
|
Nová šestisedačková
lanovka na Kopřivné
V roce 2017 se
moderní šestisedačkové lanovky, v pořadí čtvrté v České republice, dočkal
moderní dynamicky se rozvíjející skiareál Kopřivná v Malé Morávce v Jeseníkách.
Skiareál Kopřivná
v Malé Morávce, který nejprve disponoval
450 metrů dlouhým kotvovým vlekem, se na podzim ro ku 2012 rozšířil o 950 metrů
dlouhou neodpojitelnou čtyřsedačkovou lanovku s rozběhovým pásem a zcela novou
třináct set padesát metrů sjezdovku s převýšením 184 m. Původně provozovatel
střediska uvažoval o pořízení použité čtyřsedačkové lanovky, avšak nakonec se
rozhodl pro zcela novou technologii. Na tu bylo následně vypsáno výběrové
řízení, které vyhrála firma Leitner, jednalo se tak po Červené Vodě v pořadí o
druhou zcela novou lanovku firmy Leitner v České republice. Po vykácení trasy
nové lanovky a sjezdovky během léta byla v průběhu října 2012 provedena betonáž
patek podpěr a základů stanic. Devátého listopadu pak byla zahájena montáž
samotné technologie, která byla provedena v rekordně krátké době (jde tak
bezesporu o nejrychleji postavenou lanovku v historii České republiky) – již na
konci listopadu bylo zapleteno dopravní lano a 14. prosince byly na nové lanové
dráhy vykonány zátěžové zkoušky. Provoz lanovky byl slavnostně zahájen v pátek
21.12.2017, nechyběl ani velkolepý ohňostroj. Pro instalaci některých vysokých
podpěr byl využit vrtulník, celkem bylo provedeno kolem 20 letů. Přepravní
kapacita lanovky činila 2000 osob za hodinu při rovných 99 sedačkách, celková
přepravní kapacita areálu pak dosahovala 3200 osob za hodinu. Novinkou byla i
nová budova se zázemím obsahující občerstvení a toalety a rozšíření počtu
parkovacích míst. Součástí areálu je chata Kopřivná, která prošla náročnou
rekonstrukcí, při níž se z ní stal tříhvězdičkový hotel.
Úspěch této
investice jednoznačně potvrdil vysoký návštěvnický potenciál tohoto moderního
resortu v tradiční lyžařské destinaci, a t ak
provozovatel areálu rozhodl již po pouhých 5 letech o náhradě této lanovky
odpojitelnou šestisedačkou s komfortním vybavením - s bublinami, s vyhřívanými
sedáky s koženými potahy a s individuálními opěrkami na nohy, které se spolu s
ochrannou zábranou odemykají jen ve stanicích a tím během jízdy zcela znemožňují
případné vypadnutí cestujících. Dodavatelem nové lanovky se stala opět firma
Leitner. Trasa se oproti původní čtyřsedačce nezměnila - měří 908 metrů při
převýšení 186 m a zatím se nezměnila ani přepravní kapacita, která zůstává
zpočátku na hodnotě 2000 osob za hodinu. K přeplnění sjezdovek tedy nedošlo.
Díky téměř dvojnásobné dopravní rychlosti se doba jízdy zkrátila na pouhé 3
minuty.
Provedení obou
stanic se liší - zatímco dolní poháněcí a napínací stanice s nástupem kolmým na
osu trati a s přímým pohonem Dire ctDrive, který se vyznačuje absencí převodovky,
je vybavena vysokým proskleným zastřešením, horní vratná stanice je otevřeného
provedení s tunelovým zakrytím staničních dopravníků. Barevné řešení stanic a
potahů sedaček je v kombinaci černé a červené. Garážování sedaček je řešeno jako
kombinované – 26 sedaček parkuje na odstavné koleji u dolní stanice a
zbývajících 19 sedaček pak v oběhu dolní stanice (staniční garážování). Na trati
je rozmístěno celkem 9 podpěr (o jednu více než u původní čtyřsedačky), nejvyšší
z nich měří 17,7 metrů. Komfort a bezpečnost nastupování zajišťuje výškově
nastavitelný nástupní pás, který dopraví lyžaře od vstupních branek až na místo
nástupu na sedačku a současně si dokáže změřit výšku pasažérů a operativně
přizpůsobit vzdálenost mezi pásem a sedačkou, což ocení především menší děti.
Jako v pořadí třetí lanovka v České republice je šestisedačka na Kopřivné
vybavena automatickým systémem kontroly polohy lana firmy Leitner označovaným
jako CPS (Cable Position Supervision), který dokáže detekovat z ideální polohy
vybíhající lano ještě před jeho vypadnutím z kladek a lanovku včas zastavit. V
září 2017 po demontáži původní lanovky probíhala betonáž základů a pilířů obou
stanic a nových patek podpěr č. 1, 2 a 9 (pro podpěry č. 3 až 8 byly využity
patky podpěr původní lanovky), na přelomu září a října následovala montáž nových
podpěr na svá místa. V polovině října byla zkompletována horní stanice,
následována na konci října stanicí dolní. Na začátku listopadu přišlo na řadu
rozvinování a zaplétání dopravního lana a do provozu byla nová lanovka uvedena
26. prosince 2017.
Vzhledem k
nenáročné povaze svahu a značné šíři sjezdovek je areál vhodný pro rodiny s
dětmi a začáteč níky, na své si však přijde i náročná klientela. Novinkou je také
vybudování nové ve své horní části červené sjezdovky o délce 920 metrů po pravé
straně lanovky včetně technického zasněžování a osvětlení pro večerní lyžování a
vytápěného bistra až pro 140 lidí u dolní stanice. Kromě toho lze k stravování
využít prosklenou panoramatickou hotelovou restauraci Horského hotelu Kopřivná,
stylový aprés ski bar tzv. „deštník“ u dětské arény, horský café bar Stodola v
dolní třetině sjezdovky, a nebo si lze vychutnat výhled do krajiny z Panorama
baru pod horní stanicí lanovky. Kromě lanovky se v areálu nachází ještě lyžařský
vlek v dolní části svahu a pohyblivý pás, nechybí ani snowtubing a big air bag.
Středisko myslí i na nejmenší a připravilo pro ně samostatnou sjezdovku
s pojízdným kobercem a lyžařskou školkou se zkušenými profesionálními
instruktory. Hodnota investice dosáhla téměř 150 milionů korun. Z toho je více
než 110 milionů korun spojeno s novou lanovou dráhou, šlo tak o největší
investici do lanové dráhy na českých horách v roce 2017. Původní čtyřsedačková
lanovka by se měla v roce 2018 rozjet v Beskydech v lyžařském areálu v Mostech u
Jablunkova.
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|