|
Na Špilberk
možná povede lanovka
Prohlédnout si Brno z nádvoří Špilberku je krásný zážitek. Vyjít ale po mnoha
schodech až k „dělům“ je téměř nemožné hlavně pro staré lidi a například
vozíčkáře. I kvůli nim vznikl projekt kolejové dráhy, která by lidi vyvezla z
Husovy ulice až na hrad. Za pouhou minutu by byli až pod hradbami. „Cílem je
zapojit hrad Špilberk do každodenního života města a propojit ho s historickým
jádrem Brna. Chodníčky kolem hradu jsou sice dobře opravené, ale nevyhovují
invalidům ani seniorům. Autem nebo autobusem se dá na hrad dostat obtížně a je
to neekologické,“ uvedl senátor Richard Svoboda ze sdružení Více pro Brno, které
studii dráhy objednalo. Lepší přístupnost podle něj znamená i více možností pro
turistiku, podnikání a společenské akce. Sedmého dubna proto představí projekt
brněnským zastupitelům.
Primátor je pro. Dráha by se mohla začít stavět příští rok Už teď má projekt
kolejové dráhy podporu brněnského primátora Romana Onderky. „Může být zajímavým
zpestřením turistické nabídky v centru Brna a také zpřístupní hrad vozíčkářům a
důchodcům. Pokud by se ho letos podařilo projednat a schválit, mohl by se
objevit v investičních akcích města pro příští rok,“ myslí si Roman Onderka.
Nástupní stanice, takzvaná „Turnhala“, by byla v Husově ulici naproti hotelu
Intercontinental. Tam by lidé mohli využít hotelové parkoviště a s dalšími se do
budoucna počítá v Panenské ulici a u Janáčkova kulturního centra. Horní zastávka
dráhy by byla u severního bastionu před vstupem do kasemat.
Atrakce pro turisty a úleva pro vozíčkáře Trasa by byla dlouhá necelých dvě stě
metrů. Podle návrhu architekta by se vozík pohyboval rychlostí asi čtyři metry
za vteřinu. Cesta by tak trvala jen asi minutu a ke vstupu do hradu by zbývalo
dojít asi sedmdesát metrů. „Šířka trasy by byla asi 2,4 metru, to znamená
minimální ohrožení zeleně, kterou chceme v každém případě zachovat. Nenaruší ani
dominantní pohledy na město,“ ujišťuje architekt Zdeněk Müller, který je autorem
studie. Pokud se to povede, budou se radovat hlavně starší Brňané a ti, kteří
žijí na invalidním vozíku. „Dostat se na Špilberk je pro vozíčkáře těžké. Musí
mít s sebou aspoň jednoho člověka. Brno je vozíčkářům špatně přístupné, bylo by
skvělé, kdyby dráha vznikla,“ podotkl handicapovaný Brňan Radim Liška.
Vizualizace:
http://zpravy.idnes.cz/koleje-na-spilberk-brno-mozna-bude-mit-svou-lanovku-fxt-/brno.asp?c=A090316_190707_brno_taj
(MF Dnes -
Barbora Fialová)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku |