|
|
|
|
Jednosedačková lanovka Transporta v Krasnojarsku Málo známou skutečností je, že Transporta Chrudim exportovala na začátku 70. let 3 neodpojitelné jednosedačkové lanovky do bývalého sovětského svazu. Ty byly určeny pro lokality Krasnaja Poljana, Mončegorsk a Krasnojarsk (viz samostatný článek). Technologie pro první dvě lanovky byly sice vyrobeny a dodány, nikdy se však nedočkaly svého postavení a zprovoznění (přinejmenším ne na určeném místě). Naopak lanovka v Krasnojarsku byla na místě určení postavena a provozována po mnoho let, proto se s ní budeme zabývat v tomto článku. Město Krasnojarsk se nachází na Sibiři na území dnešního Ruska a ve druhé polovině 60. let zde bylo rozhodnuto o výstavbě lanové dráhy na vrch Kaštak. Zvolena byla technologie neodpojitelné jednosedačkové lanovky československého výrobce Transporta Chrudim. Projekční dokumentace v Transportě byla zpracovávána na přelomu let 1968 a 1969, následně byla vyrobena kompletní technologie a v roce 1971 byla završena její dodávka na místo určení. Kdy byla lanovka v Krasnojarsku uvedena do provozu, není bohužel známo. Řekněme si nyní něco k technickému řešení této lanovky. Dolní poháněcí a současně napínací stanice s pohonem o výkonu 71 kW a napínacím závažím byla řešena jako budova s mostovým pohonem, v horní stanici, se nacházel pouze vratný lanáč o průměru 3 m. Na trase dlouhé 1806 metrů s převýšením 357 m bylo umístěno celkem 29 podpěr, největší rozpětí mezi podpěrami činilo 119,5 metrů. Podpěry nesly nejpozději od roku 1987 až do konce provozu šedý nátěr se žlutou dolní části tubusu, originální nátěr při dodání technologie z Transporty byl ale jiný v kombinaci modrého tubusu a šedé hlavy. Na dopravním laně o průměru 28 mm bylo v rozestupech 17,5 m umístěno celkem 212 sedaček (avšak na rozdíl od většiny obdobných československým lanovek nebyly vybaveny stříškami) v červeném barevném provedení. Pro revizní účely sloužily 2 nákladní plošiny pro přepravu nákladů o maximální hmotnosti 80 kg. Přepravní kapacita činila 510 osob za hodinu při maximální rychlosti 2,5 m/s, při snížené rychlosti 1,7 m/s pak 360 osob/hod. Teoretická konstrukční rychlost uváděná výrobcem dosahovala 2,64 m/s, tažná větev byla pravá. O období provozu není známo mnoho informací, dle jediných 4 nalezených fotografií z let 1987, 1993, 1996 a 2004 je jisté jen to, že v roce 1996 byla lanovka ještě v provozu a naopak v posledních letech před demontáží, což dokládá fotografie z roku 2004, již lanovka v provozu nebyla a její technologie rezivěla a chátrala. V roce 2006 prošlo celé středisko s názvem Bobrovy Log kompletní rekonstrukcí, kdy se Krasnojarsk díky výstavbě jedné odpojitelné a jedné neodpojitelné (s mezistanicí) čtyřsedačky Doppelmayr a nových sjezdovek se systémem technického zasněžování zařadil po bok moderních lyžařských středisek. Žádná z nových lanovek sice nekopíruje přímo trasu původní jednosedačky, avšak dá se předpokládat, že při rekonstrukci v roce 2006 byla snesena přinejmenším její dolní stanice. Naopak z leteckých map vyplývá, že alespoň v horní části trasy bývalé lanovky zůstaly zachovány podpěry i po roce 2006 a sneseny byly až později. Technické parametry:
Radim Polcer Zpět na zprávy a články Zpět na úvodní stránku
|