
|
Nová lanovka
na Ramzové
V zimní sezóně
2008/2009 se lyžaři na Ramzové dočkali výrazného zkvalitnění služeb. Dvousedačkovou lanovku na prvním úseku na Čerňavu totiž nahradila odpojitelná
čtyřsedačka Leitner. Lyžařský areál na Ramzové patří mezi nejznámější a
nejnavštěvovanější v Jeseníkách. Nachází se v nadmořské výšce 782 až 1351 metrů
a disponuje celkovou přepravní kapacitou 4590 osob za hodinu. Ramzová byla
dlouhou dobu jediným místem v Jesenikách, kde se lyžaři a turisté mohli svézt
lanovou dráhou.
Historie zdejšího
lyžování sahá do 70. let minulého století. Tehdy bylo rozhodnuto o výstavbě
lanové dráhy z Ramzové až na Šerák, a to ve dvou úsecích s přestup ní
stanicí na Čerňavě. Pro oba úseky byla zvolena technologie neodpojitelné
jednosedačky, kterou dodala firma Transporta Chrudim. Podobně jako u podobných
staveb té
doby, i zde se výstavba značně protáhla. Zatímco technologie 1. úseku byla
vyrobena již v letech 1972-73, lanovka byla uvedena do provozu až v roce 1976.
Podobně i 2. úsek byl vyroben v letech 1978-79 a zprovozněn až v roce 1981,
jednalo se tak o jednu z posledních lanovek z Transporty vůbec (po ní již
následovaly jen některé exportní zakázky, např. jednosedačky do německého Thale
nebo na kavkazský Elbrus). Investorem
stavby byl tehdejší ONV v Šumperku, stavební část zajistil Okresní stavební
podnik v Jeseníku a provozovatelem a vlastníkem se stal Místní národní výbor
Lipová-Lázně. Ve stanici Čerňava se nacházely pohony obou úseků a napínání
druhého úseku, první úsek byl napínán ve stanici Ramzová. Zatímco podél prvního
úseku byla vybudována sjezdovka, druhý úsek má především ve druhé polovině velmi
mírnou trasu a je tak využíván především turisty. Přestože začala technologie
brzy zastarávat a kapacitně nedostačovat, přispěly obě lanovky k výraznému
rozvoji cestovního ruchu v této části nejvyššího moravského pohoří. V zimní
sezóně nabízí Ramzová široké možnosti sjezdového lyžování s výbornými sněhovými
podmínkami, v letní sezóně zase lanovka ulehčuje nástup na hřebenovou túru ze
Šeráku před Keprník až na Červenohorské sedlo.
V roce 1991 byly
lanové dráhy pronajaty soukromé firmě Bonera s.r.o., která začala na Ramzové
budovat lyžařské středisko, které by uspokojilo i náročnější lyžaře. Zatímco
v letní sezóně přepravní kapacita jednosedaček postačovala, v zimní sezóně se u
dolní stanice především prvního úseku tvořily nekonečné fronty. V roce 1996,
přesně 20 let od uvedení do provozu, bylo rozhodnuto vyřešit nedostatečnou
přepravní
kapacitu prvního úseku náhradou jednosedačkové lanovky dvousedačkovou. Vzhledem
k finančním možnostem provozovatele byla vybrána použitá technologie. Jedná se o
technologii do té doby v Čechách málo známého výrobce Nascivera, která byla
dovezena z italského střediska Bellamonte – Alpe Lusia. V tomto středisku
sloužila 12 let na trase Castelir – Le Fassane a v roce 1995 byla nahrazena
odpojitelnou čtyřsedačkou Leitner. Samotná výstavba byla na Ramzové realizována
během jara 1996. Původní lanovka dojezdila 9. dubna a již 28. června, po pouhých
80 dnech výstavby zahájila nová lanovka pravidelný provoz. Nové stanice jsou
umístěny před původními, čímž se délka trasy trochu zkrátila. Původní stanice
dnes slouží provozovateli areálu jako technické zázemí. Pohon i napínací závaží
se nachází v dolní stanici, v horní stanici je umístěn pouze jednoduchý vratný
lanáč. Nové podpěry v počtu 16 ks byly zvýšeny pomocí speciálních mezikusů a
jsou umístěny na původních patkách jednosedačky. Zajímavostí je, že na této
lanovce byly u nás poprvé kladkové baterie upevněny pomocí křížového čepu, což
představuje kompromis mezi pevným a volným upevněním. Technologie byla ve velmi
dobrém technickém stavu a protože byla trasa lanovky v Dolomitech delší, zůstalo
novému provozovateli k dispozici i dostatek náhradních dílů, jako jsou sedačky
nebo kladkové baterie. Výměna technologie přinesla více než ztrojnásobení
přepravní kapacity.
