
|
Rekonstrukce
osobní lanové dráhy Špindlerův Mlýn - Pláň
Tento článek byl publikován v roce 1964 v podnikovém časopise Transportér při
příležitosti znovuuvedení rekonstruované jednosedačkové lanovky do provozu.
Článek publikujeme v dobovém znění, v jakém vyšel.
Při příležitosti uspořádání Mezinárodní universiády ve Špindlerově Mlýně byla
rekonstruována a modernizována jedna z nejstarších našich osobních lanových drah
- sedačková lanovka na Pláň. Celkové pojetí původního projektu bylo nynější
rekonstrukcí zcela změněno, dosáhlo se mnoha technických zdokonalení a
podstatného zvýšení parametrů.
Návštěvníci Špindlerova Mlýna, kteří se pamatují na charakteristický zvuk poháněcí
stanice i na nárazy při přejezdu sedaček přes podpěry, budou zcela určitě
překvapeni nehlučným chodem lanovky. Poháněcí zařízení bylo totiž z dolní
stanice odstraněno, poháněcí lanáč byl ponechán pouze ve funkci lanáče vratného
a nová poháněcí stanice byla vybudována na vrcholu Pláně, více než 300 m nad
původní horní stanicí. Na celé trase bylo použito nových dvou a čtyřkladkových
baterií, jejichž kladky jsou moderního lisovaného provedení, vyložené gumovou,
snadno vyměnitelnou bandáží.
Toto zdokonalení jistě ocení každý, kdo lanovku použije, pro naprosto klidný
přejezd sedaček přes podpěry. Veškeré sedačky byly v rámci rekonstrukce
vyměněny a bylo použito dokonalejšího uchycení na lano. Celý podélný profil
lanovky byl znovu přepočítán, vypuštěno několik podpěr, které při změněné
koncepci lanovky nebyly dále nutné a tyto pak většinou použity pro prodloužení
trasy. Několik jiných podpěr staré trasy bylo zdviženo o cca 0.5 - 1.2 m. Stará
horní vratná stanice byla zcela zrušena a místo ní vybudována na vrcholku Pláně
nová poháněcí stanice, vybavená novým moderním poháněcím zařízením, uloženým na
stabilním betonovém základu. Vlastní pohon lanovky byl opatřen komutátorovým
motorem, což umožňuje plynulou změnu rychlosti lanovky v rozmezí 0.37 až 2,03
m/sec. To ocení zvláště ti cestující, jímž je obtížné nasedat a vysedat za plné
provozní rychlosti; mají totiž možnost požádat obsluhu o snížení rychlosti.
Pohon byl dále vybaven předepsanými automatickými brzdami, lanový kotouč vyložen
gumovými segmentovými vložkami, což zlepšuje třecí poměry mezi lanem a kotoučem.
Po stránce vnějšího provedení je budova horní stanice vkusně a účelně navržena v
kombinaci žulového a cihlového zdiva a leštěného dřevěného obložení. V
současné době není zcela hotova, ale bude dokončena v letošním roce. Lanová
dráha byla podstatně zdokonalena i po stránce vybavení bezpečnostními
zařízeními. Na každé podpěře byly umístěny koncové vypínače, které automaticky
zastaví lanovku v případě náhodného vypadnutí lana z kladek. Rovněž pohon
lanovky je opatřen zařízením, které automaticky vypíná lanovku při překročení
otáček motoru o pět procent. Elektrická výzbroj ovládání lanové dráhy je zatím v
provizorním stavu, avšak bude ještě v tomto roce doplněna ovládacím panelem,
který umožní nastavení a automatické udržování libovolných obrátek motoru v
rámci výše uvedeného rozmezí rychlosti. Dále bude ještě dráha doplněna náhradním
zdrojem proudu - dieselagregátem - který dosud k dispozici nebyl a jehož
nedostatek způsobil vážné provozní potíže.
Závěrem zbývá ještě podotknout, že n. p. Transporta provedl tuto technicky
náročnou rekonstrukci za 10 měsíců ( od ukončení projektu rekonstrukce do
předání do provozu).
Více fotografií najdete ve FOTOGALERII
(Vladimír Bureš,
časopis Transportér)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|