
|
Jednosedačková
lanovka Transporta v Krasnojarsku
Málo známou skutečností
je, že Transporta Chrudim exportovala na začátku 70. let 3 neodpojitelné
jednosedačkové lanovk y do bývalého sovětského svazu. Ty byly určeny pro lokality Krasnaja Poljana, Mončegorsk a Krasnojarsk (viz samostatný článek). Technologie
pro první dvě lanovky byly sice vyrobeny a dodány, nikdy se však nedočkaly svého
postavení a zprovoznění (přinejmenším ne na určeném místě). Naopak lanovka v
Krasnojarsku byla na místě určení postavena a provozována po mnoho let, proto se
s ní budeme zabývat v tomto článku.
Město
Krasnojarsk se nachází na Sibiři na území dnešního Ruska a ve druhé polovině 60.
let zde bylo rozhodnuto o výstavbě lanové dráhy na vrc h Kaštak. Zvolena byla
technologie neodpojitelné jednosedačkové lanovky československého výrobce
Transporta Chrudim. Projekční dokumentace v Transportě byla zpracovávána na
přelomu let 1968 a 1969, následně byla vyrobena kompletní technologie a v roce
1971 byla završena její dodávka na místo určení. Kdy byla lanovka v Krasnojarsku
uvedena do provozu, není bohužel známo.
Řekněme si nyní něco k technickému
řešení této
lanovky. Dolní poháněcí a současně napínací stanice s pohonem o výkonu 71 kW a
napínacím závažím byla řešen a jako budova s mostovým pohonem, v horní stanici,
se nacházel pouze vratný lanáč o průměru 3 m. Na trase dlouhé 1806 metrů s
převýšením 357 m bylo umístěno celkem 29 podpěr, největší rozpětí mezi podpěrami
činilo 119,5 metrů. Podpěry nesly nejpozději od roku 1987 až do konce provozu
šedý nátěr se žlutou dolní části tubusu, originální nátěr při dodání technologie
z Transporty byl ale jiný v kombinaci modrého tubusu a šedé hlavy. Na dopravním
laně o průměru 28 mm bylo v rozestupech 17,5 m umístěno celkem 212 sedaček
(avšak na rozdíl od většiny obdobných československým lanovek nebyly vybaveny
stříškami) v červeném barevném provedení. Pro revizní účely sloužily 2 nákladní
plošiny pro přepravu nákladů o maximální hmotnosti 80 kg. Přepravní kapacita
činila 510 osob za hodinu při maximální rychlosti 2,5 m/s, při snížené rychlosti
1,7 m/s pak 360 osob/hod. Teoretická konstrukční rychlost uváděná výrobcem
dosahovala 2,64 m/s, tažná větev byla pravá.
O období provozu není známo mnoho
informací, dle jediných 4 nalezených fotografií z let 1987, 1993, 1996 a 2004 je
jisté jen to, že v roce
1996 byla lanovka ještě v provozu a naopak v posledních letech před demontáží,
což dokládá fotografie z roku 2004, již lanovka v provozu nebyla a její
technologie rezivěla a chátrala. V roce 2006 prošlo celé středisko s názvem
Bobrovy Log kompletní rekonstrukcí, kdy se Krasnojarsk díky výstavbě jedné
odpojitelné a jedné neodpojitelné (s mezistanicí) čtyřsedačky Doppelmayr a
nových sjezdovek se systémem technického zasněžování zařadil po bok moderních
lyžařských středisek. Žádná z nových lanovek sice nekopíruje přímo trasu původní
jednosedačky, avšak dá se předpokládat, že při rekonstrukci v roce 2006 byla
snesena přinejmenším její dolní stanice. Naopak z leteckých map vyplývá, že
alespoň v horní části trasy bývalé lanovky zůstaly zachovány podpěry i po roce
2006 a sneseny byly až později.
Technické parametry:
- Typ lanovky: oběžná neodpojitelná s jednomístnými sedačkami
- Výrobní typ: SL-1
- Tažná větev: pravá
- Umístění pohonu: dolní stanice
- Systém napínání: závažím v dolní stanici
- Šikmá délka: 1806 m
- Vodorovná délka: 1767,98 m
- Převýšení: 357,05 m
- Průměrný sklon trati: 11,42°
- Přepravní kapacita: 510 osob/hod
- Max. dopravní rychlost: 2,5 m/s (konstrukční 2,64 m/s)
- Výkon pohonu: 71 kW
- Výkon náhradního dieselagregátu: 28,8 kW
- Průměr dopravního lana: 28 mm (typ Warrington, 78 drátů)
- Počet sedaček: 212
- Vzdálenost sedaček: 17,5 m
- Časový interval sedaček: 7 s
- Počet podpěr: 29
- Max. rozpětí podpěr: 119,52 m
- Výrobce: Transporta Chrudim
- V roce: 1968 - 1971 (projekce, výroba, dodávka)
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|