
|
Unikátní kabinková lanovka v Herlíkovicích-Bubákově
V krkonošských Herlíkovicích se letos rozjel
zřejmě nejunikátnější
typ lanovky, jaký kdy byl v České republice postaven. Jde o čtyřmístnou
kabinkovou lanovku s oběžným provozem, jejíž kabinky ovšem nebudou k lanu
uchyceny odpojitelně, jak je u kabinkových lanovek obvyklé (nyní nebereme v
úvahu lanovky pulzační, kde jsou kabinky sdruženy do skupin), ale neodpojitelně.
Z toho plyne velmi nízká dopravní rychlost (do kabinek by jinak při větší
rychlosti nebylo možné nastupovat), která bude činit 0,5 m/s. S ohledem na
krátkou délku trasu (délka pouhých 172 m při převýšení 27 m) to však není nijak
závažný nedostatek.
Účelem této přibližovací lanovky je obousměrné
spojení parkoviště s dolní stanicí čtyřsedačkové lanovky Bubákov a dojezdem
sjezdovky, odpadne tak nepříjemný výstup po dlouhém schodišti. Pro vybudování
této dráhy byly využity stanice a jedna podpěra z dvousedačkové lanovky Graffer
pocházející z italské Marillevy (tato lanovka byla vyrobena v roce 2006, avšak
nikdy nebyla dokončena a uvedena do provozu) a dále 22 kabinek se závěsy a
spínacími aparáty (které prošly menší úpravou, aby byly schopny objíždět lanáče)
a 4 podpěry ze slovenské Tatranské Lomnice, kde byla na trase mezi Štartem a
Skalnatý Plesem provozována v letech 1995 až 2013 právě čtyřmístná kabinková
lanovka Girak, avšak odpojitelného systému (před dvěma lety byla nahrazena
moderní dráhou firmy Doppelmayr s 15místnými kabinkami). Zajímavostí je využití
původní podpěry ve tvaru písmene Y, která byla na Skalnatém plesem umístěna jako
vjezdová před horní stanicí a v Herlíkovicích je nově využita jako tlačná pro
překonání značné změny sklonu trati. Na své trase totiž lanovka nadjíždí nejen
silnici do Špindlerova Mlýna, ale také řeku Labe a současně podjíždí elektrické
vedení, které muselo být před zahájením výstavby lanovky upraveno. Přepravní
kapacita při zmíněné maximální dopravní rychlosti 0,5 m/s dosahuje hodnoty 430
osob za hodinu.
Výstavba této unikátní lanovky byla zahájena
již v létě 2014. Po vybetonování betonových základů a patek byly na přelomu září
a října na své místo usazeny všechny podpěry, následovala montáž horní vratné
stanice. Paralelně probíhala betonáž základů dolní poháněcí a napínací stanice,
která je vybavena i zázemím jako jsou pokladny nebo toalety. Její montáž se pak
uskutečnila po zimní přestávce během léta letošního roku. Po rozvinutí a
zapletení dopravního lana byly na přelomu srpna a září usazeny na svá místa
první tři kabinky firmy Swoboda (dnes Carvatech), se kterými byly prováděny
první zkušební jízdy. Na konci října již byly na lano usazovány i zbývající
kabinky a prováděny nejrůznější dokončovací práce, jako například montáž
zařízení automatického otevírání a zavírání dveří kabin. Do pravidelného provozu
byla nová lanovka uvedena 8. ledna 2016 a v zimní sezóně 2015/16 tak již byl
přístup do lyžařského areálu Bubákov značně pohodlnější. Celý skiareál
Herlíkovice Bubákov nabízí lyžařům 10 lanovek a vleků s celkovou přepravní
kapacitou 7 500 osob za hodinu, které obsluhují 12,4 km většinou technicky
zasněžovaných sjezdovek.
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|