* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Lanovka na Ještěd jezdí 75 let

Měla podpořit cestovní ruch a pomoci turistům dostat se snadněji na vrchol kopce. To byl hlavní záměr stavitelů visuté kabinové lanovky na Ještěd, která právě dnes slaví své pětasedmdesátiny. Lanovka se brzy stala jednou z nejvyhledávanějších atrakcí města Liberce. A je jí dodnes. „Slouží celoročně a je jedinou svého druhu v Česku,“ říká přednosta lanové dráhy Pavel Vursta. „Zařízení samozřejmě není úplně původní, bylo kompletně opravené a zmodernizované v první polovině sedmdesátých let, konstrukce ale zůstává stejná.“Kabiny, tehdy ještě barvy červené, které během čtyř minut překonají vzdálenost 1 188 metrů ze stanice v Horním Hanychově na vrchol Ještědu, začaly po laně jezdit v roce 1933. „Byla to tenkrát obrovská událost,“ poznamenal Vursta. „Akci organizovalo ministerstvo železnic a do Liberce se sjeli vedle šéfů tehdejších Českých drah, regionální politici, podnikatelé a zástupci firem, které se na výstavbě podílely. Před první jízdou dokonce odeslali telegram prezidentovi a pak dráhu spustili.“
Nápad postavit lanovku na Ještěd vznikl někde kolem roku 1924, kdy německá firma Bleichert předložila projekt majiteli hotelu na Ještědu, jímž byl Německý horský spolek pro Ještěd a Jizerské hory. Po peripetiích s povoleními a výběrovými řízeními byla nakonec stavbou pověřena firma František Wiesner, dnes Transporta Chrudim. Stavbu ukončili stavitelé za dvanáct měsíců a dvanáct dnů. Náklady na stavbu byly šest a půl milionu korun a zařízení celé bylo dílem domácích firem. První turisty vyvezla lanovka přesně před 75 lety. Liberecká lanová dráha byla druhou v pořadí po lanovce z Janských Lázní na Černou horu v Krkonoších. Ta už ale dnes nefunguje.
„Lanovku na Ještěd neustále modernizujeme tak, aby splňovala všechny bezpečnostní předpisy,“ upřesnil Vursta. „V poslední době jsme obě stanice bezbariérově přestavěli.“ Lanovka vždycky, až na období druhé světové války, patřila českým státním drahám. Tvoří jeden celek s vysílačem a horským hotelem Ještěd, který se chce jako unikátní dílo architekta Karla Hubáčka ucházet o zápis do UNESCO. „Lanovka i hotel patří k sobě a vzájemně si zvyšují atraktivitu,“ říká provozovatel horského hotelu Ještěd Petr Beitl. „A lidé to tak vnímají. Dokonce, když například lanovka z nějakého důvodu nejede, přijdou vynadat nám.“

(MF Dnes - Milada Prokopová)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku