Jednosedačková
lanovka Transporta pod Elbrusem
Na svahu Elbrusu v pohoří Kavkaz,
nejvyšší hory Ruska (5642 m n. m.), leží stejnojmenné lyžařské a rekreační
středisko. Jeho
historie sahá do konce 60. let, když zde byly v roce 1968 uvedeny do provozu 2
úseky kyvadlových lanovek sovětské konstrukce s 35-místnými kabinami Poľana Azau-Starý
Krugozor (délka 1860 m) a Starý Krugozor-Mir (délka 1760 m). Původně se plánoval
i typově shodný třetí úsek Mir-Garabashi, u něj se ovšem stihla vybudovat pouze
dolní stanice a pak byla výstavba z důvodu nedostatku peněz zastavena. Obnovena
byla teprve po nalezení nového řešení, kterým byla změna technologie na
jednodušší a levnější oběžnou jednosedačkovou lanovku s neodpojitelným
uchycením. Ta byla postavena nám dobře známou firmou Transporta Chrudim a do
provozu byla uvedena v roce 1981.
Řekněme si nyní něco k technickému řešení této
lanovky. Dolní poháněcí stanice s pohonem o výkonu 75 kW se nachází ve výšce 3500 m n. m. a je řešena jako volně
stojící ocelová konstrukce vzdáleně připomínající stanice typu Delta, které byly
dříve vyráběny firmami Poma a Tatrapoma (dnes Tatralift). V horní vratné stanici
ležící v nadmořské výšce 3850 m (podle některých zdrojů, které tuto oblast
zařazují ještě pod Evropu, by pak nejvyšší lanovkou v Evropě nebyl Klein
Matterhorn s horní stanicí v nadmořské výšce 3820 metrů, ale právě jednosedačka
pod Elbrusem) se nachází mechanický napínací systém se závažím a její konstrukce
se taktéž vymyká všemu, co běžně chrudimská Transporta vyráběla. Naopak podpěry
rozmístěné na 1100 metrů dlouhé trase s převýšením 350 m jsou konstrukčně shodné
s obdobnými lanovkami vyrobené Transportou.
Přepravní kapacita dosahuje díky vyššímu počtu
sedaček na Transporty nebývale vysoké hodnoty 600 osob za hodinu, sedačky nejsou vybaveny stříškami. Průměr dopravního lana činí
32 mm, tažná větev je pravá. Vzhledem k tomu, že stejně jako Krasija ani tato
jednosedačka nefiguruje v žádných referenčních seznamech Transporty a taktéž s
ohledem na odlišnosti od ostatních lanovek Transporta spočívající ve zcela jiném
provedení stanic a jinak prohnuté tyče sedaček (avšak naopak podpěry jsou
identické s jinými lanovkami Transporta) lze předpokládat, že při její výrobě a
stavbě spolupracovala Transporta Chrudim s nějakou ruskou firmou.
V roce 2006 byla zahájena kompletní rekonstrukce
lyžařského střediska pod Elbrusem, když byla uvedena do provozu nová 1760 metrů dlouhá moderní osmimístná kabinková
lanovka Poma na trase Poľana Azau-Starý Krugozor vedoucí paralelně s původní
kyvadlovou lanovkou. O 3 roky později následovala typově shodná lanovka na trase
Starý Krugozor-Mir s délkou 1802 m (avšak bez průběžného provozu kabin z 1.
úseku), zajímavostí je že původní lanovky na obou úsecích zůstaly zatím
zachovány, avšak pravděpodobně již nejsou v provozu. V dohledné době má
následovat i nová lanová dráha na 3. úseku, takže dny jednosedačky Transporta
jsou již zřejmě sečteny…
Pohledová mapa
střediska




Další fotografie:
dolní stanice 1
dolní stanice 2
dolní stanice 3
tlačná podpěra č. 1
jízda nahoru 1
jízda nahoru 2
jízda nahoru 3
jízda nahoru 4
jízda nahoru 5
sedačka 1
sedačka 2
předposlední podpěra 1
předposlední podpěra 2
předposlední podpěra 3
předposlední podpěra 4
předposlední podpěra 5
předposlední podpěra 6
horní stanice 1
horní stanice 2
jízda dolů 1
jízda dolů 2
jízda dolů 3
jízda dolů - historický snímek
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|