
|
Nově postavená
čtyřsedačka
ve Filipovicích
V sobotu 28.
prosince 2024 zahájila pravidelný provoz nově postavená odpojitelná čtyřsedačka
s bublinou ve Skiparku Filipovice v Jeseníkách.
Skipark Filipovice
se nachází u obce Bělá pod Pradědem na úpatí Červené hory v nadmořské výšce
670–870 metrů a je vzd álen jen 10 kilometrů od města Jeseník. Tento lyžařský
areál je poměrně mladý - vzniknul teprve v roce 1998 výstavbou prvního
lyžařského vleku, který o šest let později doplnil druhý paralelní vlek. V roce
2006 se areál dočkal výstavby systému technického zasněžování, o rok později
byla nabídka sjezdových tratí rozšířena o modrou sjezdovku. A konečně v roce
2009 se podařilo realizovat delší dobu připravovanou stavbu sedačkové lanovky,
jejíž trasa byla prodloužena o 400 metrů na téměř dvojnásobek dosavadní délky a
vedla až na vrchol. Šlo o neodpojitelnou dvousedačku s rozběhovým pásem, která
pocházela z rakouského Zürsu (oblast Ski Arlberg), kde přepravovala lyžaře pod
jménem Muggengratbahn, než byla nahrazena šestisedačkou. Šlo tehdy o první
lanovku od firmy Girak v České republice. Výstavba dráhy byla zahájena na
přelomu srpna a září 2009 a své první lyžaře svezla lanovka 5. února 2010. O pár
let později následoval ještě kotvový vlek na místě původních lyžařských vleků.
Další významná
etapa rozvoje skiareálu nastala v roce 2024, když bylo rozhodnuto o náhrad ě
stávající dvousedačky rychlejší odpojitelnou čtyřsedačkou Leitner dovezenou z
Itálie. Jedná se o původní lanovku Braia Fraida z Alta Badie, která zde byla
provozována od roku 1994 a v roce 2019 prošla modernizací. V letošním roce pak
ustoupila nové šestisedačce, rovněž od firmy Leitner. Protože sedačky dráhy
Braia Fraida nebyly vybaveny bublinou, budou ve Filipovicích využity sedačky s
bublinami z roku 1998 pocházející z lanovky Tresca v Pampeagu. Na trase nové
lanovky s přepravní kapacitou 1800 osob za hodinu je rozmístěno celkem 11 podpěr
(z toho 2 tlačné a 1 nosnotlačná). Obě kompaktní stanice, jejichž umístění se
oproti původní lanovce nezměnilo, jsou vybaveny nízkým zakrytím staničních
dopravníků. Vlevo od dolní stanice se nachází také depo pro všech 60 sedaček.
Sedačky jsou vybaveny komfortní koženým čalouněním. Pohon i hydraulické napínání
je umístěno v dolní stanici.
Výstavba byla
zahájena na jaře demontáží původní
lanovky, následovanou betonáží základů a pilířů
obou stanic a patek podpěr. Ve
druhé polovině července byla smontována horní stanice, na začátku srpna pak byly
smontovány a usazeny také podpěry. Podpěry č. 3 a 5 až 10 byly namontovány přímo
na patky původní lanovky (ty byly pouze rozšířeny – s výjimkou podpěr č. 6 a 8,
kde byly využity původní patky beze změny), pro což byly nové podpěry opatřeny
speciálními mezikusy. Pro podpěry č. 1, 2, 4 a 11, jejichž poloha se ve srovnání
s původní lanovkou změnila, byly vybetonovány patky zcela nové. V polovině srpna
následovala montáž také dolní stanice. Na konci října přišlo na řadu rozvinování
a zaplétání dopravního lana a po provedení zátěžových a brzdových zkoušek 18.
prosince byla nová lanovka 28.12.2024 uvedena do pravidelného provozu.
Zasněžováno je 100% sjezdových tratí ve středisku, jejichž celková délka
dosahuje 2,6 km. Hlavní sjezdovka je dlouhá 950 m (v alternativě s modrou
„objízdnou“ sjezdovkou až 1100 m) a její šířka osciluje mezi 40 a 60 metry. Svah
má severovýchodní orientaci a jeho průměrný sklon činí 23%. Skipark nabízí také
večerní lyžování, lyžařskou školu nebo snowpark s atrakcemi pro snowboardisty.
Paralelní lyžařský vlek byl zkrácen – dolní stanice byla posunuta výše, tak aby
nekolidovala se stanicí nové lanovky. Snadnou dostupnost areálu zaručuje jeho
umístění přímo u hlavní trasy z Jeseníku do Šumperku. Celková hodnota letošní
investice dosáhla 40 milionů korun a nová komfortní lanovka přispěje k výrazné
modernizaci tohoto menšího areálu, vhodného jak pro pohodové rodinné lyžování,
tak pro vyznavače sportovnějšího lyžování a snowboardingu.
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|