Během dalších let
vyhledávalo Ramzovou stále více lyžařů a ani výstavba 3 nových lyžařských vleků
nepřinesla dostatečné zvýšení přepravní kapacity. Po pouhých 10 letech provozu
dvousedačkové lanovky tak bylo opět rozhodnuto o její náhradě. Vybrána byla opět
použitá technologie, ovšem odpojitelné
čtyřsedačky.
Ta přinese zkrácení jízdní doby na polovinu a zvýšení přepravní kapacity až na
2400 osob za hodinu. Lanovka firmy Leitner byla dovezena opět z Dolomit,
konkrétně ze střediska Corvara v Alta Badii. Zde přepravovala od roku 1990
lyžaře a turisty na Col Alt a v roce 2006 byla nahrazena osmimístnou kabinkovou
lanovkou, rovněž od firmy Leitner. Náhradou relativně mladého zařízení nebylo
sledováno zvýšení přepravní kapacity, ale především zvýšení komfortu přepravy
dětí a školních výprav
v zimní i letní
sezóně. Jako zajímavost lze rovněž uvést, že se jedná již o 6. přepravní
zařízení na této trase, tím prvním byla jed nosedačková
lanovka z roku 1947. Ale vraťme se zpět k Ramzové. Lanovka zde měla být
postavena již v roce 2006, kvůli průtahům s administrativou se to podařilo až
v letošním roce. Výstavba byla zahájena 20. června
2008, jako první byl vykácen průsek lesem pro novou trasu, která se nachází
vpravo od původní. Dolní stanice byla zároveň posunuta o 200 metrů níž a nachází
se tak jen několik desítek metrů od parkoviště. Nová trasa je sice delší
než původní v Corvaře, to bylo ale vykompenzováno nižším převýšením. Chybějících
30 sedaček pak dodá firma Leitner podle původního vzoru. Stavební část si
zajistila firma Bonera vlastními silami. Lanovka dostala kompletně novou
elektroinstalaci, kterou vyrobila firma Jungman z Plzně. Pohon se
nachází v horní stanici, hydraulické napínání pak v stanici dolní. Během srpna
byly vybetonovány patky všech 14 podpěr a na přelomu srpna a září pak byla
zahájena montáž samotné technologie. Na začátku října již byly smontovány obě
stanice a rozvinuto a zapleteno dopravní lano. V závislosti na počasí
předpokládá provozovatel uvedení nové lanovky do provozu nejpozději 25. prosince
2008. Celková hodnota letošní investice činí téměř 50 milionů
a je plně hrazena firmou Bonera. Původní dvousedačka zůstane ještě tuto zimní
sezónu jako záloha a na jaře 2009 pak bude demontována. Vzhledem k tomu, že
technologie je stále ve velmi dobrém technickém stavu, měla by být využita pro
náhradu jednosedačky na 2. úseku, která se pravděpodobně uskuteční již v příštím
roce (u této investice plánuje provozovatel
zažádání o dotace, od čehož se bude odvíjet i termín realizace).
Kromě lanovek
disponuje středisko ještě 3 lyžařskými vleky (z toho 2 jsou umístěny u
mezistanice Čerňava). Zasněžováno je 100 % sjezdových
tratí v areálu, o což se stará 7 sněhových děl Areco. Samozřejmostí je
každodenní úprava sjezdovek, kterou zajišťují 2 stroje Kässbohrer PistenBully
300. Sjezdovka v dolní části střediska nabízí také večerní lyžování. Parkoviště
s kapacitou 600 míst se nachází nedaleko nové dolní stanice. V zimní sezóně
tvoří až 60 % klientely návštěvníci polské národnosti a zbývajících 40 % pak
domácí návštěvníci, v létě je tento poměr opačný. Podíl návštěvnosti v zimní a
letní sezóně je 2 : 1, průměrná denní návštěvnost v zimní sezóně činní 1000
osob. Sociální zázemí se nachází ve všech třech stanicích Ramzová, Čerňava a
Šerák. Stravovací kapacita činí až 280 míst. Ramzová v posledních letech
investovala také do ubytovací kapacity, která činí 130 lůžek.
Radim Polcer
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|