|
Šestisedačková
lanovka na Ovčárně
Tento článek je pouze tradiční 1.-aprílový příspěvek, třeba se ale lanovky na Ovčárně
jednou dočkáme..
Nejvýše položený český lyžařský
areál – Praděd-Ovčárna - se v letošním roce dočká zásadní modernizace.
Namísto stávajících lyžařských vleků Tatrapoma H, tj. C a B1,2 („dvojvlek“),
bude vybudována moderní šestimístná sedačková lanovka s bublinami. Ta bude
vedena v trase vleku C, avšak v dolní části s prodloužením o 54 metrů (dolní
stanice se bude nacházet pod úrovní parkoviště u Horského hotelu Figura) a v
horní části s prodloužením o 35 metrů (tak, aby se horní stanice nacházela v
rovině). Celková délka tedy dosáhne 668 metrů při převýšení 153 m. Původní vleky
Tatrapoma budou demontovány.
Využita bude technologie firmy Leitner, která byla postavena v roce 2019 jako
Mitterkaserbahn v německém menším středisku Jenner, v provozu však byla pouhé 3
zimní sezóny a v letošním roce bude z důvodu nerentability provozu demontována
(lyžování na Jenneru bylo ukončeno). Přepravní kapacita šestisedačky na Ovčárně
dosáhne hodnoty 1480 osob/hod a nepřevýší tak kapacitu původních lyžařských
vleků, resp. bude mírně snížena jako ústupek ochraně přírody. Všech 22 sedaček
(více jich na Jenneru ani nebylo – kapacita zde činila pouze 1400 osob/hod) bude
garážováno v oběhu dolní stanice – staniční garážování. Sedačky jsou vybaveny
komfortní koženým čalouněním a individuálními opěrkami na lyže.
Vzhledem k tomu, že obě stanice na Jenneru se nacházely v budově, bude firmou
Leitner dodáno nové opláštění – klasické vysoké pro dolní a nízké s tunelovým
zakrytím staničních dopravníků pro horní stanici. Z prostorových důvodů bude
nástup situován jako kolmý na osu trati. Pohon se bude nacházet v dolní stanici.
Na trase bude rozmístěno celkem 8 podpěr, podpěry č. 3 až 7 budou umístěny ve
stejných pozicích jako u původního vleku, což byla podmínka ochrany přírody.
Nová lanovka se stane třetí šestisedačkou v
Moravskoslezském kraji a současně bude nejkratší šestisedačkou v České
republice. Po mnoha letech jednání tak bylo dosaženo přijatelného kompromisu
mezi zájmy ochrany přírody a zájmy lyžařů – komfort lyžařů se rapidně zvýší,
aniž by došlo k navýšení celkové návštěvnosti střediska a ačkoliv bude mít nová
lanovka určitý dopad na krajinný ráz, bude toto plně kompenzováno demontáží 16
podpěr a 6 stanic původních lyžařských vleků.
Technické parametry lanovky:
Typ: CD6C
Tažná větev: pravá
Umístění pohonu: dolní stanice
Systém napínání: hydraulický v horní stanici
Přepravní kapacita: 1480 osob/hod
Šikmá délka: 668 m
Převýšení: 153 m
Dolní stanice: 1291 m n. m
Horní stanice: 1444 m n. m
Výkon hlavního pohonu: 306 kW
Průměr dopravního lana: 42 mm
Maximální dopravní rychlost: 5,0 m/s
Čas jízdy: 2,7 min
Počet sedaček: 22
Vzdálenost sedaček: 73 m
Počet podpěr: 8
Výrobce: Leitner
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|
|