
|
Nedávná minulost a
budoucnost lanovky Transporta v Sarajevu
Prototyp dvoula nové oběžné 4-místné kabinkové
lanovky Transporta Chrudim byl postaven v roce 1959 v Sarajevu, vyvinut byl na
základě technologie nákladních lanovek Ing. Nevrlým. Jednalo se skutečně o
prototyp – hranaté kabinky měly hodně daleko k pozdějším 5 „sériovým“ lanovkám
tohoto typu (Malino, Thale, Skalnaté Pleso (2 úseky) a Černá hora), taktéž
podpěry žlutého barevného provedení byly zcela odlišné. Dolní stanice lanovky se
nacházela v centru města u Vijećnice, horní pak o 575 metrů výše pod přilehlým
vrcholem Trebevič (1627 m n.m.). Trasu lanovky dlouhou 2064 metrů tvořilo celkem 8 podpěr příhradové konstrukce,
před horní stanicí se nacházel také lanový přechod, stejně jako u všech
ostatních lanovek tohoto typu. Celkem 48 kabinek od rakouské firmy Swoboda (dnes
Carvatech) přepravilo při rychlosti 3 m/s 400 osob za hodinu. Více o výstavbě a
historii této lanovky se můžete dočíst v samostatném článku na tomto portálu.
V roce 1984 byla na lanovce provedena rozsáhlá rekonstrukce při příležitosti
zimních olympijských her, při níž byla technologie rekonstruována pravděpodobně
firmou Girak, dodány byly také nové kabinky v barevných provedeních žlutá,
červená a modrá, shodné s chorvatskou lanovkou Sljeme - Medvednica u Zagrebu. V
nedaleké oblasti Jahorina byl vybudován také lyžařský areál, který je s 2
dvousedačkami Poma a nově se 3 moderními šestisedačkami Leitner v provozu
dodnes.

Během války v 90. letech byla lanovka bohužel těžce poškozena, poté již obnovena
nebyla. V období kolem roku 2002 ještě stále existovala dolní s tanice, ve které
se nacházela kompletní
technologie i s kabinkami, dále podpěry s lanovým přechodem, přičemž některé
měly na botkách stále nosné lano, a také horní stanice, ze které ovšem zbyly již
jen obvodové zdi.
V létě 2007 již byla bohužel technologie a kabinky (až na dvě s čísly 1 a 45) z dolní stanice pryč a na
trase se nacházela už jen jedna jediná podpěra. To již ovšem existovaly plány na obnovu lanovky, předběžné projekty hovořily o
šestimístné kabinkové lanovce s kapacitou 1000 osob za hodinu. K výraznému
posunu došlo na podzim 2011, když byla do Sarajeva převezena demontovaná
šestimístná kabinková lanovka Habegger z roku 1984 ze švýcarského Grächenu, kde
byla na trase na Hannigalp nahrazena novou osmimístnou kabinkou. V Sarajevu nyní
probíhají přípravy na znovuobnovení lanovky na Trebevič s využítím této použité
švýcarské technologie, uvedení do provozu je plánováno na rok 2014 a
provozovatelem lanovky bude sarajevský dopravní podnik GRAS. Předpokládaná
přepravní kapacity by měla činit 1200 osob za hodinu. U dolní stanice byl
vytvořen malý
památník původní lanovky Transporta sestávající
ze dvou již zmíněných
dochovaných kabinek č. 1 a 45 včetně běhounů a závěsů.
Technické parametry:
- Typ lanovky: oběžná dvoulanová se 4-místnými kabinkami
- Systém napínání: závažím
- Nadmořská výška dolní stanice: 583 m n.m.
- Nadmořská výška horní stanice: 1160,2 m
n.m.
- Šikmá délka: 2064,25 m
- Převýšení: 577,2 m
- Přepravní kapacita: 400 osob/hod
- Max. dopravní rychlost: 3,0 m/s
- Revizní rychlost: 0,5 m/s
- Výkon pohonu: 96 kW
- Výkon revizního pohonu: 15 kW
- Čas jízdy: 11,5 min
- Průměr nosného lana: 34 mm
- Průměr tažného lana: 25 mm (typ SEAL, 114 drátů)
- Počet kabin: 48
- Počet podpěr: 8 + 1 lanový přechod
- Výrobce: Transporta Chrudim (kabinky Swoboda)
- V roce: 1959
- Rekonstrukce: 1984 – pravděpodobně Girak
Další fotografie:
Stav s již novými kabinami:
dolní stanice 1
dolní stanice 2
kabinky na odstavné koleji v dolní stanici
rozpětí lana mezi dolní stanicí a podpěrou č.
1, porovnání obou stavů s původními a novými kabinami
rozpětí lana mezi dolní stanicí a podpěrou č.
1
rozpětí lana mezi dolní stanicí a podpěrou č.
1
křížení trasy lanovky s železniční tratí
kabina v dolní části trasy lanovky
trasa lanovky
1
trasa lanovky
2
trasa lanovky
3
pohled z vyhlídkové terasy na horní část trasy lanovky
lanový přechod před horní stanicí
1
lanový přechod před horní stanicí
2
zdevastovaná dolní stanice, avšak ještě s původní technologií Transporta
poslední
dvě kabinky č. 1 a 45, které se až donedávna dochovaly v dolní stanici (dnes tvoří
památník)
památník vytvořený z dochovaných kabinek č. 1 a 45, v pozadí budova dolní
stanice
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|