
|
Nová lanovka na
Tanvaldském Špičáku
Asi největší
českou novinkou roku 2018 se stala odpojitelná čtyřsedačková lanovka s bublinou
značky Leitner na Tanvaldském Špičáku.
Lanovka nahradila
původní kotvový
vlek
Tanvaldský Špičák II mezi sjezdo vkami Kostelní a Slalomák, který hlavně po
otevření nové sjezdovky před pár lety již nesplňoval nároky lyžařů na pohodlnou
a rychlou přepravu na svah. Mnozí se s touto lanovkou již možná setkali, protože
pochází z rakouského Obertauernu, kde přepravovala návštěvníky mezi lety 1991 až
2017 jako lanovka Seekarspitzbahn, než byla nahrazena osmisedačkou s bublinami,
rovněž od firmy Leitner. V roce 2004 navíc čtyřsedačka prošla větší modernizací,
při níž dostala mj. zcela nové a pohodlnější sedačky s koženým čalouněním. Před
znovupostavením na Tanvaldském Špičáku prošla technologie lanovky kompletní
repasí. Délka trasy dosahuje 911 m při převýšení 220 metrů, celkem 69 sedaček
zajistí přepravní kapacitu 2200 osob za hodinu. Na trase je rozmístěno celkem 10
podpěr. Pohon je umístěn v horní stanici, hydraulické napínání se nachází naopak
v dolní stanici. Vpravo od dolní stanice bylo situováno rovněž depo pro všechny
sedačky.
Výstavba na
Tanvaldském Špičáku byla zahájena
demontáží původního vleku
na konci května. Během č ervna byly vybetonovány patky podpěr, při čemž pomáhal i
vrtulník. V polovině července byla zahájena montáž podpěr na připravené patky,
pro usazení třech z nich vzlétnul poslední červencový den vrtulník. Mezitím již
probíhala betonáž základů obou stanic, během srpna pak byla provedena montáž
dolní napínací stanice včetně opláštění, následována v průběhu září a října
stanicí horní. Paralelně probíhala také stavba objektu depa sedaček u dolní
stanice, koncem října bylo rozvinuto a zapleteno dopravní lano. Po provedení
zátěžových zkoušek na konci listopadu byla nová lanovka uvedena do pravidelného
provozu 22. prosince 2018.
Celková hodnota
investice dosáhla čtyřiceti
milionů korun a nebyly na ni použity žádné dotační prostředky. Přeprav ní
kapacita celého areálu se dvěma lanovkami (tou první je neodpojitelná
čtyřsedačka Doppelmayr Tanvaldský Špičák I z roku 2003), pěti lyžařskými vleky a
8,2 kilometry sjezdovek vzroste na 7260 osob/hod, do dvou let by měla na
Tanvaldském Špičáku II přibýt také nová budova s půjčovnou lyží, bufetem nebo
zázemím pro lyžařskou školu.
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|