* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Nová lanovka D-Line ve skiareálu Kraličák

V roce 2021 byla do provozu uvedena nejmodernější česká lanovka – šestisedačka systému D-Line ve skiareálu Kraličák nedaleko Starého města pod Sněžníkem.

Skiareál Kraličák má poměrně mladou historii. Již dříve se zde sice nacházely tři kratší lyžařské vleky, na význam
u však získal teprve v roce 2008 výstavbou dvousedačkové lanové dráhy na trase Stříbrnice – Štvanice (dráha od firmy Doppelmayr Lana byla dovezena z italského Bormia, kde přepravovala lyžaře na trase Praimont – Cimino v letech 1982 až 2004) a následně o rok později dobudováním systému technického zasněžování a propojením s Hynčicemi pod Sušinou prostřednictvím dvou odpojitelných lyžařských vleků firmy Poma (jde o známá rychlá „Háčka“, jedno z nich má v horní části trasy dokonce zalomení), čímž vznikla malá lyžařská houpačka. Hlavní atrakcí se tak stala nová 1000 metrů dlouhá a asi 35 m široká sjezdovka podél nové lanovky, která o pár let později získala ještě atraktivní objízdnou variantu prostřední prudší části. Přibyla také ještě další dvě „Háčka“ v Hynčicích pod Sušinou (jedno z nich obsluhuje strmou černou sjezdovku s názvem Sušina) a původní sedačky na dvousedačkové lanovce byly v roce 2011 po jejím převzetí novým majitelem vyměněny za modernější typ.

Vysoká oblíbenost sjezdovky ve Stříbrnicích vedla k tomu, že se provozovatel areálu rozhodl nahradit dvousedačku odpojitelnou šestisedačkou s maximálním komfortním vybavením - s bublinami, s vyhřívanými sedáky s koženými potahy a s individuálními opěrkami na nohy, které se spolu s ochrannou zábranou odemykají jen ve stanicích a tím během jízdy zcela znemožňují případné vypadnutí cestujících. Dodavatelem nové lanovky se stala firma Doppelmayr, která premiérově v regionu Česká republika, Slovensko a Polsko nabídla dráhu nejmodernější generace s označením D-Line. Systém D-Line pro jednolanové odpojitelné lanovky představila firma Doppelmayr jako novinku v roce 2015. Jde o kompletně přepracovanou technologii vyznačující se vyšším jízdním komfortem, snazší údržbou, tichým provozem a vyšší dopravní rychlostí. Výrobce uvádí, že na systému D-Line najdeme 205 novinek, 31 inovací a 14 patentů. Přepracovány byly všechny prvky lanové dráhy – staniční technologie, kladkové baterie, spínací aparáty a vozy (kabinky a sedačky) a nedílnou součástí této novinky je také nový design. Na výběr je více druhů opláštění stanic, je možné jej realizovat také s multimediální plochou. To je také širší, takže zakrývá celý vůz nacházející se ve stanici. Vyvinut byl zcela nový typ dvoupolohového spínacího aparátu, kde svěrnou sílu vyvíjí vinuté pružiny, úpravou prošlo také provedení lanáče redukující hluk. Přístup k technologii stanice umožňuje schodiště s menším stoupáním, pneumatikové dopravníky byly nově opatřeny napínáky řemenů. Pro sedačkové lanovky byl vyvinut nový komfortnější a širší typ sedačky s ergonomicky tvarovanými jednotlivými sedáky, pro kabinky zase inovovaný a prostornější typ kabinek OMEGA V-10 firmy CWA. Z toho plyne i širší rozchod dopravního lana na podpěrách. Nově zkonstruované zavěšení sedaček a kabinek zaručuje vyšší jízdní komfort. D-Line je první jednolanový odpojitelný systém, který je konstruován na dopravní rychlost až 7 m/s.

Trasa se oproti původní lanovce nezměnila (pouze dolní stanice byla umístěna níže na úroveň parkoviště, což si vyžádalo rozsáhlé terénní úpravy) - měří 984 metrů při převýšení 246 m, naopak znatelně se zvýšila přepravní kapacita lanovky, která dosahuje při plné rychlosti hodnoty 2550 osob za hodinu. Díky dvojnásobné dopravní rychlosti se doba jízdy zkrátila na méně než 4 minuty. Obě stanice jsou vybaveny vysokým proskleným zastřešením, horní poháněcí stanice se nachází na vrcholu zalesněného kopce Štvanice v nadmořské výšce 868 m n. m. Garážování všech 53 sedaček je řešeno jako staniční v obou stanicích, komfort a bezpečnost nastupování zajišťuje nástupní pás, který dopraví lyžaře od vstupních branek až na místo nástupu na sedačku. Sedačky s bublinami mají černé barevné provedení hlavního rámu a závěsu. Na trati je rozmístěno celkem 8 podpěr - o šest méně než u původní lanovky. Výstavba byla zahájena začátkem dubna 2020 demontáží původní dvousedačkové lanovky, následně během května a června probíhala betonáž základů a pilířů obou stanic a patek podpěr. Koncem července následovala montáž nových podpěr na svá místa. V první polovině srpna byla zkompletována horní stanice, následována na přelomu srpna a září dolní stanicí. Na konci září přišlo na řadu rozvinování a zaplétání dopravního lana. Výstavba byla završena v prosinci 2020 provedením zátěžových zkoušek. Poprvé pro veřejnost byla nová lanovka spuštěna na konci ledna 2021, z důvodu protipandemických opatření  pouze pro pěší návštěvníky. Stavební část zajistila osvědčená stavební firma KERS.  Jako zajímavost lze ještě uvést, že nová lanovka ve Stříbrnicích je po Pustevnách a Koutech nad Desnou jako teprve třetí lanovka v České republice vybavena podpěrou s mohutnou tlačnou 16-kladkovou baterií.

Novinkou letošní sezóny je také otevření další technicky zasněžované objízdné sjezdovky Magistrála o délce 2300 metrů. Na rozdíl od původní dvousedačky je nová šestisedačková lanovka provozována celoročně - přímo u její horní stanice se nachází rozhledna válcovitého tvaru v dřevěném provedení o výšce 35 metrů. Ve skiareálu Kraličák se nachází také dvousedačková lanovka Kaple zprovozněná v zimní sezóně 2019/20, obě lanovky pak doplňuje několik lyžařských vleků, které obsluhují 10,5 kilometrů sjezdových tratí všech obtížností.

Radim Polcer

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku