
|
Na Pustevny v
Beskydech povede kabinková lanovka
Tento článek je bohužel pouze aprílový příspěvek, avšak ukazuje, že
modernizace lanové dráhy na Pustevny by mohla proběhnout za finančně mnohem
přijatelnějších podmínek, než je výstavba zcela nové odpojitelné lanové dráhy v
hodnotě asi 150 milionů Kč.
Po letech plánování se lyžařský areál
na Pustevnách dočká v letošním roce výrazné změny. Dnes již nepříliš komfortní a
pomalou dvousedačkovou lan ovku z Ráztoky na Pustevny nahradí šestimístná
kabinková lanová dráha. Ta sice z finančních důvodů nebude zcela nová, bude však
pořízena kvalitní a relativně mladá použitá technologie z italského střediska
Klausberg ležícím v údolí Tauferes Ahrntal, která bude pro Pustevny představovat
znatelný krok kupředu. Jde o zařízení firmy Agamatic (dříve společný podnik
firem Doppelmayr a Hölzl pro výrobu odpojitelných lanovek pro italský trh, v
roce 2001 převzat Doppelmayrem), které zajišťovalo od roku 1995 celoročně
primární dopravu návštěvníků tohoto střediska a v letošním roce bude především z
důvodu dnes již nepostačující přepravní kapacity nahrazeno novou 10-místnou
kabinkovou lanovkou Doppelmayr.
Při výměně technologie na Pustevnách
bude nutné dodržet celou řadu požadavků správy CHKO, které jsou velmi přísné
(stačí si vzpomenout např. na dřívější projekt přibližovací dvousedačkové
lanovky k Velké sjezdovce, který byl správou ochrany přírody zcela zamítnut).
Mezi tyto požadavky patří například umístění stanic, které se musí nacházet
přesně v původních místech (jen budou o něco delší), stejně tak musí být obdobně
jako u nové lanovky na Sněžku využity v převážné míře i původní pozice patek
podpěr. To neplatí jen u prvních dvou tlačných výjezdových podpěr u dolní
stanice (zde se v současnosti nachází tlačná podpěra portálového provedení, její
patky tedy nelze využít) a poslední podpěry před horní stanicí (tu je nutno
posunout více do trasy, protože nová horní stanice bude delší). Stávající patky
se tak stanou součástí nových, pouze bude z jejich okolí odstraněna zemina a
budou dobetonovány na požadované větší rozměry.
Na druhou stranu budou zcela
vypuštěny pozice stávajících podpěr č. 12 až 15 (pomě rně nízké vedení lana v
roklině na současné dvousedačkové lanovce bylo navrženo s ohledem na plánované
umístění mezistanice, která nakonec nebyla nikdy realizována), což bude v tomto
místě umožněno realizací úctyhodného volného rozpětí lana 308 m, to bude
společně s křížením s trasou jiné lanové dráhy (viz dále) asi největší
zajímavostí připravované lanové dráhy. V tomto volném rozpětí lana se budou
kabiny pohybovat až 60 metrů nad terénem, což bude nejvíce v České republice.
Náročná byla také jednání ohledně
teoretické přepravní kapacity, nakonec bylo dohodnuto její mírné navýšení o
třetinu, tedy z 90 0 na 1200 osob za hodinu. Tato přepravní kapacita se sice na první pohled může zdát docela nízká, přesto
však Pustevnám výrazně pomůže - je třeba si uvědomit, že stávající dvousedačka
může být provozována při nastupování a vystupování pěších cestujících rychlostí
jen 1,5 m/s, což pak představuje kapacitu nikoliv 900, ale pouhých 540 osob/hod.
Nová kabinková lanovka, která bude při velkém vytížení díky odpojitelnému
systému moci využít plnou rychlost 5 m/s, bude mít tedy ve skutečnosti více než
dvojnásobnou přepravní kapacitu. V budoucnu bude možno v případě souhlasu správy
CHKO doplněním dalších 10 kabinek zvýšit kapacitu až na 1500 osob/hod.
Celkový počet podpěr se z výše
uvedených důvodů sníží ze současných 18 na 15, ale protože lanovka v Klausbergu
disponuje j en 12 podpěrami (délka její trasy činí jen 1233 metrů, zatímco na Pustevnách to bude 1640 m), bude nutno 3 podpěry nechat vyrobit nově u výrobce
podle původního vzoru. Nově tak budou vyrobeny podpěry č. 12 a 13 (pozice
stávajících podpěr č. 11 a 15) na krajích výše zmíněného znatelného volného
rozpětí lana (to představuje podstatně vyšší zatížení podpěr umístěných na jeho
krajích, tyto podpěry tak budou muset být dimenzovány podstatně silněji), a dále
podpěra č. 11 (pozice stávající podpěry č. 10). Podpěra č. 13 bude navíc
unikátem, vzhledem ke křížení trasy se sedačkovou lanovkou (viz dále) bude
dvouúrovňová a společná pro obě lanovky – v „dolním patře“ bude projíždět
sedačková, v „horním“ pak kabinková lanovka. Podpěry č. 1 a 2 budou tlačné, č.
