|
|
|
|
Nová lanovka v Říčkách v Orlických horách Zásadní novinkou roku 2020 byla odpojitelná šestisedačková lanovka s bublinou značky Leitner v Říčkách v Orlických horách. Nahradila původní neodpojitelnou čtyřsedačku firmy Poma na Zakletý vrch, která již i přes svůj nízký věk (pouhých 14 let) s ohledem na svou délku nemohla nesplňovat nároky lyžařů na pohodlnou a rychlou přepravu na svah. Připomeňme, že čtyřsedačková lanovka s poháněcí stanicí typu Unifix nahradila v Říčkách v roce 2006 unikátní zalomený kotvový vlek od firmy Transporta Chrudim s trasou ve tvaru trojúhelníku. Mnozí se s šestisedačkovou lanovkou, která se letos v Říčkách postavila, již možná setkali, protože pochází z rakouského střediska Steinplatte, kde přepravovala návštěvníky jako lanovka Kapellenbahn, než byla v roce 2020 nahrazena osmisedačkou s bublinami, tentokrát od firmy Doppelmayr. Jde tak o první nahrazenou šestisedačku s bublinami na světě. Před znovupostavením v Říčkách prošla technologie lanovky kompletní repasí. Délka trasy dosahuje 1197 m při převýšení 246 metrů, celkem 74 sedaček zajišťuje přepravní kapacitu 2800 osob za hodinu, tedy o něco více než u původní lanovky. Na trase je rozmístěno celkem 14 podpěr (z toho 2 tlačné a 2 nosnotlačné), tedy o jednu více než u původní čtyřsedačkové lanovky, pozice podpěr byly navíc přibližně zachovány. Pohon i hydraulické napínání je umístěno v dolní stanici. Vpravo od dolní stanice bylo situováno rovněž depo pro všechny sedačky. Komfort a bezpečnost nastupování zajišťuje nástupní pás, který dopraví lyžaře od vstupních branek až na místo nástupu na sedačku. Již na Steinplatte byly sedačky pro dosažení lepší odolnosti vůči větru dodatečně vybaveny speciálními hydraulickými tlumiči výkyvů (tzv. banány), tyto tlumiče jsou samozřejmě využity i v Říčkách. Výstavba byla zahájena na začátku května 2020 demontáží původní čtyřsedačkové lanovky, následně během května a června probíhala betonáž základů a pilířů obou stanic a patek podpěr. Koncem července byla zahájena montáž nových podpěr na svá místa, která vyvrcholila vrtulníkovou montáží podpěr č. 8 až 12 v hůře přístupné části trasy, celkem bylo zapotřebí 21 letů. Koncem srpna byla zkompletována horní stanice, následována začátkem září stanicí dolní. Na konci října pak přišlo na řadu rozvinování a zaplétání dopravního lana. V měsíci září také započala také stavba objektu depa sedaček u dolní stanice. Stavební část realizovala osvědčená stavební firma KERS, repasi a montáž technologie pak firma SNOWTECH. Dopravní lano o průměru 43 mm je nové od firmy Fatzer. Do provozu byla nová lanovka uvedena 19. prosince 2020. V létě 2021 pak byla ještě dokončena montáž zařízení depa sedaček. Jde o první šestisedačkovou lanovku v Orlických horách. Celková hodnota investice dosáhla více než 50 milionů korun a nebyly na ni použity žádné dotační prostředky. Přepravní kapacita celého areálu s novou lanovkou, 2 lyžařskými vleky, pojízdným pásem a 4,2 kilometry sjezdovek vzrostla na 5850 osob/hod. Radim Polcer Zpět na zprávy a články Zpět na úvodní stránku
|