
|
Nová lanovka na Červenohorském sedle
Bezesporu největší investicí roku 2021 do lanové dopravy na českých horách byla odpojitelná čtyřsedačka s bublinou na Červenohorském sedle.
Připomeňme
si, že loni uplynulo přesně 10 let od chvíle, kdy byla uvedena do provozu první
lanovka na Červenohorském sedle. Šlo o použitou neodpojitelnou čtyřsedač ku s
rozběhovým pásem. Sedačková lanovka méně známého a dnes již neexistujícího
výrobce SSG (Swoboda Seilbahnbau GmbH, dříve jednoduše Swoboda) pocházela z
rakouského střediska Königsleiten (součást známé Zillertal Areny), kde
sloužila lyžařům od roku 1989 do roku 2011 pod názvem Königsleiten 2000,
kdy ji nahradila osmikabinková lanovka s oranžovými okny (po první vlaštovce
Grand-Jet v Jasné se tehdy jednalo teprve o druhou takovouto lanovku na světě).
Na Červenohorském sedle nahradila lanová dráha zalomený lyžařský vlek Tatrapoma
H180 na vrchol Velkého Klínovce a přispěla tak k výraznému zvýšení
komfortu v tomto areálu.
Výstavba na
Červenohorském sedle byla tehdy zahájena v srpnu 2011, po vybetonování patek
podpěr a základů stanic firm ou KERS byl pro montáž sedmi podpěr (z celkových
šestnácti) v dolní části trasy nacházející se v těžko přístupném terénu 21.
října 2011 využit vrtulník firmy Techmont. Celkem bylo provedeno 26 letů
v členění 7x tubus podpěry, 7x hlava podpěry a 12x kladková baterie a celá akce
nezabrala víc než 4 hodiny. V listopadu následovala montáž stanic a po rozvinutí
a zapletení dopravního lana, usazení sedaček a provedení dokončovacích prací byl
pravidelný provoz zahájen 21. ledna 2012. Z hlediska koncepce stanic byla
lanovka rozšířeného uspořádání s dolní poháněcí a napínací stanicí a
s jednoduchou horní vratnou stanicí, napínací systém byl však realizován
netradičně prostřednictvím mechanického závaží o hmotnosti 35 tun. U každé
stanice se nacházela skupina 2 podpěr (u dolní stanice tlačných), trasa byla
tvořena standardními nosnými a dvěma nosnotlačnými podpěrami. V roce 2014
vstoupil do areálu nový investor, který rozjel tolik potřebné další investice.
Prioritou bylo především vybudování systému technického zasněžování, areál byl
do té doby závislý pouze na přírodním sněhu.
Pokrok se ovšem
nedá zastavit, a tak již v roce 2019 začal provozovatel areálu na Červenohorském
sedle pokukovat po lepší z ánovní lanovce v Alpách, která by byla odpojitelná a
měla bubliny. Příležitost se naskytla v jihotyrolském malém areálu Ladurns,
který se v tomto roce chystal vyměnit původní čtyřsedačku Wastenegg za novou
šestisedačku v prodloužené trase. S rokem výroby 2002 byla původní čtyřsedačka
od firmy Leitner velmi mladým zařízením (v provozu bylo pouhých 17 let) a na
Červenohorském sedle bude ještě dlouho prokazovat dobré služby. Zajímavostí
lanovky Wastenegg byl její přímý pohon bez převodovky nazvaný DirectDrive, tehdy
šlo o jednu z prvních lanovek s tímto druhem pohonu. Pro zvýšení spolehlivosti
byl na Červenohorském sedle tento DirectDrive první generace nahrazen novým
standardním pohonem s převodovkou. Umístěn je v podzemním provedení v dolní
stanici. Také další důležité součástí lanové dráhy jako řídicí elektronika,
dopravní lano nebo ložiska lanáčů jsou kompletně nové. Lano bylo objednáno u
českého výrobce ŽDB drátovna z Bohumína, která je renomovaným výrobcem lan. Obě
kompaktní stanice jsou vybaveny nízkým zakrytím staničních dopravníků. Délka
trasy dosahuje 1036 m při převýšení 288 metrů, celkem 70 sedaček zajistí
přepravní kapacitu 2210 osob za hodinu. Horní vratná stanice s hydraulickým
napínáním leží v nadmořské výšce 1164 m n. m. Na trase nové lanovky je
rozmístěno celkem 14 podpěr (z toho 1 tlačná a 1 nosnotlačná), podpěry č. 2 až
13 byly namontovány přímo na patky původní lanovky, pro což byly nové podpěry
opatřeny speciálními mezikusy. Vpravo od dolní stanice je situováno depo
sedaček.
Výstavba byla
zahájena na začátku června demontáží původní lanovky, následně od poloviny
července probíhala betonáž základů a pilířů obou stanic a patek po dpěr.
V průběhu září byla zkompletována horní vratná stanice a podpěry v horní části
trasy, pro usazení podpěr ve strmém terénu vzlétnul ve dvou fázích o nedělích
26.9.2021 (podpěry č. 2 až 9) a 24.10.2021 (podpěry č. 12 až 14) vrtulník.
S ohledem na náročnost celého projektu pak začala nová lanovka sloužit lyžařům
22.12.2022 a je tak novinkou této zimní sezóny. Kromě čtyřsedačkové lanovky
disponuje skiareál ještě 7 lyžařskými vleky značek Tatrapoma a Doppelmayr
(celková přepravní kapacita areálu činí 6400 osob/hod) a více než 8 kilometry
sjezdových tratí všech náročností, snow parkem, lyžařskou školou i půjčovnou.
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|