|
Pec snížila náklady
na výstavbu lanovky
Krkonošské městečko Pec pod Sněžkou, které je investorem nové lanové dráhy na
Sněžku, snížilo náklady na výstavbu na 382 miliony korun, původně měla lanovka
stát 420 milionů korun.
„Teď upravujeme projekt dolní stanice lanovky, protože chceme ušetřit co nejvíc
peněz. Chceme požádat o co nejmenší částku z rozpočtu, který je určen na dotace.
Také jsme se stali plátci daně z přidané hodnoty, takže na daních ušetříme asi
60 milionů korun,“ uvedl starosta Pece Alan Tomášek.
Pecká radnice bude v nejbližších týdnech žádat o 250 milionů korun z evropských
fondů a ještě letos by chtěla začít stavět. Z vlastních zdrojů dá na stavbu 75
milionů korun.
„Pokud dotaci dostaneme a vše půjde podle plánu, na podzim bychom se mohli
pustit do základů dolní stanice a inženýrských sítí. Na rok 2010 bychom
přerušili provoz staré lanovky a postavili novou a na podzim by se už mohlo
jezdit novou lanovkou,“ řekl starosta.
Nová lanovka by měla nahradit starou, která je v provozu 60 let. Radnice už má
jak územní, tak i stavební povolení.
Stavbaři musí mimo jiné splnit přísné podmínky pro výstavbu v terénu, například
před započetím stavby musí provést podrobný botanický průzkum, beton k patkám
stožárů musí dopravovat pouze vrtulníkem, rýhy pro kanalizaci z Růžové hory do
Pece pod Sněžkou musí vyhloubit ručně. Staré stožáry musí firma rozebrat jen
pomocí ručních nástrojů, veškerá suť se musí svážet do údolí pomocí vrtulníku.
Správci Krkonošského národního parku podmínili souhlas více než dvaceti
podmínkami. Zcela nový vzhled bude mít jen dolní stanice, která se posunula k
chatě Lesovně, a bude tak pro turisty přístupnější. Stanice na Růžové hoře a na
Sněžce se změní jen částečně, pouze se přizpůsobí nové technologii. Lanovka bude
mít čtyřmístné kabinky a oproti nynější bude mít dvojnásobnou rychlost. Trasu z
Pece až na vrchol Sněžky urazí zhruba za čtvrt hodiny. Za hodinu však přepraví
stejný počet osob.
Diskuse o stavbě lanovky trvají od roku 1990. Správci parku se od počátku
výstavbě nové dráhy až na vrchol bránili. Zlom nastal až v roce 2007, kdy se obě
strany dohodly, že lanovka povede až na vrchol, ale hodinová kapacita bude jako
dnes, tedy 250 cestujících.
(MF Dnes -
Vladimír Bílek)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|
|