* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Petřínská lanovka a osudný červen

Snad žádná jiná stavba v metropoli nemá tak pohnutý osud, jaký si do svého životopisu vepsala petřínská lanovka. Náhoda tomu chtěla, aby se osudné rány i významné události týkající se lanovky v průběhu desítek let zpravidla staly v červnu. Posuďte sami: dne 5. června roku 1932 byl zahájen provoz druhé dráhy na Petřín, 7. června roku 1965 byl provoz zastaven, aby byl 15. června roku 1985 opět obnoven. Pohonem byla zprvu voda Historie pražské lanovky spojující Malou Stranu s vrchem Petřín sahá až do devatenáctého století. Stavět se začala devět let před koncem století a v české metropoli tím začal vznikat jeden unikát. Lanovka byla totiž na vodu.
Pochopitelně není řeč o motoru, do nějž by obsluha čepovala místo benzinu obyčejnou vodu. Pohon vozů fungoval na jiném principu. Do horního vagonu lanovky se načerpalo takové množství vody, aby převážilo vůz dole. V dolní stanici se pak nádrže vypustily, zatímco nahoře už je obsluha opět plnila. Problém byl ve spotřebě. Když byl dolní vůz plně naložen cestujícími a shora naopak nikdo jet nechtěl, musela obsluha do nádrže napustit 3 600 litrů vody – pro představu: to je jako obsah 72 velkých pivních sudů. Bylo-li parné léto a vody nedostatek, lanovka zůstala stát.
První světová válka vozy škrábající se do kopce zastavila úplně. A na dost dlouho. Lanovka byla po rekonstrukci a prodloužení otevřena až v roce 1932 – již zmíněného 5. června. Pohonem už nebyla voda, ale elektřina. Třicet let byl klid a dráha pracovala spolehlivě. Idylka skončila v roce 1961, kdy technici Dopravního podniku, jenž dráhu provozoval, hlásili, že koleje vybočují z osy. Zkáza lanovky se blížila – 7. června 1965 se ve 13 hodin vůz při cestě dolů nebezpečně rozkymácel. Vrchní strojník Miroslav Furst posílá nadřízeným zprávu: „Něco se děje. U lanovky se rozestupují koleje!“ To se dal do pohybu vrch Petřín. Technici zjistili, že po dlouhých deštích je trať podmáčená a v jednom místě se kolej posunula až o dvacet centimetrů. Provoz byl okamžitě zastaven. Jílovité podloží se dalo do pohybu a do dvou let byly po sesuvech zničeny dvě třetiny tratě.
Nejdřív sesuv půdy, pak fušeřina Strojní a elektrotechnické zařízení i podvozky vozů dobrovolníci udržovali v bezvadném technickém stavu plných dvacet let. Lanovka se totiž opět rozjela až v roce 1985 – 15. června. Pražané doufali, že si své těžké chvíle již vybrala, ale nebylo tomu tak. Při kontrole mostu u zastávky Nebozízek v červnu roku 1994 se ukázalo, že izolace jsou tak zfušované, že do mostu zatéká, kvůli čemuž se roztrhly pilíře pod mostem. Trať čekala další oprava. Od roku 1996 se kromě pravidelných výluk kvůli údržbě lanovka nezastavila.

(MF Dnes - Petr Švec)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku