
|
Nová lanovka na
Kněžickém vrchu
Lyžařský areál
rozkládající se přímo nad městem Vrchlabí má poměrně dlouhou historii. Dříve se
zde nacházely pouze lyžařské vleky (páteř střediska tvořila kotva Transporta,
později doplněná použitým lyžařským vlekem Stemag, který byl následně ve druhé
polovině 90. let nahrazen novějším, rovněž použitým kotvovým vlekem Doppelmayr
z roku 1989 původem z Kitzbühelu).
Zatímco Transporta
byla již v roce 2005 vyměněna za
neodpojitelnou trojsedačku Doppelmayr pocházející z italské Cortiny d´ Ampezzo,
novější Do ppelmayr přišel na řadu v roce 2014, kdy ho nahradila odpojitelná
čtyřsedačková lanovka značky Garaventa dovezená ze švýcarského Lenku (součást
lyžařské houpačky Adelboden-Lenk),
kde
sloužila na trase Metsch-Metschberg od roku 1994 až do roku 2014,
kdy ji nahradila desetimístná kabinková lanovka Leitner. Tato lanovka byla známá
z prospektů Garaventa díky svému fialovému zbarvení stanic a potahů sedaček,
provedeném již z výroby v reklamě Milka. Ve Vrchlabí kopíruje v délce 1050 metrů
trasu původního lyžařského vleku (ten byl znovu postaven na Slovensku) a
obsluhuje modrou sjezdovku, která je se svým převýšením
161 m
přímo předurčena pro začátečníky a rodiny s dětmi. Původně bylo uvažováno o
neodpojitelné čtyřsedačce, nakonec byla ovšem s ohledem na očekávanou
klientelu návštěvníků vybrána komfortnější odpojitelná varianta.
Po demontáži a
dovezení technologie lanovky ze Švýcarska byla koncem července zahájena výstavba
zemními pracemi a betonáží patek podpěr a zákla dů stanic. V první polovině září
byla zahájena montáž technologie – nejprve byly ve velmi krátkém časy usazeny
všechny podpěry na trase, o pár dní později byla zkompletována
dolní stanice. Ve
druhé polovině září přišla na řadu také stanice horní, následně byly na přelomu
září a října obě stanice opatřeny slušivým modrožlutým opláštěním. Ve
druhé polovině října bylo rozvinuto a zapleteno dopravní lano a do provozu byla
nová lanovka uvedena na 30. prosince 2014. Co se týče
technického řešení lanovky, obě stanice jsou realizovány v jednoduchém
kompaktním provedení s nízkým zakrytím staničních dopravníků. Pohon i
hydraulické napínání je umístěno v dolní stanici, vedle horní stanice se nachází
dřevěná stavba ukrývající depo sedaček se 4 průjezdnými odstavnými kolejemi.
Přepravní kapacita nové lanovky činí 2400 osob za hodinu a její lineární trasu
bez velkých terénních zlomů trasu tvoří celkem deset podpěr, tlačná je pouze
podpěra č. 1. Stávající neodpojitelná trojsedačková lanovka zůstává zachována a
areál tak disponuje již 2 lanovými dráhami a 2 lyžařskými vleky s celkovou
přepravní kapacitou 5800 osob za hodinu, samozřejmostí je technické zasněžování
sjezdovek. Novinkou sezóny 2014/2015 byl také nový bezdotykový turniketový
odbavovací systém. Horní stanice lanovek jsou ideálním nástupem na běžecké tratě
Benecka a Horních Míseček s celkovou délkou až 50 km. Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|