|
|
|
|
Nová šestisedačka v Janských Lázních Největší investicí na českých horách roku 2015 se může pochlubit společnost MEGA PLUS s.r.o., která provozuje největší lyžařský resort v Česku – SkiResort ČERNÁ HORA – PEC spojující lyžařské areály v Janských Lázních, Peci pod Sněžkou, v Černém Dole, ve Svobodě nad Úpou a ve Velké Úpě. Její hodnota dosáhla 250 milionů korun a zahrnovala především výstavbu dvou nových lanovek v Janských Lázních a Peci pod Sněžkou. V Janských Lázních jde o moderní odpojitelnou šestisedačkovou lanovku Leitner s vyhřívanými koženými sedačkami a modrými bublinami, která je společně se stejnou lanovkou ve Špindlerově Mlýně vůbec první šestisedačkou s bublinami a v pořadí druhou, resp. třetí šestisedačkovou lanovkou v České republice (první byla postavena v roce 2010 v Koutech nad Desnou, její sedačky ovšem nejsou vybaveny bublinami). Aby toho nebylo málo, tak je lanová dráha pojmenovaná HOFMANKY EXPRESS díky své maximální provozní rychlosti 6 m/s zároveň nejrychlejší sedačkovou lanovkou u nás. Toto řešení bylo zvoleno z důvodu umožnění staničního garážování sedaček, které přes noc parkují v oběhu dolní i horní stanice (při standardní rychlosti 5 m/s by bylo pro dosažení přepravní kapacity 2400 osob za hodinu potřeba více sedaček a ty by se již do oběhu stanic nevešly). Díky tomu nebylo nutné stavět poměrně nákladné depo sedaček a jde tak tedy současně o první lanovku u nás vybavenou staničním garážováním. A konečně, lanovka HOFMANKY EXPRESS disponuje premiérově v České republice přímým pohonem zvaným DirectDrive, který se vyznačuje především absencí převodovky. Celý pohon je tak tišší a má nižší náklady na provoz a údržbu. Délka dráhy činí 1146 metrů při převýšení 306 m, na trati nalezneme celkem 9 podpěr. Provedení obou stanic se liší – zatímco dolní poháněcí stanice je vybavena vysokým proskleným zastřešením, horní napínací stanice je otevřeného provedení s tunelovým zakrytím staničních dopravníků. Horní stanice se nachází v blízkosti trasy kabinkové lanovky ČERNOHORSKÝ EXPRESS přibližně ve 2/3 její délky a z důvodu jejího umístění ve strmém svahu se zde bude ze sedaček vystupovat kolmo na osu trati. Než bylo možné s výstavbou lanovky a nové sjezdovky po sedmi letech příprav začít, musel projekt získat spoustu povolení a projít procesem posouzení vlivu stavby na životní prostředí (EIA). Na podzim 2013 byla odlesněna trasa lanovky a sjezdovky a celá výstavba se měla uskutečnit v roce 2014, avšak s příchodem tohoto roku se objevil nový problém související s dlouhodobým pronájmem státních pozemků. Realizace projektu tak musela být o rok odložena. Konečně v květnu 2015 mohla být samotná výstavba zahájena – po provedení nutných terénních úprav byla během tohoto měsíce zahájena betonáž základů stanic a patek podpěr, která pokračovala v měsíci červnu. V polovině července začala firma Leitner navážet do Janských Lázní jednotlivé díly technologie lanové dráhy a následně bylo během druhé poloviny července prostřednictvím jeřábu usazeno na svá místa všech devět podpěr. Začátkem srpna byla zahájena montáž dolní stanice, která byla v zápětí následována stanicí horní. Koncem srpna již začaly být na parkoviště Hofmanky naváženy také sedačky a právě z tohoto období pocházejí fotografie v tomto článku. Začátkem září byla dolní stanice dokončena montáží opláštění v kombinaci černé a modré barvy a následně ve druhé polovině září přišlo na řadu rozvinování a zaplétání dopravního lana. V polovině října byly na dopravní lano umístěny všechny sedačky a po vykonání všech potřebných zkoušek byla nová lanová dráha uvedena do provozu 4. prosince 2015. Nová lanovka slouží jak pro primární dopravu do areálu (v blízkosti její dolní stanice vzniklo kromě nových pokladen také parkoviště pro 250 vozů a jde tak tedy o další nástupní bod do areálu), tak pro obsluhu nové 1400 metrů dlouhé sjezdové tratě červené náročnosti. Tato nová sjezdovka je pochopitelně vybavena systémem technického zasněžování. Celkem nabízí lyžařský areál v Janských Lázních 3 lanovky a 9 lyžařských vleků s celkovou přepravní kapacitou téměř 13 000 osob za hodinu, 17,5 km sjezdovek a 55 km běžeckých tratí. Radim Polcer Zpět na zprávy a články Zpět na úvodní stránku
|