|
Osm tisíc podpisů pro
lanovku
Chceme se uživit i
přes zimu. Tři měsíce v letní sezoně na vydělání peněz nestačí. Už více než osm
tisíc lidí ze Šumavy a Lipenska podepsalo petici na podporu stavby lanovky z
Nové Pece na Prachaticku na Hraničník. Dráhu, která by propojila českou stranu s
rakouským lyžařským areálem Hochficht, už několik let odmítá ministerstvo
životního prostředí i správa šumavského parku. Obce a podnikatelé chtějí peticí
apelovat na vládu, aby tento postoj změnila. „Pořád nám jen někdo říká, že
zákony hovoří tak a tak. Chceme, aby představitelé našeho státu věděli, že
lanovka je jediným způsobem, jak vyřešit vysokou nezaměstnanost a pokles rozvoje
tohoto území. Proč se může stavět v Krkonoších a na Šumavě ne?“ ptá se starosta
Horní Plané Jiří Hůlka.
Zatímco v létě přijíždějí strávit dovolenou na břehy Lipenského jezera desítky
tisíc lidí, v zimě jim tato oblast nemá co nabídnout. Výjimkou je rozvíjející se
Skiareál Lipno. Přesto se zde v tomto období ocitá bez práce zhruba pětina lidí.
Majitelé penzionů se pokouší přežívat tím, že své hosty na Hochficht vozí. „Nic
jiného nám nezbývá. Všechny fabriky v okolí zavřeli. Rádi se budeme živit
cestovním ruchem, ale potřebujeme k tomu alespoň minimální podmínky po celý
rok,“ podotkla jedna z iniciátorek petice Irena Pešková z Penzionu U Pešků v
Horní Plané. Petici schvalují i turisté Za posledních šest měsíců připojilo svá
jména na protestní archy kromě místních a podnikatelů i tisíce turistů. „Stalo
semi snad jednou, že podpis naši hosté odmítli. Snažíme se všem vysvětlovat,
proč je lanovka důležitá. Podle mě se s ochranou přírody nevylučuje,“ dodala
Pešková.
Nyní trvá cesta z Plané na Hochficht přes hraniční přechod Zvonková autem téměř
hodinu, lanová dráha by ji zkrátila asi na třetinu. Dva a půl kilometru dlouhé
propojení by vyšlo na zhruba 300 milionů korun. Minulý týden se poprvé u jednoho
stolu sešli zástupci místních starostů, kraje a národního parku, aby o
společných plánech na rozvoj Šumavy hovořili. I zde byla hlavním tématem
lanovka. Podle ředitele Správy Národního parku Šumava Františka Krejčího není
lanová dráha jediným řešením. Prý existuje mnoho variant, jak turisty do
lyžařského areálu v Rakousku přepravovat. „Je třeba tyto alternativy mezi sebou
porovnat. Vždy budeme sledovat tu, která je pro přírodu nejohleduplnější,“
zdůraznil Krejčí.
Naznačil, že turisté by se přes hranice mohli dopravovat například takzvanými
ekobusy. Něco takového ale zástupci starostů i podnikatelů odmítají. Nechápou,
proč se park lanovce tolik brání. Lanovku chtějí obce vést na Hraničník, který
už na rozdíl od sousedního kopce Smrčina leží mimo nejcennější zónu parku. „Jen
pro srovnání. Spočítali jsme, že auta, která přes Zvonkovou na Hochficht jezdí,
nyní vyprodukují 150 tisíc tun oxidu uhličitého ročně. To by lanovka dokázala
změnit,“ vysvětlil Hůlka. Podle ředitele Krejčího čeká správa parku na zahájení
diskuse s investorem, který by chtěl lanovku postavit. „Zatím slyšíme jen nářky
o politickém tlaku, ale dosud se nenašel nikdo, kdo by takový dialog započal,“
uvedl. Proti dráze na Hraničník vystupoval i bývalý ministr životního prostředí
Martin Bursík. Jihočeský kraj propojení Hochfichtu s českou stranou podporuje a
zahrnul jej i do zásad svého územního rozvoje. „Je otázkou, k jakému kompromisu
se dobereme,“ podotkl hejtman Jiří Zimola. Petice ze Šumavy byla původně
adresována bývalé vládě a ministru Bursíkovi, předat ji už ale organizátoři
nestihli. Zabývat se jí nebude ani překlenovací kabinet Jana Fischera. „Kvůli
nestabilní politické situaci archy odevzdáme až nové vládě, která vzejde z
podzimních voleb. Podpisy sbíráme dál,“ vysvětlil Hůlka. Do té doby se může
počet sympatizantů s lanovkou zdvojnásobit.
(MF Dnes - Lenka
Zimmelová)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|
|