* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Na Špilberk možná povede lanovka

Prohlédnout si Brno z nádvoří Špilberku je krásný zážitek. Vyjít ale po mnoha schodech až k „dělům“ je téměř nemožné hlavně pro staré lidi a například vozíčkáře. I kvůli nim vznikl projekt kolejové dráhy, která by lidi vyvezla z Husovy ulice až na hrad. Za pouhou minutu by byli až pod hradbami. „Cílem je zapojit hrad Špilberk do každodenního života města a propojit ho s historickým jádrem Brna. Chodníčky kolem hradu jsou sice dobře opravené, ale nevyhovují invalidům ani seniorům. Autem nebo autobusem se dá na hrad dostat obtížně a je to neekologické,“ uvedl senátor Richard Svoboda ze sdružení Více pro Brno, které studii dráhy objednalo. Lepší přístupnost podle něj znamená i více možností pro turistiku, podnikání a společenské akce. Sedmého dubna proto představí projekt brněnským zastupitelům.
Primátor je pro. Dráha by se mohla začít stavět příští rok Už teď má projekt kolejové dráhy podporu brněnského primátora Romana Onderky. „Může být zajímavým zpestřením turistické nabídky v centru Brna a také zpřístupní hrad vozíčkářům a důchodcům. Pokud by se ho letos podařilo projednat a schválit, mohl by se objevit v investičních akcích města pro příští rok,“ myslí si Roman Onderka. Nástupní stanice, takzvaná „Turnhala“, by byla v Husově ulici naproti hotelu Intercontinental. Tam by lidé mohli využít hotelové parkoviště a s dalšími se do budoucna počítá v Panenské ulici a u Janáčkova kulturního centra. Horní zastávka dráhy by byla u severního bastionu před vstupem do kasemat.
Atrakce pro turisty a úleva pro vozíčkáře Trasa by byla dlouhá necelých dvě stě metrů. Podle návrhu architekta by se vozík pohyboval rychlostí asi čtyři metry za vteřinu. Cesta by tak trvala jen asi minutu a ke vstupu do hradu by zbývalo dojít asi sedmdesát metrů. „Šířka trasy by byla asi 2,4 metru, to znamená minimální ohrožení zeleně, kterou chceme v každém případě zachovat. Nenaruší ani dominantní pohledy na město,“ ujišťuje architekt Zdeněk Müller, který je autorem studie. Pokud se to povede, budou se radovat hlavně starší Brňané a ti, kteří žijí na invalidním vozíku. „Dostat se na Špilberk je pro vozíčkáře těžké. Musí mít s sebou aspoň jednoho člověka. Brno je vozíčkářům špatně přístupné, bylo by skvělé, kdyby dráha vznikla,“ podotkl handicapovaný Brňan Radim Liška.

Vizualizace: http://zpravy.idnes.cz/koleje-na-spilberk-brno-mozna-bude-mit-svou-lanovku-fxt-/brno.asp?c=A090316_190707_brno_taj

(MF Dnes - Barbora Fialová)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku