
|
Nová šestisedačka v
Janských Lázních
Největší investicí na českých horách
roku 2015 se může pochlubit společnost MEGA P LUS s.r.o., která provozuje
největší lyžařský resort v Česku – SkiResort ČERNÁ HORA – PEC spojující lyžařské
areály v Janských Lázních, Peci pod Sněžkou, v Černém Dole, ve Svobodě nad Úpou
a ve Velké Úpě. Její hodnota dosáhla 250 milionů korun a zahrnovala především
výstavbu dvou nových lanovek v Janských Lázních a Peci pod Sněžkou.
V Janských Lázních jde o moderní odpojitelnou
šestisedačkovou lanovku Leitner s vyhřívanými kožený mi sedačkami a modrými
bublinami, která je společně se stejnou lanovkou ve Špindlerově Mlýně vůbec
první šestisedačkou s bublinami a v pořadí druhou, resp. třetí šestisedačkovou
lanovkou v České republice (první byla postavena v roce 2010 v Koutech nad
Desnou, její sedačky ovšem nejsou vybaveny bublinami). Aby toho nebylo málo, tak
je lanová dráha pojmenovaná HOFMANKY EXPRESS díky své maximální provozní
rychlosti 6 m/s zároveň nejrychlejší sedačkovou lanovkou u nás. Toto řešení bylo
zvoleno z důvodu umožnění staničního garážování sedaček, které přes noc parkují
v oběhu dolní i horní stanice (při standardní rychlosti 5 m/s by bylo pro
dosažení přepravní kapacity 2400 osob za hodinu potřeba více sedaček a ty by se
již do oběhu stanic nevešly). Díky tomu nebylo nutné stavět poměrně nákladné
depo sedaček a jde tak tedy současně o první lanovku u nás vybavenou staničním
garážováním. A konečně, lanovka HOFMANKY EXPRESS disponuje premiérově v České
republice přímým pohonem zvaným DirectDrive, který se vyznačuje především
absencí převodovky. Celý pohon je tak tišší a má nižší náklady na provoz a
údržbu. Délka dráhy činí 1146 metrů při převýšení 306 m, na trati nalezneme
celkem 9 podpěr. Provedení obou stanic se liší – zatímco dolní poháněcí stanice
je vybavena vysokým proskleným zastřešením, horní napínací stanice je otevřeného
provedení s tunelovým zakrytím staničních dopravníků. Horní stanice se nachází
v blízkosti trasy kabinkové lanovky ČERNOHORSKÝ EXPRESS přibližně ve 2/3 její
délky a z důvodu jejího umístění ve strmém svahu se zde bude ze sedaček
vystupovat kolmo na osu trati.
Než bylo možné s výstavbou lanovky a nové
sjezdovky po sedmi letech příprav začít, musel projekt získat spoustu povole ní a
projít procesem posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Na podzim
2013 byla odlesněna trasa lanovky a sjezdovky a celá výstavba se měla uskutečnit
v roce 2014, avšak s příchodem tohoto roku se objevil nový problém související
s dlouhodobým pronájmem státních
pozemků. Realizace
projektu tak musela být o rok odložena.
Konečně v květnu 2015 mohla být samotná výstavba
zahájena – po provedení nutných terénních úprav byla během tohoto měsíce
zahájena betonáž základů stanic a patek podpěr, která pokračovala v měsíci
červnu. V polovině července začala firma Leitner navážet do Janských Lázní
jednotlivé díly technologie lanové dráhy a následně bylo během druhé poloviny
července prostřednictvím jeřábu usazeno na svá místa všech devět podpěr.
Začátkem srpna byla zahájena montáž dolní stanice, která byla v zápětí
následována stanicí horní. Koncem srpna již začaly být na parkoviště Hofmanky
naváženy také sedačky a právě z tohoto období pocházejí fotografie v tomto
článku. Začátkem září byla dolní stanice dokončena montáží opláštění v kombinaci
černé a modré barvy a následně ve druhé polovině září přišlo na řadu rozvinování
a zaplétání dopravního lana. V polovině října byly na dopravní lano umístěny
všechny sedačky a po vykonání všech potřebných zkoušek byla nová lanová dráha
uvedena do provozu 4. prosince 2015.
Nová lanovka slouží jak pro primární dopravu do
areálu (v blízkosti její dolní stanice vzniklo kromě nových pokladen také
parkoviště pro 250 vozů a jde tak ted y o další nástupní bod do areálu), tak pro
obsluhu nové 1400 metrů dlouhé sjezdové tratě červené náročnosti. Tato nová
sjezdovka je pochopitelně vybavena systémem technického zasněžování. Celkem
nabízí lyžařský areál v Janských Lázních 3 lanovky a 9 lyžařských vleků
s celkovou přepravní kapacitou téměř 13 000 osob za hodinu, 17,5 km sjezdovek a
55 km běžeckých tratí.
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|