|
|
|
|
Nová sjezdovka s použitou šestisedačkovou lanovkou na Ramzové Tento článek je bohužel pouze aprílový příspěvek, nicméně šestisedačka Plateau na Kronplatzu bude podle současných plánů v roce 2016 skutečně jako první šestisedačka nahrazena novou lanovkou, takže není vůbec vyloučeno, že zkvalitní lyžování v některém z českých středisek. Znatelného rozšíření se již v letošním roce dočká lyžařský areál na Ramzové v Jeseníkách - přibude zde zcela nová sjezdovka z Čerňavy do Ostružné, která bude obsluhována šestisedačkovou lanovkou s bublinami. Nepůjde však o lanovku zcela novou - zdejší provozovatel využil mimořádné příležitosti a zakoupil - tak jako se na Ramzové již stalo tradicí - použitou šestisedačkovou lanovkou Leitner z Itálie. Jedná se o lanovku s názvem Plateau ze známého lyžařského střediska Kronplatz, která byla vyrobena v roce 1996 a již letos bude z důvodu již nedostačující přepravní kapacity (dle statistik jde o nejfrekventovanější lanovku v celých Dolomitech) jako první šestisedačka na světě nahrazena novou osmisedačkovou lanovkou, pochopitelně taktéž s bublinami. Bude tak přerušen trend z posledních let, kdy se na Kronplatzu staví od roku 2000 pouze kabinkové lanovky, a tak zde dnes najdeme neuvěřitelných 21 kabinkových a pouze 5 sedačkových lanovek. Z dalších zajímavostí lze zmínit, že lanovka Plateau byla v době svého postavení v roce 1996 s odstupem 3 let vůbec první šestisedačkou v Itálii a zároveň šlo také o druhou šestisedačku vyrobenou firmou Leitner (první byla postavena o rok dřív v rakouském středisku Steinplatte). Nyní si již ale představme samotnou novou investici na Ramzové. Koncepční uspořádání lanovky zůstane shodné jako na Kronplatzu - tedy v dolní stanici bude umístěn podzemní pohon a v horní vratné stanici pak nalezne místo hydraulický napínací systém. Co do provedení lze obě stanice označit jako polozastřešené - zatímco v oblasti staničního oblouku jsou vybaveny vysokým krytím, v přední části u vjezdového a výjezdového portálu jsou kolejnice s dopravníky opatřeny pouze tunelovým překrytím. Co se ovšem změní, bude délka lanové dráhy. Zatímco na Kronplatzu činila šikmá délka pouze 1220 metrů, na Ramzové bude trasa prodloužena na 1716 m. To tedy povede k nutnosti vyrobení 3 dodatečných podpěr a také ke snížení přepravní kapacity z původních 2445 na 1740 osob za hodinu, protože počet sedaček 60 zůstane v první etapě provozu zachován. Vzhledem k značně naddimenzovanému pohonu, který se skládá ze dvou elektromotorů, každý s výkonem 230 kW, však bude možno v budoucnu kapacitu v případě potřeby dokoupením nových sedaček zvýšit. Tak jako na Kronplatzu budou sedačky garážovány v podzemním depu v dolní stanici a komfortní nastupování lyžařů bude zajišťovat nástupní pás. Nová šestisedačková lanovka povede až na samotný vrchol Čerňavy a bude obsluhovat téměř 2 km dlouhou červenou sjezdovku, která bude v prostřední části navíc ještě rozvětvena. Dolní stanice se bude nacházet v bezprostřední blízkosti obce Ostružná. Se stávající části areálu bude propojení zajištěno spojovacími cestami. Technické parametry lanovky:
Typ: SA6 (CD6C) Radim Polcer Zpět na zprávy a články Zpět na úvodní stránku
|