
|
Nová lanovka Dámská na
Klínovci
Po výstavbě lanovek Centrální (odpojitelná čtyřsedačka s oranžovými bublinami) v
roce 2011, Přemostěná (neodpojitelná čtyřsedačka) v roce 2012 a Jáchymovská v
roce 2014 (odpojitelná čtyřsedačka s oranžovými bublinami nahrazující
jednosedačkovou lanovku z Transporty Chrudim z roku 1965) se provozovatel
Skiareálu Klínovec rozhodl v roce 2019 nahradit požadavkům střediska již
nevyhovující neodpojitelnou trojsedačkovou lanovku Dámská moderní odpojitelnou
čtyřsedačkou s komfortním vybavením - s oranžovými bublinami a s vyhřívanými
sedáky s koženými potahy.
Původně provozovatel uvažoval o pořízení
starší repasované lanovky, nakonec bylo ale rozhodnuto ve prospěch zcela nové
technologie. Dodavatele m nové lanovky se stala firma Doppelmayr, jedná se o
první novou lanovku této firmy v České republice od roku 2014. Připomeňme, že
trojsedačka Dámská od firmy Graffer byla na Klínovci v provozu od roku 2005 a
úplně původně přepravovala lyžaře v letech 1986 až 2003 v italském středisku
Marilleva jako lanovka Orso Bruno. Trasa nové čtyřsedačky se oproti původní
lanovce nezměnila - měří 1210 metrů při převýšení 232 m, naopak znatelně se
zvýšila přepravní kapacita lanovky, která dosáhla hodnoty 2200 osob za hodinu.
Díky dvojnásobné dopravní rychlosti se doba jízdy zkrá tila na méně než čtyři a půl
minuty. Obě stanice s vysokým proskleným zastřešením jsou realizovány ve
standardním designu UNI-G s černo-oranžovo-šedým barevným provedením (shodným s
ostatními lanovkami na Klínovci), horní poháněcí stanice se nachází na vrcholu
Klínovce v nadmořské výšce 1235 m n. m. Garážování všech 80 sedaček je řešeno
jako kombinované – 50 sedaček parkuje na odstavné koleji u dolní stanice a
zbývajících 30 sedaček pak v oběhu dolní stanice (staniční garážování). Na trati
je rozmístěno celkem 11 podpěr - o šest méně než u původní lanovky.
Výstavba byla zahájena v polovině července
demontáží původní trojsedačkové lanovky, následně v srpnu probíhala betonáž
základů a pilí řů dolní stanice a patek podpěr. 24. září následovala montáž
nových podpěr č. 5 až 9 v hůře přístupné části trasy prostřednictvím vrtulníku,
7. října pak byly usazeny podpěry č. 2, 3 a 10, rovněž prostřednictvím
vrtulníku. Montáž zbývajících podpěr proběhla poté pomocí jeřábu. V první
polovině října byla zkompletována dolní stanice, následována ve druhé polovině
října stanicí horní. Začátkem listopadu přišlo na řadu rozvinování a zaplétání
dopravního lana Fatzer a završení výstavby nastalo v neděli 15. prosince
provedením zátěžových zkoušek, jako zátěž posloužilo, tak jak už je na českých
horách tradicí, celkem 200 pivních sudů. 14. prosince 2019 pak byla nová lanovka
uvedena do pravidelného provozu.. Novou lanovku Dámská, stejně jako všechny
předchozí nové lanovky na Klínovci, postavila osvědčená stavební firma KERS.
Klínovec také navýšil kapacitu retenčních nádrží sloužící k výrobě sněhu o
zhruba 20 tisíc kubíků, pořízena byla také nová vrtulová děla. Investice do
sezony 2019/20 dosáhly zhruba 150 milionů korun, přičemž nejvyšší položku tvoří
právě stavba nové lanovky v hodnotě 110 milionů. Připomeňme, že již v roce 2018 byla rozšířena Dámská sjezdovka na dvojnásobnou šířku.
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|