
|
Nová lanovka v
Říčkách v Orlických horách
Zásadní novinkou roku 2020 byla odpojitelná šestisedačková lanovka s bublinou
značky Leitner v Říčkách v Orlických horách.
Nahradila původní
neodpojitelnou
čtyřsedačku firmy Poma na Zakletý vrch, která již i přes svůj nízký věk (pouhých
14 let) s ohledem na svou délku nemohla nesplňov at nároky lyžařů na pohodlnou a
rychlou přepravu na svah. Připomeňme, že čtyřsedačková lanovka s poháněcí
stanicí typu Unifix nahradila v Říčkách v roce 2006 unikátní zalomený kotvový
vlek od firmy Transporta Chrudim s trasou ve tvaru trojúhelníku. Mnozí se s
šestisedačkovou lanovkou, která se
letos v Říčkách postavila, již možná setkali, protože pochází z rakouského
střediska Steinplatte, kde přepravovala návštěvníky jako lanovka Kapellenbahn,
než byla v roce 2020 nahrazena osmisedačkou s bublinami, tentokrát od firmy
Doppelmayr. Jde tak o první nahrazenou šestisedačku s bublinami na světě. Před
znovupostavením v Říčkách prošla technologie lanovky kompletní repasí. Délka
trasy dosahuje 1197 m při převýšení 246 metrů, celkem 74 sedaček zajišťuje
přepravní kapacitu 2800 osob za hodinu, tedy o něco více než u původní lanovky.
Na trase je
rozmístěno celkem 14 podpěr (z toho 2 tlačné a 2 nosnotlačné), tedy
o jednu více než u původní čtyřsedačkové lanovky, pozice podpěr byly navíc
přibližně zachovány. Pohon i hydraulické napínání je umístěno v dolní stanici.
Vpravo od dolní stanice bylo situováno rovněž depo pro všechny sedačky. Komfort
a bezpečnost nastupování zajišťuje nástupní pás, který dopraví lyžaře od
vstupních branek až na místo nástupu na sedačku. Již na Steinplatte byly sedačky
pro dosažení lepší odolnosti vůči větru dodatečně vybaveny speciálními
hydraulickými tlumiči výkyvů (tzv. banány), tyto tlumiče jsou samozřejmě využity
i v Říčkách.
Výstavba byla
zahájena na začátku května 2020 demontáží původní čtyřsedačkové
lan ovky, následně během května a června probíhala betonáž základů a pilířů obou
stanic a patek podpěr. Koncem července byla zahájena montáž nových podpěr na svá
místa, která vyvrcholila vrtulníkovou montáží podpěr č. 8 až 12 v hůře přístupné
části trasy, celkem bylo zapotřebí 21 letů. Koncem srpna byla zkompletována
horní stanice, následována začátkem září stanicí dolní. Na konci října pak
přišlo na řadu rozvinování a zaplétání dopravního lana. V měsíci září také
započala také stavba objektu depa sedaček u dolní stanice. Stavební část
realizovala osvědčená stavební firma KERS, repasi a montáž technologie pak firma
SNOWTECH. Dopravní lano o průměru 43 mm je nové od firmy Fatzer. Do provozu byla
nová lanovka uvedena 19. prosince 2020. V létě 2021 pak byla ještě dokončena
montáž zařízení depa sedaček. Jde o první šestisedačkovou lanovku v Orlických
horách. Celková hodnota investice dosáhla více než 50 milionů korun a nebyly na
ni použity žádné dotační prostředky. Přepravní kapacita celého areálu s novou
lanovkou, 2 lyžařskými vleky, pojízdným pásem a 4,2 kilometry sjezdovek vzrostla
na 5850 osob/hod.
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|