
|
Nová lanovka Jáchymov
– Klínovec: padesát let lanové dopravy z Jáchymova na Klínovec
Po výstavbě
lanovek Centrální (odpojitelná čtyřsedačka s oranžovými bublinami) v roce 2011 a
Přemostěná (neodpojitelná čtyřsedačka) v roce 2012 byla v loňském roce dokončena
výstavba třetí etapy modernizace Skiareálu Klínovec. Současně letos lanová
doprava z Jáchymova na Klínovec slaví kulaté výročí 50 let provozu -
původní jednosedačková lanovka se zde rozjela 15. října 1965.
Součástí této
třetí etapy byla především náhrada již skoro
historické jednosedačkové lanovky z Transporty Chrudim z roku 1965 na jižním
sv ahu Klínovce za odpojitelnou čtyřsedačku Doppelmayr s oranžovými bublinami,
tedy za lanovku stejného druhu jako je Centrální na severní straně Klínovce.
Dráha s délkou 2168 metrů a převýšením 481 m je vedena ve zcela nové trase a má
dolní stanici posunutou asi o 400 metrů blíže k Jáchymovu. V porovnání s původní
jednosedačkou se zvýšila přepravní kapacita z 234 na 2400 osob za hodinu, tedy
více než desetinásobně. Součástí této etapy byla také výstavba technicky
zasněžované téměř 3 kilometry dlouhé a 50 až 100 metrů široké sjezdovky
s převýšením téměř 500 m (na české poměry půjde tedy o velmi atraktivní pistu
alpských parametrů), přičemž současná sjezdovka do Jáchymova bude prozatím
ponechána pro účely freeridingu a v budoucnu by měla být rovněž upravena a
vybavena systémem technického zasněžování. Nová sjezdovka rozkládající se na
ploše 15 ha bude červené náročnosti, avšak aby ji bez problémů sjeli i
začátečníci a méně zkušení je, byly u obtížnějších úseků zřízeny i objízdné
trasy, které svým sklonem odpovídají modrým sjezdovkám.
Již v roce 2012
bylo provedeno odlesnění trasy nové lanovky a sjezdovky a vybetonování patek
podpěr a dále byly v předstihu dodány také díly v šech 19 podpěr, které byly
ještě v průběhu podzimu téhož roku usazeny na své místo. Většina z nich byla
usazena prostřednictvím vrtulníku. Ve stejné době se podařilo stihnout také
smontovat halu depa sedaček umístěnou vedle horní stanice. Na jaře následujícího
roku měla výstavba pokračovat, tak aby mohla být nová část areálu v provozu již
v zimní sezóně 2013/14, vzhledem ke známým potížím se správou dotačních titulů
Regionálního operačního programu Severozápad, tedy z důvodů, které Skiareál
Klínovec nemohl ovlivnit, musela být výstavba třetí etapy dočasně pozastavena.
Opětovně se rozběhla teprve v srpnu 2013, čímž již ovšem především na straně
související infrastruktury nebylo možno stihnout termín dokončení, který tak
musel být o rok posunut. Během srpna a září byla kompletně smontována horní
poháněcí stanice, následována v říjnu dolní napínací stanicí. Obě stanice jsou
v designu UNI-G se slušivým černo-oranžovo-šedým barevným provedením. Ještě na
podzim bylo rozvinuto a zapleteno dopravní lano a do připravené haly
poloautomatického depa byly namontovány 4 kolejnice, na kterých každou noc
parkuje všech 151 sedaček. Během května 2014 byly všechny sedačky dovezeny a
zkompletovány a pro ověření všech brzdových a bezpečnostních systémů výstavba
vyvrcholila zátěžovými zkouškami dne 24. června, pro které bylo použito, tak jak
už je na českých horách zvyklostí, 444 pivních sudů o celkové hmotnosti 28 tun.
Následně byla dokončená lanovka předána provozovateli, v červenci byla dokončena
i nová sjezdovka a na řadu přišla související infrastruktura. Slavnostní
otevření se uskutečnilo 6. prosince 2014, pravidelný provoz lanovky pak byl
zahájen 25. prosince 2014.
Nová lanovka
z Jáchymova na Klínovec je po Komáří Vížce a Rokytnici nad Jizerou třetí
nejdelší lanovkou v České republice a ze všech českých o dpojitelných lanovek má
nejvyšší počet sedaček. Zajímavostí je také umístění tlačné podpěry před horní
stanicí – trasa lanovky totiž na rozdíl od ostatních lanovek ve své horní části
mírně klesá. Lanovka je prvním zařízením značky Doppelmayr v České republice
vybaveným automatickým systémem kontroly polohy lana zvaným RPD (Rope Position
Detection), který dokáže detekovat z ideální polohy vybíhající lano ještě před
jeho vypadnutím z kladek a lanovku včas zastavit. Stejně jako svá předchůdkyně
je provozována celoročně, v létě přepravuje kromě turistů také cyklisty. U dolní stanice
nové lanovky, jejíž součástí je i nová pokladna, občerstvení s Après-ski stanem,
sociální zázemí, lyžařská škola, půjčovna a další technická zázemí, vznikla také
nová parkoviště s příjezdovou cestou a kapacitou 600 vozů (už tedy není nutné
jezdit nahoru přes abertamskou křižovatku, kde v zimě bývají často problémy se
sněhovými kalamitami, navíc se tak pro návštěvníky z Karlovarského a Plzeňského
kraje zkrátil příjezd do areálu o 15 km) a vybudovány zde byly také dvě nové
retenční nádrže na 15 000 m3 vody pro potřeby technického zasněžování
s průtokem kolem 100 l/s. Návštěvníci mohou na Klínovci využít také historickou
rozhlednu, která byla v roce 2013 opravena a znovu otevřena.
Celkový objem
investic třetí etapy dosáhnul 260 milionů korun, z čehož je necelých čtyřicet
procent financováno z prostředků Evropské unie, a doh romady bylo od roku 2011 na
Klínovci proinvestováno již 560 milionů korun. Všechny 3 nové lanovky na
Klínovci postavila stavební firma KERS, dodavatelem technologie byla ve všech
případech firma Doppelmayr. Celková přepravní kapacita Skiareálu Klínovec, který
je součástí InterSkiregionu Fichtelberg-Klínovec a společně s partnerským
střediskem na Fichtelbergu nyní nabízí návštěvníkům celkem 7 lanových drah, 10
lyžařských vleků a 33 kilometrů sjezdovek (z toho 18 km na Klínovci), dosahuje
12 680 přepravených osob za hodinu. V budoucnu je plánováno propojení těchto
lyžařských areálů systémem lanovek a sjezdovek, zatím spojuje vrcholy Klínovce a
Fichtelbergu skibusová kyvadlová doprava. Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|