
|
Nová sjezdovka s
použitou šestisedačkovou lanovkou na Ramzové
Tento článek je bohužel pouze aprílový příspěvek, nicméně šestisedačka
Plateau na Kronplatzu bude podle současných plánů v roce 2016 skutečně jako
první šestisedačka nahrazena novou lanovkou, takže není vůbec vyloučeno, že
zkvalitní lyžování v některém z českých středisek.
Znatelného rozšíření se již v letošním roce
dočká lyžařský areál
na Ramzové v Jeseníkách - přibude zde zce la nová sjezdovka z Čerňavy do Ostružné,
která bude obsluhována šestisedačkovou lanovkou s bublinami. Nepůjde však o
lanovku zcela novou - zdejší provozovatel využil mimořádné příležitosti a
zakoupil - tak jako se na Ramzové již stalo tradicí - použitou šestisedačkovou
lanovkou Leitner z Itálie. Jedná se o lanovku s názvem Plateau ze známého
lyžařského střediska Kronplatz, která byla vyrobena v roce 1996 a již letos bude
z důvodu již nedostačující přepravní kapacity (dle statistik jde o
nejfrekventovanější lanovku v celých Dolomitech) jako první šestisedačka na
světě nahrazena novou osmisedačkovou lanovkou, pochopitelně taktéž s bublinami.
Bude tak přerušen trend z posledních let, kdy se na Kronplatzu staví od roku
2000 pouze kabinkové lanovky, a tak zde dnes najdeme neuvěřitelných 21
kabinkových a pouze 5 sedačkových lanovek. Z dalších zajímavostí lze zmínit, že
lanovka Plateau byla v době svého postavení v roce 1996 s odstupem 3 let vůbec
první šestisedačkou v Itálii a zároveň šlo také o druhou šestisedačku vyrobenou
firmou Leitner (první byla postavena o rok dřív v rakouském středisku
Steinplatte).
Nyní si již ale představme samotnou
novou investici na Ramzové. Koncepční uspořádání lanovky zůstane shodné jako na
Kronplatzu - tedy v dol ní stanici bude umístěn podzemní pohon a v horní vratné
stanici pak nalezne místo hydraulický napínací systém. Co do provedení lze obě
stanice označit jako polozastřešené - zatímco v oblasti staničního oblouku jsou
vybaveny vysokým krytím, v přední části u vjezdového a výjezdového portálu jsou
kolejnice s dopravníky opatřeny pouze tunelovým překrytím. Co se ovšem změní,
bude délka lanové dráhy. Zatímco na Kronplatzu činila šikmá délka pouze 1220
metrů, na Ramzové bude trasa prodloužena na 1716 m. To tedy povede k nutnosti
vyr obení 3 dodatečných podpěr a také ke snížení přepravní kapacity z původních
2445 na 1740 osob za hodinu, protože počet sedaček 60 zůstane v první etapě
provozu zachován. Vzhledem k značně naddimenzovanému pohonu, který se skládá ze
dvou elektromotorů, každý s výkonem 230 kW, však bude možno v budoucnu kapacitu
v případě potřeby dokoupením nových sedaček zvýšit. Tak jako na Kronplatzu budou
sedačky garážovány v podzemním depu v dolní stanici a komfortní nastupování
lyžařů bude zajišťovat nástupní pás. Nová šestisedačková lanovka povede až na
samotný vrchol Čerňavy a bude obsluhovat téměř 2 km dlouhou červenou sjezdovku,
která bude v prostřední části navíc ještě rozvětvena. Dolní stanice se bude
nacházet v bezprostřední blízkosti obce Ostružná. Se stávající části areálu bude
propojení zajištěno spojovacími cestami.


Technické parametry lanovky:
Typ: SA6 (CD6C)
Tažná větev: levá
Umístěný pohonu: dolní stanice
Systém napínání: hydraulický v horní stanici
Přepravní kapacita: 1740 osob/hod (Kronplatz: 2445 osob/hod)
Šikmá délka: 1716 m (Kronplatz: 1220 m)
Převýšení: 397 m (Kronplatz: 248 m)
Dolní stanice: 706 m n. m (Kronplatz: 2029 m n. m)
Horní stanice: 1103 m n. m (Kronplatz: 2277 m n. m)
Výkon hlavního pohonu: 2x 230 kW
Průměr dopravního lana: 44 mm
Maximální dopravní rychlost: 5,0 m/s
Čas jízdy: 5,9 min (Kronplatz: 4,1 min)
Počet sedaček: 60
Vzdálenost sedaček: 62,1 m (Kronplatz: 44,2 m)
Počet podpěr: 15 (Kronplatz: 12)
Výrobce: Leitner
 Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|