* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Nejkratší lanovka jezdí již 32 let

Sedačková lanovka v pražské zoologické zahradě vozí cestující už 32 let. Svoje narozeniny oslavila právě včera. Její zrod a začátky přitom nebyly vůbec jednoduché. Ba naopak. O visuté lanovce se začalo mluvit již v roce 1964, kdy podle plánů měly být v zoo postaveny tři lanovky. Jedna měla vozit návštěvníky po obvodu areálu, jiná pak měla spojit zoo s výstavištěm na opačném břehu Vltavy. Nakonec se postavila jediná - od dětského koutku k horní stanici Černohouska. A to ještě až za třináct let. Provoz byl zahájen 14. září roku 1977.
Nejezdila ani rok. Na konci srpna 1978 byl po namátkové kontrole pracovníky technického dozoru ministerstva dopravy provoz lanovky kvůli závažným nedostatkům zastaven. Neexistovala třeba revizní kniha ani technická dokumentace, pracovníci, kteří dráhu obsluhovali, neměli žádné školení. Až v létě roku 1981 byly nedostatky odstraněny a lanovka se znovu rozjela. V těchto letech se jí také ujímá pražský dopravní podnik, který ji provozuje dodnes. Pracovníci podniku, kteří se jinak starají o eskalátory v metru, se zde od té doby střídali ve službách a vždycky si směnu v zoo pochvalovali. Nemuseli být v podzemí, kolem nich byla spousta nadšených dětí, do motoru lanovky křičeli ptáci z nedalekého pavilonu - skoro exotický zážitek. Další těžkou ranou pro dráhu byla ničivá povodeň v roce 2002. Tehdy voda z Vltavy v dolní stanici dosahovala až do výše 7,1 metru a celá technologie byla zničená.
Obnova netrvala dlouho a nyní již lanovka vozí cestující spolehlivě. Každého, kdo v dolní stanici usedne na barevné sedačky dráhy, vyveze na padesát metrů vysokou skálu. Jízda trvá jen chvíli - aby ne, jde o vůbec nejkratší lanovku v Česku. Dopravní rychlost dráhy je jen něco málo přes tři kilometry za hodinu. Lidé jedou z jedné do druhé stanice dvě a čtvrt minuty. Nejvíce lidí ji využilo v roce 1988, kdy převezla 288 tisíc cestujících. Ale pak začal počet svezených klesat až na třetinu v roce 1996. Nyní usedne na sedačku průměrně 150 tisíc návštěvníků ročně.

(MF Dnes - Petr Švec)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku