* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Nová lanovka na Sněžku: 2011

Když radnici v Peci pod Sněžkou dopadne evropská dotace, nová lanovka na Sněžku by se mohla začít stavět v létě příštího roku a v listopadu roku 2011 by začal zkušební provoz. Pecká radnice včera představila upravený projekt, který počítá s náklady nižšími o 56 milionů korun než byly původní a také s nižší dotací. Nová lanová dráha by nyní měla stát 382 milionů korun, dotace by měla činit 250 milionů korun, což je 65 procent celkových nákladů. Výstavbu nové lanovky včera podpořil také královehradecký hejtman Lubomír Franc. „Sněžka je velmi významné místo a kraj sází na cestovní ruch, proto doufáme, že projekt se žádostí o dotaci uspěje,“ řekl hejtman. Podle starosty Pece pod Sněžkou Alana Tomáška je podpora kraje významná. "Budeme se ucházet o peníze formou standardní soutěže, ale jsem rád, že za námi stojí kraj. Doprava na nejvyšší českou horu není jen záležitostí našeho města. Navíc je jedinou přístupovou cestou pro obsluhu vrcholu. Dovážejí se tam potraviny, zařízení, dolů zase směřují odpady," řekl Tomášek.
Lanovka bude mít prosklené čtyřmístné kabinky a oproti nynější bude mít dvojnásobnou rychlost. Dolní stanice bude stát u chaty Lesovny, takže bude blíž k centru horského městečka. Trasu z Pece až na vrchol Sněžky urazí nová lanovka zhruba za čtvrt hodiny. Za hodinu však přepraví 250 lidí, což je stejný počet osob jako dnes. To byla podmínka Správy Krkonošského národního parku. Projektanti uspořili náklady na lanovku tím, že opustili futuristickou vizi dolní stanice a dali jí konzervativnější podobu. Změnou prošla také mezistanice na Růžové hoře. Snažili se také minimalizovat zázemí pro návštěvníky i obsluhu. Pecká radnice se navíc stala plátcem daně z přidané hodnoty, takže na daních ušetří další desítky milionů korun.
Původní projekt počítal s dotací 342 milionů korun, nynější jen s 250 miliony korun, což je rozdíl 92 milionů korun. Vše nyní závisí na tom, kolik bodů v soutěži o dotace projekt získá. „Projekt musí být velmi dobře připraven jak po technické stránce, tak podle studie proveditelnosti. Musí splnit další parametry, podle kterých se hodnotí. Ale vzhledem k tomu, že se na něm pracuje už několik let, věřím, že to bude jeden z nejlépe připravených projektů a pak ty šance jsou velmi vysoké. Rozhodnutí, zda peníze budou, lze očekávat nejdříve v červnu příštího roku,“ řekla ředitelka Centra evropského projektování Klára Dostálová. Nynější staré lanovce je letos 60 let, přitom se plánovalo, že vydrží maximálně 17 let. „Stará lanovka je rentabilní, ale náklady na její opravu se neustále zvyšují. Dává nám ročně asi šest, sedm milionů korun a tyto peníze jsme oddělili od rozpočtu a kryjeme z toho případnou spoluúčast a do budoucna z toho budeme hradit splátky úvěru,“ řekl Tomášek. Dodal, že si nedokáže představit situaci, kdyby se žádostí o dotaci Pec neuspěla.
„Problém je, že lanovka je opravdu stařičká a stačí jeden vážný problém a přestane jezdit. Musel bych asi úřadu vlády oznámit, že jsme vyčerpali všechny možnosti a už nejsme schopni se o vrchol Sněžky starat. Jsme malé město a peníze bychom neměli ani na likvidaci budov, které tam jsou. Nynější lanovku nelze postupně opravovat či jen něco vyměnit. Technologie, která tam je, se dnes už nevyrábí. Musí to všechno pryč a postavit se nová,“ řekl starosta. Radnice už má jak územní, tak i stavební povolení. Stavbaři však musí mimo jiné splnit přísné podmínky pro výstavbu v terénu. Správci Krkonošského národního parku podmínili souhlas více než dvaceti podmínkami.

(MF Dnes - Vladimír Bílek)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku