Rokytnice nad
Jizerou: Horní Domky budou se Studenovem propojeny lanovkou
Tento článek je bohužel pouze aprílový příspěvek, nechme se tedy překvapit,
zda-li se oba rokytnické hlavní areály někdy dočkají propojovací lanovky.
Známý lyžařský areál v Rokytnici nad
Jizerou je svou rozlohou poměrně rozsáhlý, má v šak jednu nevýhodu – jeho hlavní
části Horní Domky a Studenov dosud nejsou propojeny. Nejprve bylo uvažováno o
plnohodnotném lyžařském propojení třemi až čtyřmi lanovými dráhami s příslušnými
sjezdovkami, s tímto záměrem však nesouhlasila správa Krnapu. Jediným
přijatelným řešením se ukázala výstavba čistě spojovací kabinkové lanovky, která
bude oba areály propojovat přímo v obou směrech.
Z důvodu finanční návratnosti byla
zvolena varianta použité lanovky dovezené z Alp. Využita byla výhodná na bídka
jedné rakouské firmy, která měla dosud na skladě složenou technologii pulzační
15-místné kabinkové lanovky firmy Girak, která byla postavena v roce 1990 na
Hochwurzenu a v roce 2013 nahrazena moderní odpojitelnou 10-místnou kabinkovou
lanovkou firmy Leitner. Šlo o jedinou pulzační lanovku, kterou kdy firma Girak
vyrobila. Díky kvalitní údržbě a skladování na krytém místě je toto zařízení v
perfektním technickém stavu. Stejně jako na původním místě bude lanovka vybavena
čtyřmi skup inami po pěti kabinách od firmy CWA a přesně uprostřed trati se bude
nacházet mezistanice, která umožní propojení prostřední části města se
sjezdovkami. Po zastavení chodu lanové dráhy se tak budou vždy všechny kabinky
nacházet ve stanicích. K mezistanici bude trasa lanové dráhy z obou stran
klesat. Pohon bude umístěn ve stanici Horní Domky, mechanické napínání se
závažím pak v protilehlé stanici Studenov. Zajímavostí jsou poměrně masivní
podpěry, jejichž tubus má ve spodní části příhradovou konstrukci. Pouze staniční
podpěry mají klasický tubus kruhového průřezu.
Pokud půjde vše podle plánů,
uskuteční se výstavba v Rokytnici již letos. V blízké budoucnosti se počítá také s
realizací již delší dobu plánovaného projektu náhrady dvojice dlouhých
lyžařských vleků na Studenově odpojitelnou šestisedačkovou lanovkou a také s
vybudováním výkonného systému technického zasněžování i v této části
rokytnického areálu.
Technické parametry lanovky:
Typ: 15-MGFP
Tažná větev: pravá
Umístění pohonu: horní stanice
Systém napínání: závažím v dolní stanici
Přepravní kapacita: 880 osob/hod (Hochwurzen: 1000 osob/hod)
Šikmá délka: 2470 m (Hochwurzen: 2177 m)
Převýšení: 57 m (Hochwurzen: 706 m)
Dolní stanice: 590 m n. m (Hochwurzen: 1135 m n. m)
Horní stanice: 647 m n. m (Hochwurzen: 1841 m n. m)
Výkon hlavního pohonu: 675 kW
Průměr dopravního lana: 58 mm
Maximální dopravní rychlost: 7,0 m/s
Čas jízdy: 9,2 min (Hochwurzen: 8,5 min)
Počet kabinek: 4 x 5
Vzdálenost kabinek: -
Počet podpěr: 18 (z toto 2 tlačné a 3 nosnotlačné)
Výrobce: Girak Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|