
|
Nová lanovka D-Line
ve skiareálu Kraličák
V roce 2021 byla do provozu uvedena
nejmodernější česká lanovka – šestisedačka systému D-Line ve skiareálu Kraličák
nedaleko Starého města pod Sněžníkem.
Skiareál Kraličák má poměrně mladou historii. Již dříve se zde sice nacházely
tři kratší lyžařské vleky, na význam u
však získal teprve v roce 2008 výstavbou dvousedačkové lanové dráhy na trase
Stříbrnice – Štvanice (dráha od firmy Doppelmayr Lana byla dovezena z italského
Bormia, kde přepravovala lyžaře na trase Praimont – Cimino v letech 1982 až
2004) a následně o rok později dobudováním systému technického zasněžování a
propojením s Hynčicemi pod Sušinou prostřednictvím dvou odpojitelných lyžařských
vleků firmy Poma (jde o známá rychlá „Háčka“, jedno z nich má v horní části
trasy dokonce zalomení), čímž vznikla malá lyžařská houpačka. Hlavní atrakcí se
tak stala nová 1000 metrů dlouhá a asi 35 m široká sjezdovka podél nové lanovky,
která o pár let později získala ještě atraktivní objízdnou variantu prostřední
prudší části. Přibyla také ještě další dvě „Háčka“ v Hynčicích pod Sušinou
(jedno z nich obsluhuje strmou černou sjezdovku s názvem Sušina) a původní
sedačky na dvousedačkové lanovce byly v roce 2011 po jejím převzetí novým
majitelem vyměněny za modernější typ.
Vysoká oblíbenost sjezdovky ve Stříbrnicích vedla k tomu, že se provozovatel
areálu rozhodl nahradit dvousedačku o dpojitelnou
šestisedačkou s maximálním komfortním vybavením - s bublinami, s vyhřívanými
sedáky s koženými potahy a s individuálními opěrkami na nohy, které se spolu s
ochrannou zábranou odemykají jen ve stanicích a tím během jízdy zcela znemožňují
případné vypadnutí cestujících. Dodavatelem nové lanovky se stala firma
Doppelmayr, která premiérově v regionu Česká republika, Slovensko a Polsko
nabídla dráhu nejmodernější generace s označením D-Line. Systém D-Line pro
jednolanové odpojitelné lanovky představila firma Doppelmayr jako novinku v roce
2015. Jde o kompletně přepracovanou technologii vyznačující se vyšším jízdním
komfortem, snazší údržbou, tichým provozem a vyšší dopravní rychlostí. Výrobce
uvádí, že na systému D-Line najdeme 205 novinek, 31 inovací a 14 patentů.
Přepracovány byly všechny prvky lanové dráhy – staniční technologie, kladkové
baterie, spínací aparáty a vozy (kabinky a sedačky) a nedílnou součástí této
novinky je také nový design. Na výběr je více druhů opláštění stanic, je možné
jej realizovat také s multimediální plochou. To je také širší, takže zakrývá
celý vůz nacházející se ve stanici. Vyvinut byl zcela nový typ dvoupolohového
spínacího aparátu, kde svěrnou sílu vyvíjí vinuté pružiny, úpravou p rošlo také
provedení lanáče redukující hluk. Přístup k technologii stanice umožňuje
schodiště s menším stoupáním, pneumatikové dopravníky byly nově opatřeny
napínáky řemenů. Pro sedačkové lanovky byl vyvinut nový komfortnější a širší typ
sedačky s ergonomicky tvarovanými jednotlivými sedáky, pro kabinky zase
inovovaný a prostornější typ kabinek OMEGA V-10 firmy CWA. Z toho plyne i širší
rozchod dopravního lana na podpěrách. Nově zkonstruované zavěšení sedaček a
kabinek zaručuje vyšší jízdní komfort. D-Line je první jednolanový odpojitelný
systém, který je konstruován na dopravní rychlost až 7 m/s.
Trasa se oproti původní lanovce nezměnila (pouze dolní stanice byla umístěna
níže na úroveň parkoviště, což si vyžádalo rozsáhlé terénní úpravy) - měří 984
metrů při převýšení 246 m, naopak znatelně se zvýšila přepravní kapacita
lanovky, která dosahuje při plné rychlosti hodnoty 2550 osob za hodinu. Díky
dvojnásobné dopravní rychlosti se doba jízdy zkrátila na méně než 4 minuty. Obě
stanice jsou vybaveny vysokým proskleným zastřešením, horní poháněcí stanice se
nachází na vrcholu zalesněného kopce Štvanice v nadmořské výšce 868 m n. m.
Garážování všech 53 sedaček je řešeno jako staniční v obou stanicích, komfort a
bezpečnost nastupování zajišťuje nástupní pás, který dopraví lyžaře od vstupních
branek až na místo nástupu na sedačku. Sedačky s bublinami mají černé barevné
provedení hlavního rámu a závěsu. Na trati je rozmístěno celkem 8 podpěr - o
šest méně než u původní lanovky. Výstavba byla zahájena začátkem dubna 2020
demontáží původ ní dvousedačkové lanovky, následně během května a června
probíhala betonáž základů a pilířů obou stanic a patek podpěr. Koncem července
následovala montáž nových podpěr na svá místa. V první polovině srpna byla
zkompletována horní stanice, následována na přelomu srpna a září dolní stanicí.
Na konci září přišlo na řadu rozvinování a zaplétání dopravního lana. Výstavba
byla završena v prosinci 2020 provedením zátěžových zkoušek. Poprvé pro
veřejnost byla nová lanovka spuštěna na konci ledna 2021, z důvodu
protipandemických opatření pouze pro pěší návštěvníky. Stavební část
zajistila osvědčená stavební firma KERS. Jako zajímavost lze ještě uvést,
že nová lanovka ve Stříbrnicích je po Pustevnách a Koutech nad Desnou jako
teprve třetí lanovka v České republice vybavena podpěrou s mohutnou tlačnou
16-kladkovou baterií.
Novinkou letošní sezóny je také otevření další technicky zasněžované objízdné
sjezdovky Magistrála o délce 2300 metrů. Na rozdíl od původní dvousedačky je
nová šestisedačková lanovka provozována celoročně - přímo u její horní stanice
se nachází rozhledna válcovitého tvaru v dřevěném provedení o výšce 35 metrů. Ve
skiareálu Kraličák se nachází také dvousedačková lanovka Kaple zprovozněná v
zimní sezóně 2019/20, obě lanovky pak doplňuje několik lyžařských vleků, které
obsluhují 10,5 kilometrů sjezdových tratí všech obtížností.
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|