
|
Lanovka v Ústí bude.
Ale za kolik?
Lanovka bude! Příměr
k české filmové veselohře Cirkus bude!, který možná leckoho v této souvislosti
napadne, je při troše nadsázky na místě. Magistrát krajského města s vervou hájí
projekt, který má místním lidem i turistům nabídnout pohled na labské nábřeží z
ptačí perspektivy. Vzhůru nad údolí, na zámeček Větruše, k léta prodělečné
výletní restauraci patřící městu je má dopravit právě lanovka.
Půjde o zbytečnou pseudoturistickou a drahou atrakci, nebo o raritu, která učiní
město atraktivnějším? To je otázka. Například ani není jisté, kolik celý projekt
bude stát. A radnice zatím nezná odpověď ani na otázku, kolik každoročně zaplatí
za její provoz. Jisté naopak je, že už příští rok lanová dráha spojí dokončované
obchodní centrum Forum s Větruší. Magistrát má představu, že stavbu pořídí
zhruba za 85 milionů korun. Konečná cena vzejde z výběrového řízení. Kabiny se
mají rozjet v červnu 2010. Na stavbu chce město získat evropskou dotaci, samo by
pak neslo jen necelou desetinu nákladů. I jinak nespokojení komunální politici
uznávají, že je vhodné získat pro rozvoj města co nejvíce evropských peněz. Dá
se také říci, že opozici, tedy hlavně komunistickým zastupitelům, v zásadě
lanovka nevadí, ale kritizují nejasnosti ve financích a skutečnost, že na
lanovku a další stavební projekty siměsto vezme další půjčku - 1,2 miliardy
korun. Jednu v podobné výši už přitom Ústí utratilo.
Kritikům pak „leží v žaludku“ to, že pět měsíců před plánovaným začátkem stavby
panují nejasnosti zejména kolem nákladů na provoz. „Působí to tak, že současné
vedení město zadluží, užije si svých pět minut slávy, za pár let skončí a
zanechá tady zbytečnost, na kterou budou desetiletí doplácet všichni občané
města, z jehož rozpočtu pak bude lanovka dotována,“ říká například Jaroslav
Kubín, zastupitel za KSČM.
Magistrát skutečně přiznává, že úředníci teprve nyní náklady na provoz
propočítávají s tím, že skutečnost se projeví teprve po zahájení provozu.
„Rozhodnutí o stavbě je definitivní. Posuzovat ekonomičnost v tomto případě je
ale opravdu scestné, neboť to není měřitelná výroba, ale zařízení pro
poskytování služeb,“ uvádí mluvčí města Ivana Solničková na otázku, zda by město
od stavby odstoupilo, pokud by propočty ukázaly na výrazné ztráty z provozování
lanovky. Přitom na paláci Forum už vyrůstá místo pro odbavování cestujících.
Lanovka má mezi Ústečany řadu příznivců i kritiků. Nikdo se jich ale neptal, zda
ji chtějí, nebo ne. Oficiálně ale rozhodnutí o stavbě napadl jediný občan. „O
její stavbě rozhodlo vedení města. Pokud lidé jedou dál za město, vidí takové
lanovky i jinde a jsou vskutku oživením,“ uvedla Solničková. „Pokud jde o
napadnutí stavby, tak šlo o občana, jehož se stavba vůbec netýkala. Pouze
prodloužil celé řízení, krajský úřad nakonec jeho námitku neuznal,“ sdělila
Solničková. Kvůli uvedenému odvolání se možná o něco posune začátek stavby
samotné trati, plánovaný na letošní říjen. První pasažéři se mají svézt v červnu
příštího roku.
Opozice v zastupitelstvu také soudí, že termín zprovoznění lanovky jen několik
měsíců před komunálními volbami je politickým tahem vedení města, který by měl
zejména ODS přinést hlasy při volbách do městského zastupitelstva na podzim
příštího roku. Myšlenka na lanovku je stará několik let, přišlo s ní dokonce
ještě minulé vedení radnice, na níž byl primátorem Petr Gandalovič. Do rozpočtu
města ale stavba byla zařazena až pro tento rok. V současné době vedení
magistrátu kalkuluje, že jízdenka bude stát to, co v místní MHD, tedy 15 korun.
Může to znamenat, že se tak ještě zvýší dotace do městské dopravy, které jsou
dnes zhruba 170 milionů korun. Lanovku bude provozovat Dopravní podnik města
Ústí. Lze však čekat, že cena jízdy brzy půjde nahoru.
„Lanovka je dobrý záměr, druhou věcí je ekonomika provozu, o té jako zastupitel
nevím nic. Nebylo by dobré věci stavět tak, že se bude zvyšovat dotace městské
dopravy," míní další opoziční zastupitel Tomáš Jelínek ze SZSP. „Půjde o
exkluzivní službu, rozhodně si nemyslím, že by Ústečané jezdili pořád sem a tam.
Nízké jízdné by mohlo být první měsíc, aby si lanovku všichni vyzkoušeli. Pak by
ale mělo stát od 40 do 50 korun, není to standardní městská doprava,“ doplnil
Jelínek. Například jízda lanovkou z Krupky na Komáří vížku přijde na sto korun.
Pravda, je podstatně delší než ta na Větruši.
(MF Dnes - Petr
Soukal)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|

|