
|
Špindlerův Mlýn –
nová šestisedačka na Pláň
V loňském roce se po desetileté pauze dočkal
nové lanovky konečně také Špindlerův Mlý n, kde byla nahrazena odpojitelná čtyřsedačka Doppelmayr na Pláň z roku 1992. Ta byla historicky první
čtyřsedačkovou lanovkou na území České republiky a stala se tedy zároveň i první
nahrazenou čtyřsedačkou. V době svého vybudování šlo o naprostou technickou
špičku, čím se bylo možno na českých horách svézt, avšak pokrok se nedá
zastavit, a tak se před uplynulými Vánocemi na jejím místě rozjela odpojitelná
šestisedačková lanovka firmy Leitner s vyhříváním sedaček s koženými potahy a s
modrými bublinami proti nepříznivému počasí. Úplnou novinkou v České republice
jsou bezpečnostní zábrany sedaček s individuálními opěrkami pro nohy, které se
po zavření zaaretují a automaticky otevřou až před výstupem ve stanici. Tím je
zcela vyloučeno riziko vypadnutí cestujícího ze sedačky. Hlavním cílem nové
investice nebylo zvýšení přepravní kapacity (ta zůstane shodná – 2400 osob za
hodinu), ale zvýšení komfortu pro návštěvníky. Zásadní změnou oproti původní
lanovce je situování dolní stanice – zatímco původně byl příjezd ze sjezdovky
vyvýšený a na sedačky se nastupovalo na střeše objektu zázemí a lyžařské
půjčovny, nyní je dolní stanice umístěna v úrovni terénu. Kolmo na osu trati se
nachází dlouhý objekt depa, ve kterém se nachází 2 koleje pro všech 78 sedaček.
Směr nástupu je z prostorových důvodů realizován jako kolmý na osu. Komfort a
bezpečnost nastupování zajistí nástupní pás, který dopraví lyžaře od vstupních
branek až na místo nástupu na sedačku. Do dolní stanice je situován přímý pohon
DirectDrive i hydraulické napínání lana, s výkonem 668 kW jde nově o lanovku
s nejvýkonnějším pohonem u nás (do loňského roku tento primát držela
šestisedačka v Koutech nad Desnou). Technickou zajímavostí je kombinace dvou
tlačných a jedné nosné podpěry za sebou na výjezdu z dolní stanice – díky tomuto
řešení nezasahuje žádná podpěra do dojezdu sjezdovky. Na rozdíl od lanovky
HOFMANKY EXPRESS bylo vybráno provedení obou stanic ve verzi s vysokým
proskleným opláštěním.
Původní čtyřsedačková lanovka dojezdila
26. července 2015 (letní sezóna na Pláni tak musela být poněkud zkrácena) a
krátce na to byla zahájena výstavba lanovky nové. Během srpna byla demontována
technologie stanic původní lanovky a vyhloubeny základy stanic a patky nových
podpěr. V září probíhaly především betonářské práce a na přelomu září a října
již byly na svá místa usazovány jednotlivé podpěry v celkovém počtu 14 kusů. Pro
montáž některých z nich v hůře přístupném terénu byl využit vrtulník, který byl
využit obousměrně – nahoru vynesl podpěru nové, dolů pak podpěru původní
lanovky. Polovina října již byla ve znamení montáže technologie obou stanic –
jako první vyrostla horní stanice, následována o pár dní později stanicí dolní.
Ve stejném pořadí následovala montáž staničního opláštění a v listopadu již bylo rozvinováno a zaplétáno dopravní lano. Celá
stavba nové lanovky tak netrvala déle než 4 měsíce a její slavnostní otevření se
uskutečnilo v pátek 11. prosince 2015.
Celková hodnota investice nejen do nové
lanovky, která je důležitým centrálním dopravním zařízením celého skiareálu, ale
také do posílení zasněžovacího systému, dosáhla 210 milionů korun.
Investorem je společnost Melida, kterou
spoluvlastní slovenská skupina Tatry Mountain Resorts (TMR) společně s několika
tuzemskými podnikateli. Výstavbou nové lanovky na Pláň začíná kompletní
modernizace lyžařského areálu ve Špindlerově Mlýně. Původní odpojitelná
čtyřsedačka Doppelmayr vzhledem ke svému relativně nízkému věku pochopitelně
neputovala do šrotu, ale po vyřízení všech náležitostí a kompletní repasi se
počítá s jejím znovupostavením na Horních Mísečkách v trase z parkoviště na
Medvědín jako náhrada dvou lyžařských vleků. Již v příštím roce by se měla
uskutečnit první etapa lyžařského propojení obou lokalit Pláň a Medvědín –
postavena bude nová odpojitelná šestisedačka s bublinou z nového nastupního bodu
střediska (tzv. skiterminál) na Hromovku, vzniknou zde i nové sjezdovky. Počítá
se zde s parkovacím domem s kapacitou kolem 400 vozů, na jehož střeše budou
umístěny dolní stanice lanovek a dojezd sjezdovek. V roce 2018 by pak měla
následovat další lanovka z tohoto nového nástupního bodu až až k dolní stanici
lyžařského vleku na Medvědín. Po dokončení všech etap půjde zřejmě o největší
lyžařskou investici u nás vůbec a celková délka sjezdovek ve Špindlerově Mlýně
dosáhne čtyřiceti kilometrů.
Nová
šestisedačka na Pláň firmy Leitner je již 4. generací lanovek
na trase ze Špindlerova Mlýna na Pláň (toli k lanovek na stejné trase se v žádném
jiném českém středisku ještě nevystřídalo). Vše začalo v roce 1947, kdy se zde
rozjela jednosedačková lanovka z chrudimské Transporty. Šlo v pořadí o druhou
sedačkovou a celkově šestou visutou lanovkou na území tehdejšího Československa.
V letech 1963 a 64 přišla na řadu dílčí rekonstrukce, při níž byla mj. trasa
v horní části prodloužena o přibližně 300 metrů. Velká změna přišla v roce 1985,
kdy se zde rozjela v pořadí druhá lanovka – šlo o neodpojitelnou dvousedačku
Tatrapoma, jejíž trasa byla oproti původní jednosedačce přeložena více doprava.
Ta se zde však dlouho neohřála a již v roce 1992 ji nahradila již několikrát
zmíněná odpojitelná čtyřsedačka Doppelmayr. Protože původní dvousedačka měla za
sebou pouhých 7 let provozu, byla o 3 roky později znovu postavena o 100 metrů
východněji v kratší trase pod názvem Svatý Petr - černá sjezdovka. A jak můžeme
na tomto výčtu vidět, zajímavostí je také to, že každou ze 4 generací lanovek
dodal jiný výrobce. Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|