* SLEDUJTE VÝSTAVBU LETOŠNÍCH NOVÝCH LANOVEK *

Holidayinfo

Aktualizace

Seznam lanovek

Projekty lanovek

Zprávy a články

Fotogalerie

Videa

Ankety

Fórum

Výrobci

Zkratky

Statistiky

Zajímavosti

Časopisy

Ze zahraničí

Polské lanovky

Švýcarské lanovky

EPO Elektropohony

Odkazy

Kontakt

České sjezdovky

Stavba lanovky v Ústí je ohrožena

Několik dní už měly probíhat stavební práce na lanovce vedoucí na ústecký výletní zámeček Větruše. Termín 15. říjen jako začátek unikátní a současně kontroverzní stavby alespoň před časem opakovaně avizoval ústecký magistrát. V útrobách právě dokončovaného paláce Forum, odkud by měla lanovka za 79 milionů jezdit, je však klid. A pravděpodobně ještě dlouho bude, ústecká radnice totiž stále nemá platné stavební povolení a zřejmě ho hned tak nezíská. „Drážnímu úřadu bylo doručeno odvolání proti vydání stavebního povolení a bylo předáno ministerstvu dopravy jako nadřízenému orgánu,“ uvedl ředitel drážního úřadu Pavel Kodym.
Protože stavba by měla vyrůst v bezprostřední blízkosti železniční tratě, rozhodnutí o vydání stavebního povolení připadlo drážnímu úřadu. Ten měl posoudit, jestli stavba nenaruší plynulost a bezpečí železničního provozu. Na úřad dorazila žádost od města 24. července, 1. září úřad vyhověl. Schvalovací proces se však netýkal pouze města, ale také desítek dalších subjektů. „Účastníky řízení byli vlastníci pozemků, nad nimiž je lanová dráha navržena, a dále vlastníci inženýrských sítí,“ upřesnil Kodym. A dva z nich se proti souhlasu úřadu odvolali a dohnali stížnost až na ministerstvo dopravy. Tamější úředníci mají ze zákona 60 dní na to, aby spor rozsoudili. Na odvolání přitom ministerstvo stále čeká.
Navíc se dá předpokládat, že ministerstvo s rozhodnutím spěchat nebude. „ Obdobné žádosti si obvykle vyžádají minimálně několik týdnů,“ potvrdil mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Není tedy moc pravděpodobné, že se by začalo stavět ještě letos. Magistrát přitom počítal s tím, že první návštěvníci se k zámečku svezou už v červnu příštího roku. Vedení města tak může pomalu přemýšlet o náhradním termínu. „Celou věc považuji ze strany těch, kteří se odvolali, za zcela zbytečné průtahy a obstrukci,“ uvedl primátor Jan Kubata. Argumentuje tím, že lanovka by zasáhla v jednom případě „pouze“ do 5 m2 pozemku, ve druhém pak do 90 m2. „Obě zmíněné plochy jsou přitom součástí ochranné zóny tratě, kterou má na starost drážní úřad. A ten nám povolení vydal,“ vysvětluje.
Vybudování lanovky však nemusí nabrat skluz jen pár měsíců. Pokud se oponentům nebude líbit konečný verdikt ministerstva, můžou celou záležitost hnát až k soudu. Proces by se pak mohl táhnout i roky a hrozilo by, že by celý projekt mohl skončit úplným fiaskem. Město totiž počítá s tím, že drtivou část téměř osmdesátimilionové sumy pokryjí peníze z EU. Jejich získání je však podmíněné dokončením stavby v určitém termínu. „Penězi na lanovku disponujeme do roku 2016 a doufám, že do té doby bude po všem a lanovka bude hotová,“ přeje si Kubata. Jeden z těch, kteří se obrátili na ministerstvo dopravy, stavbu lanovky už jednou ohrozil. Letos v březnu napadl rozhodnutí magistrátu, který stavbu posvětil. Celou záležitostí se poté zabýval krajský úřad, který odvolání protestujícího smetl ze stolu. Jenže než tak učinil, trvalo to dva měsíce a objevily se tak první trhliny v časovém harmonogramu.
Projekt lanovky na Větruši od začátku vzbuzoval vášně. Obhájci byli nadšeni, že město získá na atraktivitě, odpůrci zase varovali, že nejde o víc než o drahou pseudoatrakci. „Působí to tak, že současné vedení město zadluží, užije si svých pět minut slávy, za pár let skončí a zanechá tady zbytečnost, na kterou budou desetiletí doplácet všichni občané města,“ uvedl před časem ústecký opoziční zastupitel Jaroslav Kubín.
Pravdou je, že vedení města dodnes nemá spočítáno, na kolik je přijde samotný provoz lanovky. Vše se prý ukáže až s jejím spuštěním.

(MF Dnes - Jan Horák)

Zpět na zprávy a články

Zpět na úvodní stránku

TOPlist

Lanové dráhy na Slovensku