|
Nová lanovka na
Sněžku: 2011
Když radnici v Peci pod Sněžkou dopadne evropská dotace, nová lanovka na Sněžku
by se mohla začít stavět v létě příštího roku a v listopadu roku 2011 by začal
zkušební provoz. Pecká radnice včera představila upravený projekt, který počítá
s náklady nižšími o 56 milionů korun než byly původní a také s nižší dotací.
Nová lanová dráha by nyní měla stát 382 milionů korun, dotace by měla činit 250
milionů korun, což je 65 procent celkových nákladů. Výstavbu nové lanovky včera
podpořil také královehradecký hejtman Lubomír Franc. „Sněžka je velmi významné
místo a kraj sází na cestovní ruch, proto doufáme, že projekt se žádostí o
dotaci uspěje,“ řekl hejtman. Podle starosty Pece pod Sněžkou Alana Tomáška je
podpora kraje významná. "Budeme se ucházet o peníze formou standardní soutěže,
ale jsem rád, že za námi stojí kraj. Doprava na nejvyšší českou horu není jen
záležitostí našeho města. Navíc je jedinou přístupovou cestou pro obsluhu
vrcholu. Dovážejí se tam potraviny, zařízení, dolů zase směřují odpady," řekl
Tomášek.
Lanovka bude mít prosklené čtyřmístné kabinky a oproti nynější bude mít
dvojnásobnou rychlost. Dolní stanice bude stát u chaty Lesovny, takže bude blíž
k centru horského městečka. Trasu z Pece až na vrchol Sněžky urazí nová lanovka
zhruba za čtvrt hodiny. Za hodinu však přepraví 250 lidí, což je stejný počet
osob jako dnes. To byla podmínka Správy Krkonošského národního parku.
Projektanti uspořili náklady na lanovku tím, že opustili futuristickou vizi
dolní stanice a dali jí konzervativnější podobu. Změnou prošla také mezistanice
na Růžové hoře. Snažili se také minimalizovat zázemí pro návštěvníky i obsluhu.
Pecká radnice se navíc stala plátcem daně z přidané hodnoty, takže na daních
ušetří další desítky milionů korun.
Původní projekt počítal s dotací 342 milionů korun, nynější jen s 250 miliony
korun, což je rozdíl 92 milionů korun. Vše nyní závisí na tom, kolik bodů v
soutěži o dotace projekt získá. „Projekt musí být velmi dobře připraven jak po
technické stránce, tak podle studie proveditelnosti. Musí splnit další
parametry, podle kterých se hodnotí. Ale vzhledem k tomu, že se na něm pracuje
už několik let, věřím, že to bude jeden z nejlépe připravených projektů a pak ty
šance jsou velmi vysoké. Rozhodnutí, zda peníze budou, lze očekávat nejdříve v
červnu příštího roku,“ řekla ředitelka Centra evropského projektování Klára
Dostálová. Nynější staré lanovce je letos 60 let, přitom se plánovalo, že vydrží
maximálně 17 let. „Stará lanovka je rentabilní, ale náklady na její opravu se
neustále zvyšují. Dává nám ročně asi šest, sedm milionů korun a tyto peníze jsme
oddělili od rozpočtu a kryjeme z toho případnou spoluúčast a do budoucna z toho
budeme hradit splátky úvěru,“ řekl Tomášek. Dodal, že si nedokáže představit
situaci, kdyby se žádostí o dotaci Pec neuspěla.
„Problém je, že lanovka je opravdu stařičká a stačí jeden vážný problém a
přestane jezdit. Musel bych asi úřadu vlády oznámit, že jsme vyčerpali všechny
možnosti a už nejsme schopni se o vrchol Sněžky starat. Jsme malé město a peníze
bychom neměli ani na likvidaci budov, které tam jsou. Nynější lanovku nelze
postupně opravovat či jen něco vyměnit. Technologie, která tam je, se dnes už
nevyrábí. Musí to všechno pryč a postavit se nová,“ řekl starosta. Radnice už má
jak územní, tak i stavební povolení. Stavbaři však musí mimo jiné splnit přísné
podmínky pro výstavbu v terénu. Správci Krkonošského národního parku podmínili
souhlas více než dvaceti podmínkami.
(MF Dnes -
Vladimír Bílek)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|
|