
|
Osmisedačková
lanovka ve Špindlerově Mlýně
Tento článek je sice pouze aprílový příspěvek, věříme však, že se v nejbližších letech dočkáme v největším českém středisku opět nových lanovek.
V le tošním roce se
náš největší lyžařský areál Špindlerův Mlýn dočká velké změny. Asi každý si
vybaví dlouhé fronty u lanovek, přestože lyžaře vyváží 3 relativně moderní
odpojitelné čtyřsedačky a další dvě neodpojitelné sedačky. Již několik let se
připravuje projekt nového nástupního terminálu s 2 kabinkovými lanovkami, které
by propojily Svatý Petr s Medvědínem, realizace tohoto projektu však bude trvat
několik let. Proto bylo rozhodnuto přednostně o modernizaci páteřní lanovky ze
Svatého Petra na Pláň, jejímž cílem bud e především radikální zvýšení přepravní
kapacity. Bude se tak jednat již o 4. lanovku provozovanou na této trase, pro
připomenutí uveďme, že tou první byla jednosedačková z roku 1947, která byla v
roce 1986 nahrazena dvousedačkovou a tu pak v roce 1992 nahradila odpojitelná čtyřsedačka, tehdy první svého druhu u nás. Po 17 letech již však její přepravní
kapacita 2400 osob za hodinu nepostačuje, proto bude letos nahrazena
odpojitelnou osmisedačkovou lanovkou s bublinami a vyhřívanými sedačkami od
firmy Doppelmayr, první svého druhu v České republice. Kapacita bude činit
rekordních 4000 osob za hodinu, fronty se tak zkrátí na minimum.
Rozšířeny budou také stávající sjezdovky, které bohatě pojmou vysokou kapacitu
nové lanovky. Sedačky budou garážovány v podzemním depu, na jehož střeše bude
umístěna samotná stanice s terminálem typu UNI-G.
Technické parametry lanovky:
Typ: 8-CLD/B-S
Tažná větev: levá
Umístěný pohonu: dolní stanice
Systém napínání: hydraulický v dolní stanici
Přepravní kapacita: 4000 osob/hod
Šikmá délka: 1572 m
Převýšení: 437 m
Dolní stanice: 748 m
Horní stanice: 1185 m
Výkon hlavního pohonu: 890 kW
Průměr dopravního lana: 48 mm
Maximální dopravní rychlost: 5,0 m/s
Čas jízdy: 5,5 min
Počet sedaček: 95
Vzdálenost sedaček: 36 m
Počet podpěr: 18
(LANOVKY.unas.cz
1.4.2009)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|