Čtyřsedačka s
bublinou v Deštném v Orlických horách
Po šestileté
odmlce se nové lanovky dočkali také lyžaři v Orlických horách. Skicentrum v
Deštném, které v roce 2017 oslavilo 25. výročí provozu areálu, uskutečnilo již
dlouho plánovaný projekt rozšíření areálu o druhou sedačkovou lanovku, tentokrát
v části Marta II (z části jako náhrada jednoho lyžařského vleku a z části jako
nová trasa).
Zatímco v minulosti bylo
u tohoto projektu počítáno s klasickou neodp ojitelnou
čtyřsedačkovou lanovkou, nakonec bylo využito nabídky na odkup rychlé
odpojitelné čtyřsedačky výrobce Garaventa ze švýcarského střediska Lungern. Toto
lyžařské středisko bylo uzavřeno z důvodu nerentability provozu (zachována
zůstává pro pěší turisty pouze kyvadlová lanovka na dolním úseku z Lungernu) a
čtyřsedačka na trase Turren-Schönbüel byla i navzdory svému nízkomu věku
(vyrobena byla teprve v roce 1999) na podzim 2016 demontována a nabídnuta k
prodeji. Jde tak o nejnovější z Alp dovezenou lanovku v České republice a
vzhledem k tomu, že ve Švýcarsku lanovka měřila původně více než 2300 metrů,
zůstává novému provozovateli i dostatek náhradních dílů v podobě kladkových
baterií, spínacích aparátů a sedaček.
Trasa nové lanovky o délce 865 metrů
začíná na místě dolních
stanic dosavadních vleků a končí na Turistické sjezdovce v místech, kde se z
vrchní louk y vjíždí pravotočivou zatáčkou do lesa. Obsluhuje modrou sjezdovkou s
průměrnou šířkou 55 metrů. Přepravní kapacita činí 2180 osob za hodinu, což je
zhruba stejně, kolik měly tři původní vleky v areálu Marta II (jeden z nich byl
zrušen již před lety). Stejně jako v původním umístění je i v Deštném vybavena
každá třetí sedačka oblíbenou bublinou - na laně se tak pravidelně střídají vždy
sedačka s bublinou se dvěma sedačkami bez bubliny. Na trase je rozmístěno celkem
12 podpěr. Pohon je umístěn v dolní stanici, hydraulické napínání pak ve stanici
horní. Zcela nově bylo vyrobeno zastřešení stanic, které je v dřevěném provedení
se sedlovou střechou. Výstavba byla zahájena zemními pracemi v polovině června
2017, po vybetonování patek podpěr a pilířů stanic v červenci byla ve druhé
půlce srpna zahájena montáž technologie dolní stanice a usazování podpěr na
připravené patky. V září následovala montáž technologie horní stanice a nového
dřevěného opláštění dolní stanice. V první polovině října bylo rozvinuto a
zapleteno dopravní lano a na přelomu října a listopadu již zbývalo jen
namontovat opláštění horní stanice, usadit sedačky na dopravní lano a provést
veškeré činnosti nutné k uvedení lanovky do provozu. Pravidelný provoz pak byl
zahájen 20. prosince 2017.
Nová lanovka se díky své přepravní rychlosti až 5 m/s (jízda nahoru trvá pouhé 3 minuty) a také vybavení části sedaček
bublina mi stala novým celoročním páteřním přepravním zařízením areálu a znatelně zvýšíla komfort v tomto tradičním lyžařském středisku. Celková přepravní
kapacita areálu dosáhla 8480 osob za hodinu. Součástí investice, jejíž hodnota
činila zhruba 30 milionů korun, bylo také rozšíření sjezdovky Marta II a
optimalizace řešení parkovacích ploch a stravování v areálu Marta II. V
souvislosti se stavbou nové lanovky došlo k úpravě některých stávajících
přepravních zařízení v Deštné. Demontován byl původní lyžařský vlek D, vlek C
byl v horní části zkrácen a nově zde byl na mírné louce mezi areály Marta I a
Marta II umístěn dětský park. Kotvový vlek v areálu Marta II bude v provozu i
nadále, sloužit bude ale výhradně pro potřeby snowparku. Stávající dvousedačková
lanovka v areálu Marta I zůstává rovněž zachována.
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|