|
|
|
|
Jednosedačková lanovka Transporta pod Elbrusem Na svahu Elbrusu v pohoří Kavkaz, nejvyšší hory Ruska (5642 m n. m.), leží stejnojmenné lyžařské a rekreační středisko. Jeho historie sahá do konce 60. let, když zde byly v roce 1968 uvedeny do provozu 2 úseky kyvadlových lanovek sovětské konstrukce s 35-místnými kabinami Poľana Azau-Starý Krugozor (délka 1860 m) a Starý Krugozor-Mir (délka 1760 m). Původně se plánoval i typově shodný třetí úsek Mir-Garabashi, u něj se ovšem stihla vybudovat pouze dolní stanice a pak byla výstavba z důvodu nedostatku peněz zastavena. Obnovena byla teprve po nalezení nového řešení, kterým byla změna technologie na jednodušší a levnější oběžnou jednosedačkovou lanovku s neodpojitelným uchycením. Ta byla postavena nám dobře známou firmou Transporta Chrudim a do provozu byla uvedena v roce 1981. Řekněme si nyní něco k technickému řešení této lanovky. Dolní poháněcí stanice s pohonem o výkonu 75 kW se nachází ve výšce 3500 m n. m. a je řešena jako volně stojící ocelová konstrukce vzdáleně připomínající stanice typu Delta, které byly dříve vyráběny firmami Poma a Tatrapoma (dnes Tatralift). V horní vratné stanici ležící v nadmořské výšce 3850 m (podle některých zdrojů, které tuto oblast zařazují ještě pod Evropu, by pak nejvyšší lanovkou v Evropě nebyl Klein Matterhorn s horní stanicí v nadmořské výšce 3820 metrů, ale právě jednosedačka pod Elbrusem) se nachází mechanický napínací systém se závažím a její konstrukce se taktéž vymyká všemu, co běžně chrudimská Transporta vyráběla. Naopak podpěry rozmístěné na 1100 metrů dlouhé trase s převýšením 350 m jsou konstrukčně shodné s obdobnými lanovkami vyrobené Transportou. Přepravní kapacita dosahuje díky vyššímu počtu sedaček na Transporty nebývale vysoké hodnoty 600 osob za hodinu, sedačky nejsou vybaveny stříškami. Průměr dopravního lana činí 32 mm, tažná větev je pravá. Vzhledem k tomu, že stejně jako Krasija ani tato jednosedačka nefiguruje v žádných referenčních seznamech Transporty a taktéž s ohledem na odlišnosti od ostatních lanovek Transporta spočívající ve zcela jiném provedení stanic a jinak prohnuté tyče sedaček (avšak naopak podpěry jsou identické s jinými lanovkami Transporta) lze předpokládat, že při její výrobě a stavbě spolupracovala Transporta Chrudim s nějakou ruskou firmou. V roce 2006 byla zahájena kompletní rekonstrukce lyžařského střediska pod Elbrusem, když byla uvedena do provozu nová 1760 metrů dlouhá moderní osmimístná kabinková lanovka Poma na trase Poľana Azau-Starý Krugozor vedoucí paralelně s původní kyvadlovou lanovkou. O 3 roky později následovala typově shodná lanovka na trase Starý Krugozor-Mir s délkou 1802 m (avšak bez průběžného provozu kabin z 1. úseku), zajímavostí je že původní lanovky na obou úsecích zůstaly zatím zachovány, avšak pravděpodobně již nejsou v provozu. V dohledné době má následovat i nová lanová dráha na 3. úseku, takže dny jednosedačky Transporta jsou již zřejmě sečteny… Další fotografie:
dolní stanice 1 Radim Polcer Zpět na zprávy a články Zpět na úvodní stránku
|