|
Stavba lanovky v Ústí
je ohrožena
Několik dní už měly
probíhat stavební práce na lanovce vedoucí na ústecký výletní zámeček Větruše.
Termín 15. říjen jako začátek unikátní a současně kontroverzní stavby alespoň
před časem opakovaně avizoval ústecký magistrát. V útrobách právě dokončovaného
paláce Forum, odkud by měla lanovka za 79 milionů jezdit, je však klid. A
pravděpodobně ještě dlouho bude, ústecká radnice totiž stále nemá platné
stavební povolení a zřejmě ho hned tak nezíská. „Drážnímu úřadu bylo doručeno
odvolání proti vydání stavebního povolení a bylo předáno ministerstvu dopravy
jako nadřízenému orgánu,“ uvedl ředitel drážního úřadu Pavel Kodym.
Protože stavba by měla vyrůst v bezprostřední
blízkosti železniční tratě, rozhodnutí o vydání stavebního povolení připadlo
drážnímu úřadu. Ten měl posoudit, jestli stavba nenaruší plynulost a bezpečí
železničního provozu. Na úřad dorazila žádost od města 24. července, 1. září
úřad vyhověl. Schvalovací proces se však netýkal pouze města, ale také desítek
dalších subjektů. „Účastníky řízení byli vlastníci pozemků, nad nimiž je lanová
dráha navržena, a dále vlastníci inženýrských sítí,“ upřesnil Kodym. A dva z
nich se proti souhlasu úřadu odvolali a dohnali stížnost až na ministerstvo
dopravy. Tamější úředníci mají ze zákona 60 dní na to, aby spor rozsoudili. Na
odvolání přitom ministerstvo stále čeká.
Navíc se dá předpokládat, že ministerstvo s rozhodnutím spěchat
nebude. „ Obdobné žádosti si obvykle vyžádají minimálně několik týdnů,“ potvrdil
mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Není tedy moc pravděpodobné, že se
by začalo stavět ještě letos. Magistrát přitom počítal s tím, že první
návštěvníci se k zámečku svezou už v červnu příštího roku. Vedení města tak může
pomalu přemýšlet o náhradním termínu. „Celou věc považuji ze strany těch, kteří
se odvolali, za zcela zbytečné průtahy a obstrukci,“ uvedl primátor Jan Kubata.
Argumentuje tím, že lanovka by zasáhla v jednom případě „pouze“ do 5 m2 pozemku,
ve druhém pak do 90 m2. „Obě zmíněné plochy jsou přitom součástí ochranné zóny
tratě, kterou má na starost drážní úřad. A ten nám povolení vydal,“ vysvětluje.
Vybudování lanovky však nemusí nabrat skluz jen pár měsíců. Pokud se oponentům
nebude líbit konečný verdikt ministerstva, můžou celou záležitost hnát až k
soudu. Proces by se pak mohl táhnout i roky a hrozilo by, že by celý projekt
mohl skončit úplným fiaskem. Město totiž počítá s tím, že drtivou část téměř
osmdesátimilionové sumy pokryjí peníze z EU. Jejich získání je však podmíněné
dokončením stavby v určitém termínu. „Penězi na lanovku disponujeme do roku 2016
a doufám, že do té doby bude po všem a lanovka bude hotová,“ přeje si Kubata.
Jeden z těch, kteří se obrátili na ministerstvo dopravy, stavbu lanovky už
jednou ohrozil. Letos v březnu napadl rozhodnutí magistrátu, který stavbu
posvětil. Celou záležitostí se poté zabýval krajský úřad, který odvolání
protestujícího smetl ze stolu. Jenže než tak učinil, trvalo to dva měsíce a
objevily se tak první trhliny v časovém harmonogramu.
Projekt lanovky na Větruši od začátku vzbuzoval
vášně. Obhájci byli nadšeni, že město získá na atraktivitě, odpůrci zase
varovali, že nejde o víc než o drahou pseudoatrakci. „Působí to tak, že současné
vedení město zadluží, užije si svých pět minut slávy, za pár let skončí a
zanechá tady zbytečnost, na kterou budou desetiletí doplácet všichni občané
města,“ uvedl před časem ústecký opoziční zastupitel Jaroslav Kubín.
Pravdou je, že vedení města dodnes nemá spočítáno, na kolik je přijde samotný
provoz lanovky. Vše se prý ukáže až s jejím spuštěním.
(MF Dnes - Jan Horák)
Zpět na zprávy a články
Zpět na úvodní stránku
|
|