|
|
|
|
Nová lanovka na Ramzové V zimní sezóně 2008/2009 se lyžaři na Ramzové dočkali výrazného zkvalitnění služeb. Dvousedačkovou lanovku na prvním úseku na Čerňavu totiž nahradila odpojitelná čtyřsedačka Leitner. Lyžařský areál na Ramzové patří mezi nejznámější a nejnavštěvovanější v Jeseníkách. Nachází se v nadmořské výšce 782 až 1351 metrů a disponuje celkovou přepravní kapacitou 4590 osob za hodinu. Ramzová byla dlouhou dobu jediným místem v Jesenikách, kde se lyžaři a turisté mohli svézt lanovou dráhou. Historie zdejšího lyžování sahá do 70. let minulého století. Tehdy bylo rozhodnuto o výstavbě lanové dráhy z Ramzové až na Šerák, a to ve dvou úsecích s přestupní stanicí na Čerňavě. Pro oba úseky byla zvolena technologie neodpojitelné jednosedačky, kterou dodala firma Transporta Chrudim. Podobně jako u podobných staveb té doby, i zde se výstavba značně protáhla. Zatímco technologie 1. úseku byla vyrobena již v letech 1972-73, lanovka byla uvedena do provozu až v roce 1976. Podobně i 2. úsek byl vyroben v letech 1978-79 a zprovozněn až v roce 1981, jednalo se tak o jednu z posledních lanovek z Transporty vůbec (po ní již následovaly jen některé exportní zakázky, např. jednosedačky do německého Thale nebo na kavkazský Elbrus). Investorem stavby byl tehdejší ONV v Šumperku, stavební část zajistil Okresní stavební podnik v Jeseníku a provozovatelem a vlastníkem se stal Místní národní výbor Lipová-Lázně. Ve stanici Čerňava se nacházely pohony obou úseků a napínání druhého úseku, první úsek byl napínán ve stanici Ramzová. Zatímco podél prvního úseku byla vybudována sjezdovka, druhý úsek má především ve druhé polovině velmi mírnou trasu a je tak využíván především turisty. Přestože začala technologie brzy zastarávat a kapacitně nedostačovat, přispěly obě lanovky k výraznému rozvoji cestovního ruchu v této části nejvyššího moravského pohoří. V zimní sezóně nabízí Ramzová široké možnosti sjezdového lyžování s výbornými sněhovými podmínkami, v letní sezóně zase lanovka ulehčuje nástup na hřebenovou túru ze Šeráku před Keprník až na Červenohorské sedlo. V roce 1991 byly lanové dráhy pronajaty soukromé firmě Bonera s.r.o., která začala na Ramzové budovat lyžařské středisko, které by uspokojilo i náročnější lyžaře. Zatímco v letní sezóně přepravní kapacita jednosedaček postačovala, v zimní sezóně se u dolní stanice především prvního úseku tvořily nekonečné fronty. V roce 1996, přesně 20 let od uvedení do provozu, bylo rozhodnuto vyřešit nedostatečnou přepravní kapacitu prvního úseku náhradou jednosedačkové lanovky dvousedačkovou. Vzhledem k finančním možnostem provozovatele byla vybrána použitá technologie. Jedná se o technologii do té doby v Čechách málo známého výrobce Nascivera, která byla dovezena z italského střediska Bellamonte – Alpe Lusia. V tomto středisku sloužila 12 let na trase Castelir – Le Fassane a v roce 1995 byla nahrazena odpojitelnou čtyřsedačkou Leitner. Samotná výstavba byla na Ramzové realizována během jara 1996. Původní lanovka dojezdila 9. dubna a již 28. června, po pouhých 80 dnech výstavby zahájila nová lanovka pravidelný provoz. Nové stanice jsou umístěny před původními, čímž se délka trasy trochu zkrátila. Původní stanice dnes slouží provozovateli areálu jako technické zázemí. Pohon i napínací závaží se nachází v dolní stanici, v horní stanici je umístěn pouze jednoduchý vratný lanáč. Nové podpěry v počtu 16 ks byly zvýšeny pomocí speciálních mezikusů a jsou umístěny na původních patkách jednosedačky. Zajímavostí je, že na této lanovce byly u nás poprvé kladkové baterie upevněny pomocí křížového čepu, což představuje kompromis mezi pevným a volným upevněním. Technologie byla ve velmi dobrém technickém stavu a protože byla trasa lanovky v Dolomitech delší, zůstalo novému provozovateli k dispozici i dostatek náhradních dílů, jako jsou sedačky nebo kladkové baterie. Výměna technologie přinesla více než ztrojnásobení přepravní kapacity.
Během dalších let
vyhledávalo Ramzovou stále více lyžařů a ani výstavba 3 nových lyžařských vleků
nepřinesla dostatečné zvýšení přepravní kapacity. Po pouhých 10 letech provozu
dvousedačkové lanovky tak bylo opět rozhodnuto o její náhradě. Vybrána byla opět
použitá technologie, ovšem odpojitelné
čtyřsedačky.
Ta přinese zkrácení jízdní doby na polovinu a zvýšení přepravní kapacity až na
2400 osob za hodinu. Lanovka firmy Leitner byla dovezena opět z Dolomit,
konkrétně ze střediska Corvara v Alta Badii. Zde přepravovala od roku 1990
lyžaře a turisty na Col Alt a v roce 2006 byla nahrazena osmimístnou kabinkovou
lanovkou, rovněž od firmy Leitner. Náhradou relativně mladého zařízení nebylo
sledováno zvýšení přepravní kapacity, ale především zvýšení komfortu přepravy
dětí a školních výprav
v zimní i letní
sezóně. Jako zajímavost lze rovněž uvést, že se jedná již o 6. přepravní
zařízení na této trase, tím prvním byla jednosedačková
lanovka z roku 1947. Ale vraťme se zpět k Ramzové. Lanovka zde měla být
postavena již v roce 2006, kvůli průtahům s administrativou se to podařilo až
v letošním roce. Výstavba byla zahájena 20. června
2008, jako první byl vykácen průsek lesem pro novou trasu, která se nachází
vpravo od původní. Dolní stanice byla zároveň posunuta o 200 metrů níž a nachází
se tak jen několik desítek metrů od parkoviště. Nová trasa je sice delší
než původní v Corvaře, to bylo ale vykompenzováno nižším převýšením. Chybějících
30 sedaček pak dodá firma Leitner podle původního vzoru. Stavební část si
zajistila firma Bonera vlastními silami. Lanovka dostala kompletně novou
elektroinstalaci, kterou vyrobila firma Jungman z Plzně. Pohon se
nachází v horní stanici, hydraulické napínání pak v stanici dolní. Během srpna
byly vybetonovány patky všech 14 podpěr a na přelomu srpna a září pak byla
zahájena montáž samotné technologie. Na začátku října již byly smontovány obě
stanice a rozvinuto a zapleteno dopravní lano. V závislosti na počasí
předpokládá provozovatel uvedení nové lanovky do provozu nejpozději 25. prosince
2008. Celková hodnota letošní investice činí téměř 50 milionů
a je plně hrazena firmou Bonera. Původní dvousedačka zůstane ještě tuto zimní
sezónu jako záloha a na jaře 2009 pak bude demontována. Vzhledem k tomu, že
technologie je stále ve velmi dobrém technickém stavu, měla by být využita pro
náhradu jednosedačky na 2. úseku, která se pravděpodobně uskuteční již v příštím
roce (u této investice plánuje provozovatel
zažádání o dotace, od čehož se bude odvíjet i termín realizace).
Radim Polcer Zpět na zprávy a články Zpět na úvodní stránku
|