice se nachází v nadmořské výšce 551 m n. m., horní
vratná stanice pak leží v nejvyšší části lyžařského areálu v nadmořské výšce
1036 m n. m. Přibližně v polovině trasy se nachází jednoduchá mezistanice.
Přepravní kapacita činí 600 osob za hodinu, tažná větev je pravá. Sedačky nejsou
vybaveny stříškami, které jsou tolik typické pro sedačkové lanovky Transporta a
mají novější nosnou tyč, jakou můžeme vidět například na lanovce Vrátna-Grúň (i
toto hovoří ve prospěch teorie o Mončegorsku, protože i ten měl nosnou tyč
tohoto tvaru). Napínání v dolní stanici je realizováno prostřednictvím
mechanického závaží. Zajímavostí, která působí na takové lanovce poněkud
bizarně, jsou nové cedulky s čísly Doppelmayr na podpěrách, které byly nově
natřeny do modrého barevného provedení. Jednosedačková lanovka je v provozu
celoročně.
V posledních letech se lyžařský areál Krasija
výrazně rozšířil. Nejprve byla v roce 2006 postavena 1114 metrů dlouh á použitá dvousedačková lanovka výrobce Felix Wopfner dovezená z rakouského Alpbachtalu
(zde jezdila pod názvem Pöglbahn 2 od roku 1984 až do roku 2005, kdy byla
nahrazena osmikabinkou), která začíná v novém nástupním bodě a vede přibližně do
třetiny svahu. Na ni pak navazuje nová 1622 metrů dlouhá neodpojitelná
čtyřsedačka Doppelmayr z roku 2007 s rozběhovým pásem, která končí v nejvyšší
části areálu. Zde pak najdeme ještě kratší kotvový vlek novější konstrukce
(který byl pravděpodobně taktéž postaven jako použitý), donedávna se ve
středisku nacházel také klasický kotvový lyžařský vlek z Transporty s
portálovými podpěrami. Středisko disponuje čtyřmi sjezdovými tratěmi mírné a
středně náročné obtížnosti a podle dostupných informací vzniklo v 80. letech
minulého století.
Pohledová mapa
střediska


Další fotografie:
Fotogalerie z dolní stanice
dolní stanice
1
dolní stanice
2
tlačná podpěra č. 1
jízda nahoru 1
jízda nahoru 2
jízda nahoru 3
jízda nahoru 4
jízda nahoru 5
jízda nahoru 6
jízda nahoru 7
jízda nahoru 8
jízda nahoru
9
jízda nahoru 10
jízda nahoru 11
jízda nahoru 12
jízda nahoru 13
poslední podpěra a horní stanice
jízda dolů
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|