11 pak nosnotlačná.
Dolní stanice lanovky z Klausbergu je
v kompaktním provedení s tunelovým zakrytím staničních dopravníků, horní stanice
je také kompa ktní, ale v polozastřešené verzi - zatímco v oblasti staničního
oblouku je vybavena vysokým krytím, v přední části u vjezdového a výjezdového
portálu jsou kolejnice s dopravníky opatřeny pouze tunelovým zakrytím. V horní
stanici se bude nacházet podzemní pohon, který bude tlumit hluk, v dolní stanici
pak hydraulické napínání a také depo kabinek. Uspořádání tedy zůstane shodné s
původním umístěním v Klausbergu. Z hlediska výkonu a dimenzování pohonu
nepředstavuje delší trasa žádný problém, protože převýšení v Klausbergu bylo
podstatně vyšší a činilo 550 metrů, je zde tedy dostatečná výkonová rezerva.
Předpokládá se instalace nové řídicí elektroniky lanovky českého
výrobce.Zajímavostí bude také využití dvou typů kabinek CWA – v Klausbergu bylo
totiž v první fázi provozováno pouze 33 kabin typu Omega 6s při kapacitě 1200
osob/hod, teprve později následovalo zvýšení kapacity na 1600 osob/hod
dokoupením dalších 12 kabin, tyto už jsou ovšem modernější celoprosklené
generace Omega III. Na Pustevnách budou pro dosažení požadované přepravní
kapacity využity pochopitelně všechny kabinky, navíc bude možno v
budoucnu v případě souhlasu správy CHKO doplněním dalších 10 kabinek zvýšit kapacitu až na 1500 osob/hod.
S ohledem na celoroční využití
lanovky z Ráztoky na Pustevny bude nutné uskutečnit výstavbu v rekordně krátké
době. Stávající lanovka by měla být provozována ještě do konce srpna, s tím že
část prací (rozšíření výkopů pro patky podpěr a vybetonování výše zmíněných 3
nových patek, stavba a montáž depa kabinek vedle dolní stanice) bude provedena
ještě za jejího provozu, tak aby před vánocemi mohla nová lanovka zahájit
provoz.
Vzhledem k tomu, že stávající dvousedačková lanovka Tatrapoma z roku 1986 ještě není příliš stará a navíc
prošla před třemi lety výměnou sedaček za nově jší typ z roku 1993 z nahrazené
lanovky na polské Czantorii, počítá se v příštím roce s jejím opětovným
postavením v délce 560 m v horní části areálu jako náhrada dvou stávajících
lyžařských vleků – její dolní stanice bude umístěna na místě dolní stanice
stávajícího vleku BLV X, horní pak na místě horní stanice stávajícího vleku
Lokomotiva a jak již bylo uvedeno výše, bude se její trasa křížit na společné
podpěře s trasou nové kabinkové lanovky. Přepravní kapacita bude činit 1440
osob/hod a mj. se počítá s výměnou všech kladkových baterií za nové a instalací
rozběhového pásu. Řídicí elektronika s motorem byla na této lanovce za novou od
firmy EPO Elektropohony vyměněna již v roce 2002. V dalších letech se pak
plánuje výměna kotvového vleku na Velké sjezdovce za čtyřsedačkovou lanovku.
Celková hodnota letošní investice
dosáhne 35 mil. Kč, dalších 5 až 10 mil. Kč (v závislosti na rozsahu repase) si
vyžádá přemístění dvousedačkové lanovky v příštím roce.
Technické parametry lanovky:
Typ: 6-MGD
Tažná větev: levá
Umístění pohonu: horní stanice
Systém napínání: hydraulický v dolní stanici
Přepravní kapacita: 1200 osob/hod (Klausberg: 1600 osob/hod)
Šikmá délka: 1640 m (Klausberg: 1233 m)
Převýšení: 400 m (Klausberg: 550 m)
Dolní stanice: 620 m n. m (Klausberg: 1049 m n. m)
Horní stanice: 1020 m n. m (Klausberg: 1598 m n. m)
Výkon hlavního pohonu: 405 kW
Průměr dopravního lana: 45 mm
Maximální dopravní rychlost: 5,0 m/s
Čas jízdy: 5,7 min (Klausberg: 4,3 min)
Počet kabinek: 45
Vzdálenost kabinek: 45 m (Klausberg: 33,8 m)
Počet podpěr: 15 (Klausberg: 12)
Výrobce: Agamatic / CWA
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|